Gå til innhold

Videokamera eller speilrefleks med filmfunksjon?

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppdatere filmutstyret mitt og lurer på hva jeg bør invistere i. Skal bruke kamera til å filme litt forskjellig, så jeg må ha et kamera som fungerer til en del ymse. Leter etter et kamera i prisklassen 20 til 30.000, men er litt usikker på om jeg skal kjøpe meg et vanlig videokamera eller om jeg skal kjøpe meg et speilrefleks med filmfunksjon. Har tenkt litt på 5D mark ii, men er ikke helt sikker ennå.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen er et år gammel, men mange av prinsippene gjelder fortsatt:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/camcorders/cam-cam.shtml

Ulempene i korte trekk (bare google eller sjekk wikipedia hvis du lurer på hva disse er):

Rolling shutter, moiré, begrenset kontinuerlig opptak (5~29 min), ergonomi, tilkoblingsmuligheter (audio in/out, HDMI, XLR), begrensede manuelle innstillinger, mangel på søker, hakkete justering av eksponering

Lenke til kommentar

Det avhenger av hva man skal filme - og hvordan man jobber. dSLR er overlegent videokamera i en lang rekke settinger, selv når man tar i betraktning ulempene. Ulemper som også finnes på en del videokamera, i hovedsak de som bruker CMOS sensor. Derfor velger faktisk en del semiprofesjonelle/profesjonelle faktisk å bruke dSLR.

Både rolling shutter, moire og hakkete eksponering kan man arbeide rundt.

Mangelen på fungerende autofokus er etter min mening et pluss.

@TS: Sjekk ut når Red Scarlet kommer på markedet. Det skulle egentlig vært lansert - men er forsinket så vidt jeg forstår. Rimeligste versjonen vil ligge i prissjiktet ditt. Red Scarlet vil være en slags hybrid mellom dSLR og videokamera - med utskiftbar optikk og bra stillbildeegenskaper. Opptak i 3K for rimeligste versjon på 2/3'' brikke. Det jeg har sett av demo og spesifikasjoner knuser alt i prisklassen 20 - 30.000. Red Scarlet vil ikke ha autofokus.

Et annet alternativ er å kjøpe f.eks 550D + dedikert videokamera. Da har man plussene fra begge verdenene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...