Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble ruter til ruter?


Anbefalte innlegg

Skal dele Internett mellom 4 pc-er i to forskjellige etasjer. Slik som det er satt opp nå står adsl-boksen og ruteren oppe hvor èn av pc-ene står og er dratt en ledning hvor det står en pc. Snart er det tre pc-er til som trenger Internett-tilkobling nede, og istedetfor å måtte legge flere ledninger ned tenkte jeg å kjøpe en billig ruter med 10/100 svitsj til litt over 300 kr. som kan stå her nede, som jeg da kobler til tp-kabelen som allerede er lagt ned her.

 

Men funker det å koble en ruter til en allerede eksisterende ruter for deling av Internett? Noen som har noe erfaring angående det? Kjekt å vite før en bestiller..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter switch PPPoE da? Etter det jeg har skjønt må en ha router. Det koster ikke mer enn 330 kr., 100 kr. billigere enn den billigste switchen, og da med innebygd switch og 4 porter.

 

Vil først og fremst finne en billig løsning.

Lenke til kommentar
Støtter switch PPPoE da? Etter det jeg har skjønt må en ha router. Det koster ikke mer enn 330 kr., 100 kr. billigere enn den billigste switchen, og da med innebygd switch og 4 porter.

 

Vil først og fremst finne en billig løsning.

 

jeg tror nok at du må ha en ethernet til ethernet router der og det får du ikke så billig, de som koster fra ca 300 og oppover er bredbåndsroutere og jeg tror ikke at de kan brukes til å dele en ethernet ip, men det høres jo ut som du har en del maskiner så da lønner det seg egentlig å sette opp en av dem som en Linux router.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Sendte mail til komplett og i går kveld som jeg fikks svar på i dag, og de mente det samme ja (router oppe og switch nede), så prøver det.

 

Magikern: Alle routerne jeg har sett har innebygd 10/100 switch, også den til 300 kr

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Sendte mail til komplett og i går kveld som jeg fikks svar på i dag, og de mente det samme ja (router oppe og switch nede), så prøver det.

 

Magikern: Alle routerne jeg har sett har innebygd 10/100 switch, også den til 300 kr

 

var ikke egentlig helt det jeg tenkte på, hvis du først har en router oppe og trekker en kabel ned som så skal deles en gang til tror jeg at du må ha en ethernet til ethernet router (altså IKKE en bredbåndsrouter), men det er mulig at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

En router gjør egentlig det den sier den ruter trafikken mellom to forskjellige subnet.

 

En bredbåndsruter, kalles det fordi den har programvare som kan logge deg automatisk inn på f.eks. ADSL, ruter trafikken fra den innebygde switch'en til WAN porten (altså til modemet).

 

Å koble til en switch på en av portene på bredbåndsruteren skal ikke by på noen problemer. (Litt eldre utstyr kan være litt problematisk, for noen av dem krever uplink/downlink funksjonalitet. Dette står i såfall beskrevet i manualene som følger med.)

 

Hvis du skal kjøre en router <-> router konfigurasjon så må du huske at en router ikke kan rute trafikk på samme subnet. Så hvis den en routeren har f.eks. n.n.0.n (192.168.0.1) så må den andre routeren kjøre på n.n.1.n (eller noe annet). Kabelen må da gå fra ethernetporten fra den ene routeren til WAN porten på den andre.

 

Løsningsforslaget til komplett.no virker som en veldig grei løsning spør du meg. (Litt lang melding for å være enig... :) )

 

 

Lykke til!

 

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Sendte mail til komplett og i går kveld som jeg fikks svar på i dag, og de mente det samme ja (router oppe og switch nede), så prøver det.

 

Magikern: Alle routerne jeg har sett har innebygd 10/100 switch, også den til 300 kr

 

var ikke egentlig helt det jeg tenkte på, hvis du først har en router oppe og trekker en kabel ned som så skal deles en gang til tror jeg at du må ha en ethernet til ethernet router (altså IKKE en bredbåndsrouter), men det er mulig at jeg tar feil.

 

Nei, du tar feil. Hvorfor skal han ha enda en router bare fordi at han trekker en kabel til et annet rom?

 

--

Morten

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Sendte mail til komplett og i går kveld som jeg fikks svar på i dag, og de mente det samme ja (router oppe og switch nede), så prøver det.

 

Magikern: Alle routerne jeg har sett har innebygd 10/100 switch, også den til 300 kr

 

var ikke egentlig helt det jeg tenkte på, hvis du først har en router oppe og trekker en kabel ned som så skal deles en gang til tror jeg at du må ha en ethernet til ethernet router (altså IKKE en bredbåndsrouter), men det er mulig at jeg tar feil.

 

Nei, du tar feil. Hvorfor skal han ha enda en router bare fordi at han trekker en kabel til et annet rom?

 

Godt poeng, men en grunn til dette kan være en trådløs konfigurasjon (ikke aktuellt her, men allikevel) her kan det lønne seg å skille ting fra hverandre med tanke på konfigurasjon og tilkobling. Spes hvis man bruker en bridge funksjon over litt avstander eller mellom etasjer.

 

En helt annen diskusjon.

 

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...