Gå til innhold

Canon Eos 550d vs Sony alpha


Anbefalte innlegg

Synest det er svært så betenkelig at betjeningen er "opplært" til å annbefale de produkter som de tjener mest på, dette gjelder ikke bare kamera.

Det er en av grunnene til at jeg ikke handler på feks Elkjøp.

En annsatt skal veilede kunden til det beste kjøp ikke villede .:hmm:

Helt enig i det, men det stopper ikke meg fra på handle på Elkjøp dersom de har gode priser. Jeg snakker helst ikke med personalet annet enn når jeg ber om en vare samt betaler, hva jeg skal ha vet jeg selvsagt før jeg oppsøker butikken.

 

Det samme gjelder forsåvidt de såkalte faghandlene (les: fotobutikkene), det er altfor mange ansatte der som nesten ikke vet frem og bak på et kamera og kun svarer med enstavelsesord (gjerne "ehh") dersom man spør om noe. Det finnes selvsagt hederlige unntak men etter hvert synes jeg de er få - dvs de fleste butikkene har nok en og annen veldig flink ansatt men han/hun kan jo ikke være der alltid og/eller betjene alle kunder. Snakker da om fotobutikker i "stor oslo området".

 

Så min filosofi er å gjøre det jeg kan av "research" på nettet og deretter oppsøke en butikk for å "klå på" varene dersom det i det hele tatt er nødvendig. "Råd" fra selgere ignorerer jeg stort sett alltid. Deretter så kjøper jeg varen der hvor det er billigst, med mindre det er særlige grunner til å gjøre noe annet (for eksempel "trenger objektivet i går").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag snakket jeg med en som skulle på Lefdal og kjøpe seg et Canon 550D, dette etter å ha prøvd en kamerats kamera, betjeningen på Lefdal hadde direkte frarådet han å kjøpe dette og gått på at han måtte kjøpe Sony, da det var det beste på markede .

Det endte med at han gikk ut av butikken med et Sony.

Jeg blir direkte skremt når jeg hører slikt, ikke fordi Sony er dårlig men fordi betjeningen her bevist manipulerer kunden og "lurer " dem til å kjøpe det som utikken har best fortjeneste på .

Da ble det enda en butikk jeg svartelisster og kommer til å fraråde venner/bekjente å bruke :thumbdown:

Lenke til kommentar

I dag snakket jeg med en som skulle på Lefdal og kjøpe seg et Canon 550D, dette etter å ha prøvd en kamerats kamera, betjeningen på Lefdal hadde direkte frarådet han å kjøpe dette og gått på at han måtte kjøpe Sony, da det var det beste på markede .

Det endte med at han gikk ut av butikken med et Sony.

Jeg blir direkte skremt når jeg hører slikt, ikke fordi Sony er dårlig men fordi betjeningen her bevist manipulerer kunden og "lurer " dem til å kjøpe det som utikken har best fortjeneste på .

Da ble det enda en butikk jeg svartelisster og kommer til å fraråde venner/bekjente å bruke :thumbdown:

 

Personlig synes jeg det eneste Lefdal selgeren gjorde var å "lure" personen til å gjøre et bedre kjøp. Man trenger da strengt talt ikke å lure en person selvom man selger noe man tjener penger på, selvom det sikkert forekommer i andre tilfeller.

Lenke til kommentar

I dag snakket jeg med en som skulle på Lefdal og kjøpe seg et Canon 550D, dette etter å ha prøvd en kamerats kamera, betjeningen på Lefdal hadde direkte frarådet han å kjøpe dette og gått på at han måtte kjøpe Sony, da det var det beste på markede .

Det endte med at han gikk ut av butikken med et Sony.

Jeg blir direkte skremt når jeg hører slikt, ikke fordi Sony er dårlig men fordi betjeningen her bevist manipulerer kunden og "lurer " dem til å kjøpe det som utikken har best fortjeneste på .

Da ble det enda en butikk jeg svartelisster og kommer til å fraråde venner/bekjente å bruke :thumbdown:

 

Personlig synes jeg det eneste Lefdal selgeren gjorde var å "lure" personen til å gjøre et bedre kjøp. Man trenger da strengt talt ikke å lure en person selvom man selger noe man tjener penger på, selvom det sikkert forekommer i andre tilfeller.

 

Er det fordi du selv har Sony :tease:

Jeg har ikke nevnt et ord om hvilket kamera som eventuelt er best,poenget var at kunden skulle ha et Canon da det var dette han hadde prøvd, en annen ting er at kunden er blitt med i den lokale fotoklubben nettop for å lære og for å prøve ut optikk. I denne fotoklubben er det et medlem med Nikon og et tyvetalls med Canon, hvordan skal han da kunne få prøvd ut optikk med en Sony .

Kunden sliter med å bruke den elektronisk søkeren på kameraet,han sier han ikke ser noe særlig gjennom den (han bruker briller) Lefdal hevdet denne søkeren var betydelig bedre enn de Nikon/Canon har på sine kamera :)

Uansett så blir hovedpoenget at her overstyrer betjeningen kunden uten hensyn til kundens ønske,men kunn med hensyn til bytikkens inntjening og det er for ille.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

På hvilken måte kan en selger "lure" en kunde til å kjøpe et kamera uten å direkte lyve? Når en kunde går inn i en butikken og forteller betjeningen at han skal ta bilder av hester og han har bestemt seg for Canon fordi det er det han har blitt anbefalt av kompisene sine. Så anbefaler selger et Sony Alpha 33 fordi kameraet har flere fokuspunkter og 7 bps som gjør det bedre til raskere bevegelser - har han da lurt kunden? Har han da ikke funnet et kamera som passer bedre til kundens behov?

 

Canon lager meget gode kameraer, men i den samme prisklassen er bildekvaliteten meget lik, og jeg mener at man burde velge kamera ut i fra hvilket som dekker DITT behov best. Og for Guds skyld: Han har 30 dager full returrett på Lefdal om han ikke er fornøyd. Selv om Canon er Canon betyr ikke det at det er riktig system for alle og enhver.

Lenke til kommentar

På hvilken måte kan en selger "lure" en kunde til å kjøpe et kamera uten å direkte lyve? Når en kunde går inn i en butikken og forteller betjeningen at han skal ta bilder av hester og han har bestemt seg for Canon fordi det er det han har blitt anbefalt av kompisene sine. Så anbefaler selger et Sony Alpha 33 fordi kameraet har flere fokuspunkter og 7 bps som gjør det bedre til raskere bevegelser - har han da lurt kunden? Har han da ikke funnet et kamera som passer bedre til kundens behov?

 

Canon lager meget gode kameraer, men i den samme prisklassen er bildekvaliteten meget lik, og jeg mener at man burde velge kamera ut i fra hvilket som dekker DITT behov best. Og for Guds skyld: Han har 30 dager full returrett på Lefdal om han ikke er fornøyd. Selv om Canon er Canon betyr ikke det at det er riktig system for alle og enhver.

 

Joda han har lurt kunden over på et system som gjør at kunden IKKE får nyte godt av objektivparken som er tilgjengelig i fotoklubben og det er en vesentlig detalj her, samtidig så har betjeningen her ikke kundens ve og vel i tankene, men sin egen fortjeneste og det er om mulig enda mere betenkelig.

Jeg styrer langt unna folk/forhandlere som åpenlyst setter sin egen intresse så til de grader foran kundens og jeg fraråder folk som spør meg til råds (og det er en del) å bruke disse butikkene/kjedene .

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt et ord om hvilket kamera som eventuelt er best,poenget var at kunden skulle ha et Canon da det var dette han hadde prøvd, en annen ting er at kunden er blitt med i den lokale fotoklubben nettop for å lære og for å prøve ut optikk. I denne fotoklubben er det et medlem med Nikon og et tyvetalls med Canon, hvordan skal han da kunne få prøvd ut optikk med en Sony .

Kunden sliter med å bruke den elektronisk søkeren på kameraet,han sier han ikke ser noe særlig gjennom den (han bruker briller) Lefdal hevdet denne søkeren var betydelig bedre enn de Nikon/Canon har på sine kamera :)

Når han var i butikken, fortalte han ekspeditøren om det faktum at han var med i fotoklubben der veldig mange har Canon/Nikon? Hvis ikke, så mangler ekspeditøren viktig informasjon.

 

Som brillebruker selv, så vil jeg ikke være overrasket om at han ville få problemer med søkeren på 550D også.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at kunden i dette spesifikke tilfellet fikk riktig kamera, men jeg poengterte bare at alt for mange velger feil kamera til deres bruk fordi det absolutt skal ha ett spesifikt merke som de har hørt mye godt om. Hva som ble sagt i samtalen mellom selger/kjøper kan ingen andre enn selger/kjøper vite helt sikkert. Om selger sa at kunde kunne bruke Canon-optikk på Sony-kameraet så ville han ha LURT kunden, men å anbefale noe annet enn Canon er ikke å lure kunden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt et ord om hvilket kamera som eventuelt er best,poenget var at kunden skulle ha et Canon da det var dette han hadde prøvd, en annen ting er at kunden er blitt med i den lokale fotoklubben nettop for å lære og for å prøve ut optikk. I denne fotoklubben er det et medlem med Nikon og et tyvetalls med Canon, hvordan skal han da kunne få prøvd ut optikk med en Sony .

Kunden sliter med å bruke den elektronisk søkeren på kameraet,han sier han ikke ser noe særlig gjennom den (han bruker briller) Lefdal hevdet denne søkeren var betydelig bedre enn de Nikon/Canon har på sine kamera :)

Når han var i butikken, fortalte han ekspeditøren om det faktum at han var med i fotoklubben der veldig mange har Canon/Nikon? Hvis ikke, så mangler ekspeditøren viktig informasjon.

 

Som brillebruker selv, så vil jeg ikke være overrasket om at han ville få problemer med søkeren på 550D også.

 

Jepp,kunden sa at han var totalt nybegynner og hadde meldt seg inn i fotoklubb, dær hadde han bla fått prøve 550D og at alle i klubben hadde Canon eller Nikon og at det var mulig å låne optikk til disse.

Til tross for dette fortsatte kundebehandler å annbefale Sony og at optikken til Sony kostet mye mindre siden det hadde innebygget bildestablisering i huset, Sony skulle også i følge kundebehandler gi betydelig bedre bilder :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at kunden i dette spesifikke tilfellet fikk riktig kamera, men jeg poengterte bare at alt for mange velger feil kamera til deres bruk fordi det absolutt skal ha ett spesifikt merke som de har hørt mye godt om. Hva som ble sagt i samtalen mellom selger/kjøper kan ingen andre enn selger/kjøper vite helt sikkert. Om selger sa at kunde kunne bruke Canon-optikk på Sony-kameraet så ville han ha LURT kunden, men å anbefale noe annet enn Canon er ikke å lure kunden.

 

Jo det er nettop det jeg vet,siden jeg har snakket med vedkommende, nettop derfor synest jeg det er skremmende at selger legger til side alle argumenter fra kunden og kunn annbefaler utifra fortjeneste, slike folk skulle vært fjærnet ret og slett.

Det handler her ikke om hva som er det beste kamera av disse to, men hva som var best for kunden og hva kunden ønsket , dette er noe en også ser med andre varer solgt av store kjeder.:no:

Lenke til kommentar

Jeg hadde hjemme et nikon d90, bytta det kjapt i et a33 som jeg er storfornøyd med! smaken er som baken. Jeg klarer ikke å like vanlig DSLR samme hvor mye jeg prøver, men jeg fant det perfekte kameraet i a33 som er et dslr med "fast gjennomsiktig speil". les testen av a55 på dpreview.com . a33 og a55 er nesten identiske. den vridbare skjermen med real time live view er også gull verdt i mange situasjoner som fks nattbilder når stativ brukes. Det må ha vært a33 han på elkjøp anbefalte for jeg tror ikke de har tatt inn a55 enda, men det kommer snart sa de.

 

http://www.flickr.com/photos/uberdogleg/

Endret av uberdogleg
Lenke til kommentar

Jeg hadde hjemme et nikon d90, bytta det kjapt i et a33 som jeg er storfornøyd med! smaken er som baken. Jeg klarer ikke å like vanlig DSLR samme hvor mye jeg prøver, men jeg fant det perfekte kameraet i a33 som er et dslr med "fast gjennomsiktig speil". les testen av a55 på dpreview.com . a33 og a55 er nesten identiske. den vridbare skjermen med real time live view er også gull verdt i mange situasjoner som fks nattbilder når stativ brukes. Det må ha vært a33 han på elkjøp anbefalte for jeg tror ikke de har tatt inn a55 enda, men det kommer snart sa de.

 

http://www.flickr.co...tos/uberdogleg/

 

Jepp, smaken er forskjellig og det er fint,jeg har ikke ment at det ene er bedre enn det andre, fordi jeg har ikke prøvd Sony enda, det jeg anngriper her er selgerne i div tvilsomme butikker som feks lefdal i dette tilfellet .

Lenke til kommentar

Jo det er nettop det jeg vet,siden jeg har snakket med vedkommende, nettop derfor synest jeg det er skremmende at selger legger til side alle argumenter fra kunden og kunn annbefaler utifra fortjeneste, slike folk skulle vært fjærnet ret og slett.

 

Vel, hvis noen lever av å selge varer (her: lefdal), så burde ikke det være overraskende. Dessuten: Det er vel kunden som bestemmer? Hvis han ville ha en 550D så kunne han vel bare ha kjøpt en?

Lenke til kommentar

Jo det er nettop det jeg vet,siden jeg har snakket med vedkommende, nettop derfor synest jeg det er skremmende at selger legger til side alle argumenter fra kunden og kunn annbefaler utifra fortjeneste, slike folk skulle vært fjærnet ret og slett.

 

Vel, hvis noen lever av å selge varer (her: lefdal), så burde ikke det være overraskende. Dessuten: Det er vel kunden som bestemmer? Hvis han ville ha en 550D så kunne han vel bare ha kjøpt en?

 

Her forenkler du det temmelig mye, vi snakker om en person som vet svært lite om fotografering og enda mindre om kamera, når en da blir direkte overkjørt av en kundebehandler så er det ikke altid så lett .

Nei slutt å beskytte slike mennesker, for det er kyniske personer som kunn er ute etter mest mulig profitt, annbefal heller alle om å styre unna sånt og bruke seriøse aktører, da kan man muligens få bukt med bærmen i bransjen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jo det er nettop det jeg vet,siden jeg har snakket med vedkommende, nettop derfor synest jeg det er skremmende at selger legger til side alle argumenter fra kunden og kunn annbefaler utifra fortjeneste, slike folk skulle vært fjærnet ret og slett.

 

Vel, hvis noen lever av å selge varer (her: lefdal), så burde ikke det være overraskende. Dessuten: Det er vel kunden som bestemmer? Hvis han ville ha en 550D så kunne han vel bare ha kjøpt en?

 

Vel,et par timer med meg så skulle jeg ha solgt deg gråstein,og du går ut døra i troen at det er mer verdifullt en gull :)

 

Har selv opplevd de såkalte butikkmedarbeiderne som har en agenda,sist var for noen dager siden da jeg kjøpte en nytt objektiv.selgeren ble faktisk litt sur da jeg ikke ville kjøpe med et filter,ble nok ikke så mye avanse på dem da.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jo det er nettop det jeg vet,siden jeg har snakket med vedkommende, nettop derfor synest jeg det er skremmende at selger legger til side alle argumenter fra kunden og kunn annbefaler utifra fortjeneste, slike folk skulle vært fjærnet ret og slett.

 

Vel, hvis noen lever av å selge varer (her: lefdal), så burde ikke det være overraskende. Dessuten: Det er vel kunden som bestemmer? Hvis han ville ha en 550D så kunne han vel bare ha kjøpt en?

 

Vel,et par timer med meg så skulle jeg ha solgt deg gråstein,og du går ut døra i troen at det er mer verdifullt en gull :)

 

Har selv opplevd de såkalte butikkmedarbeiderne som har en agenda,sist var for noen dager siden da jeg kjøpte en nytt objektiv.selgeren ble faktisk litt sur da jeg ikke ville kjøpe med et filter,ble nok ikke så mye avanse på dem da.

 

Nettop,selv opplevde jeg en selger på Elkjøp som skulle selge en PC til et eldre par og selvfølgelig skulle han prøve å lure innpå det uvitende paret noe rask, jeg klarte ikke dy meg og blandet meg inn i samtalen og kom med fakta.

Det ente med at selger ble rasende og forlot, en annen måtte overta :-) men kundene fikk en sikkelig PC til bare noen hundrelapper mere :cool:

Lenke til kommentar

Har selv opplevd de såkalte butikkmedarbeiderne som har en agenda,sist var for noen dager siden da jeg kjøpte en nytt objektiv.selgeren ble faktisk litt sur da jeg ikke ville kjøpe med et filter,ble nok ikke så mye avanse på dem da.

Det er absolutt å anbefale at du bruker et UV-filter framfor objektivet for å beskytte linsen. Får du ripe på linsen så har du gjort det store. Får du ripe på et UV-filter så koster det deg småkroner å bytte filter. Her vil jeg si at selger gjorde det riktige i å anbefale deg et filter.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd de såkalte butikkmedarbeiderne som har en agenda,sist var for noen dager siden da jeg kjøpte en nytt objektiv.selgeren ble faktisk litt sur da jeg ikke ville kjøpe med et filter,ble nok ikke så mye avanse på dem da.

Det er absolutt å anbefale at du bruker et UV-filter framfor objektivet for å beskytte linsen. Får du ripe på linsen så har du gjort det store. Får du ripe på et UV-filter så koster det deg småkroner å bytte filter. Her vil jeg si at selger gjorde det riktige i å anbefale deg et filter.

 

Nå er vel den myten drept mange ganger, det er vel gjordt en del tester som viser at en skal gå svært drastisk til værks for å klare å ripe opp glasset i objektivet .

Lenke til kommentar

Nå er vel den myten drept mange ganger, det er vel gjordt en del tester som viser at en skal gå svært drastisk til værks for å klare å ripe opp glasset i objektivet .

Men fortsatt ikke umulig eller vanskelig. UV-filter til 200 kr er en enkel og billig investering. Har man råd til å koste på seg en linse så burde man ha råd til å koste på seg et UV-filter til 200 kroner.

Lenke til kommentar

Hva iallverden er poenget med å kjøpe objektiver til flere tusen for å putte noe herk av et filter i dårlig glass - som er alt man får til 200kr, forran objektivet?

 

I min verden er det to gode grunner til å bruke beskyttelsesfilter. Den ene er på festival - øl er noe dritt å få bort fra objektivet når man står der og skal skyte konsertfoto, mye greiere å bare fjerne filteret (festival og andre sammenhenger det kan være greit å ha muligheten til å fjerne filteret kontra å begynne å tørke av objektivet). Det andre er om man skyter i miljø der saltvann eller andre substantser som er dårlig for coatinga på objektivet står i fare for å komme på glasset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...