Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nxtgntl,tele2,telenor,tiscali?? adsl fra hvem?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Telenor 1024/256 i litt over to måneder nå, ytelsen på linja har vært kjempebra, alltid over 130kb/s på bra servere når linja "egentlig" bare skal klare 128kb/s. Det som er litt irriterende er at to stk ikke får spilt det samme spillet på internett samtidig fordi vi er på samme ip (det er mulig å ordne dette, men jeg ikke hvordan).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da må du vel port forwarde da? om du vil kjøre ftp server, dcc via irc og slikt? :roll:

 

Nei, det er ikke NAT/PAT router. Opptil 3 maskinener får gyldig internet ip adr. som en kan opprette direkte kontakt med. Men noe som da igjen krever høyere sikkerhet pr. pc

Lenke til kommentar

Må bare komme med et litt kritisk innlegg her, til skuffelse for alle NGT - fans...... Jeg byttet fra Tiscali til NGT for ikke lenge siden, med store forhåpninger, men så fant jeg ut at:

 

a) NGT har samme håpløse og udiskutabelt firkantede Lindorf-inkasso-byrå til å kreve inn penger fra oss stakkars forbrukere

 

B) Linja jeg har med NGT er ikke noe spes. raskere enn 704/128 Tiscali-

linja, selv om jeg har Charlie, og 'ekstra bredt smil' i sommer; dvs.

hastigheten har vært der en gang; men er siiiinsykt ustabil. Detter fort

ned til rundt 90 KB/s. :roll:

 

c) Tiscali ble billigere rett etter at jeg byttet

 

Kundeservicen er kanskje ett pluss, ettersom Tiscali's ks. er helt håpløs. Har ikke prøvd NGT's enda.

 

Noen flere som ikke har lagt spes. merke til Bredere-smil-PR-opplegget?

:grumpy:

Lenke til kommentar
Ruteren kan vel også regnes som et minus for NGT, iallefall om du liker å ha litt kontroll over nettverket ditt. NGT ruteren tilbyr vel ikke allverden av konfigurasjon.

 

Det er vel for så vidt noe av det minst korekte jeg noen gang har lest!

 

Du får en ruter som du kan bruke som du ønsker. Du får brukernavn og passord til å endre alt på ruteren, om du ønsker dette.

 

NextGenTel har ikke restriksjoner på å kjøre noe som helst, så lenge du ikke bryter loven, så kan du gjøre hva du vil stort sett.

 

Om du vil ha helt kontroll over hva du gjør med ditt eget nettverk, kjøper du deg en pervers dyr ruter, setter denne bak Netopia 3351, Netopia 4542 eller Cisco 677i ruteren du får låne fra NextGenTel, og forwarder port 1024-65536 til 10.0.0.2 og setter MAC reserved IP til ruteren. Større kontroll over eget nettverk enn dette får du ikke med noen andre måter enn faste public ip adresser, som også NextGenTel tilbyr.

 

Så jeg ville valgt NextGenTel, av de du nevnte iallfall.

 

Det er vel ikke noen leverandører som har større kapasitet enn NextGenTel heller.

 

Go 4 NextGenTel!

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Må bare komme med et litt kritisk innlegg her, til skuffelse for alle NGT - fans...... Jeg byttet fra Tiscali til NGT for ikke lenge siden, med store forhåpninger, men så fant jeg ut at:

 

a) NGT har samme håpløse og udiskutabelt firkantede Lindorf-inkasso-byrå til å kreve inn penger fra oss stakkars forbrukere

 

B) Linja jeg har med NGT er ikke noe spes. raskere enn 704/128 Tiscali-

linja, selv om jeg har Charlie, og 'ekstra bredt smil' i sommer; dvs.

hastigheten har vært der en gang; men er siiiinsykt ustabil. Detter fort

ned til rundt 90 KB/s. :roll:

 

c) Tiscali ble billigere rett etter at jeg byttet

 

Kundeservicen er kanskje ett pluss, ettersom Tiscali's ks. er helt håpløs. Har ikke prøvd NGT's enda.

 

Noen flere som ikke har lagt spes. merke til Bredere-smil-PR-opplegget?

:grumpy:

 

For å forsvare NextGenTel noe kan jeg si dette til NextGenTels forsvar:

 

1. At du ikke får høyere hastighet er jo en feil som du som kunde opplever, og ikke noe som alle opplever. Grunnen til at du har lavere hastighet enn du skal ha er mest sansynlig at du har lang linjelengde. Dårlig kabelkvalitet, eller mye støy!

 

Uansett er det vanligvis noe å gjøre med dette!

 

Gå inn på kontaktskjema og skriv ned dine problemer. Dette vil da bli behandlet av en kundebehandler som ser på mulighetene for å få rettet denne feilen. Om du har støy kan en montør se på linjen og rette dette. Er linjelengden for lang er det ikke mye NextGenTel kan gjøre eller noen andre leverandører for den del. Er det dårlig kabelkvalitet er også dette noe som må fikses av Telenor som eier kobbertrådene frem til deg.

 

Du bør jo komme opp i 500KB/s med bredere smil pakken.

 

2. Lindorff kan jeg ikke forsvare, de er jeg ikke så fan av selv heller. Men selv om det oser litt inkasso av Lindorff regninger, så er de faktisk et faktureringsbyrå.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
har hatt telenor i snart 1.5 år og har ingenting og klage på, bortsett fra en gang da linja var nede i 2 timer, det var litt irriterende. Til spill og slikt virker det som telenor leverer beste linja, er litt dyrere enn de andre men.. 1024/256 og 30 gb nedlasting er ikke så veldig dyr..

 

*litt dyrere?* telenor er vel de som kommer dårligst ut når det gjelder valutta for grunkene?

Lenke til kommentar
Jeg har Bluecom ADSL nå, og det funker perfekt: TP kabel fra splitteren inn i modemet, modemet inn i en switch og vips, nett. Jeg vet ikke hvor mange IP'er de gir, men det er minst 4 (testet). Linja er rask og stabil. Ligger rett i overkant av båndbredden jeg har betalt for 24/7, og ikke er det noe som ligner på nedlastingsgrense heller. At de i tillegg leverer på Telenor sitt nett gjør at Bluecom burde være førstevalget for alle.

 

Noen motargumenter? :wink:

 

motargumenter selvfølgelig:

 

Om du ser på det som en fordel at de leverer på telenor sitt nett, så tror jeg du forveksler ADSL med GSM og GPRS. Dette betyr bare at Telenor skal ha sin del av kaken for denne linjen, bluecom må derfor ta høyere pris enn de hadde behøvd om de hadde eget ustyr. All feilsøking og problemer må derfor gå gjennom 2 leverandører, og alt vil da ta lenger tid. Telenor har vanvittige dårlige patenter på nettverket sitt, bl.a. så blir mye trafikk rutet over Atlanterhavet, og tilbake til det stedet i europa man skulle. Dette er jo helt talentløst, og man får høy latency på trafikken. På gamer.no språket: "du får lamer ping i CS".

- NextGenTel kjører bare sitt eget utstyr. Linjen de leier av Telenor er bare den fra sentralen og frem til huset.

 

Du sa du koblet modemet til en switch og så var du på nett med 4 maskiner. Enten har du ruter, eller så har du modem. Modem kan ikke rute, og da får du ikke flere maskiner på nett samtidig, da må de levere med en ruter altså.

- NextGenTel leverer med ruter, som du kan konfigurere om du har peiling på den slags.

 

Det andre negative med telenor er at de bare kjører PPPoE, regner med Bluecom også gjør dette. Da må du ha en klient for å logge deg på bredbåndet, og så må du ha et abonnement.

 

Telenor og alle telenor morpher, har vel ganske lame upload linjer. Noe som begrenser bruksområdet kraftig.

- NextGenTel har høy utlinje på alle abonnement. På echo abonnementet kjøres det så høyt linjen kan kjøre eller så høyt ADSL standarden støtter.

 

Håper dette var motargument nok!

 

Motargument?

 

-Chief-

Lenke til kommentar

 

Du sa du koblet modemet til en switch og så var du på nett med 4 maskiner. Enten har du ruter, eller så har du modem. Modem kan ikke rute, og da får du ikke flere maskiner på nett samtidig, da må de levere med en ruter altså.

 

Motargument?

 

-Chief-

 

Som du kan lese tidlegare så har Bluecom router i andre enden av linja.

Du får dermed opp til 5 dynamiske ip'er frå dei og kan ha 5 maskiner på

nett med ein hub eller ein switch.

 

Tele2 gir 3 dynamiske ip'er.

 

Eg hadde Telenor og har no Tele2 kun pga. pris.

Telenor har god kvalitet, men er for dyrt.

 

Litt usikker på Tele2 si hastigheit:

Nedlastingshastighet: 516 kbit/s på IT-avisen 16.03.2003 01:24

Har 704 abonnement. (864/128 minus overhead)

 

Bent

Lenke til kommentar

hva kan man kreve av en router fra en isp? syns den cisco boksen ngt har sendt meg funker som den skal og mer forlanger jeg ikke.

 

NAT slipper man vel ikke unna om man lett skal koble på alt fra 1 til 10 maskiner? :-?

 

Joda cisco saken funker greit nok den, men jeg ville heller hatt et modem som Bluecom gir så kan jeg selv bruke en linux boks som router dersom jeg ønsker det. Hadde det slik med UPC og akkurat det savner jeg faktisk. Hvor mange IPer du får lov å få fra bluecom er jeg ikke sikker på men det er hvertfall flere enn kun en som NGT gir deg.

 

For å si det på en annen måte. Router løsningen til NGT er ikke dårlig, men den er heller ikke optimal.

 

Og hva er problemet med ruteren du får fra NextGenTel da? Kan jo bare koble denne til ruteren, som du hadde tenkt til med et modem, bare at her slipper du en klient som du må logge på med, og så portforwarder du portene 1024 - 65536 til Linuxboxen. Da har du en ruter som ruter all trafikk videre uansett hva til Linuxboxen på en public ip adresse. Så kan du gjøre hva du vil på boxen for å få firewallet det du ønsker o.l.

 

Ser igrunn ikke helt behovet for flere ip adresser om man da ikke har tenkt å kjøre opp en haug med forskjellige maskiner som alle skal ha en eller annen serverrolle på nettet. Da er det vel ikke helt rett valg av linje uansett, da bør man vel velge en SHDSLDelta linje og subnets. Om du er en vanlig mann i gata, og har f.eks. to maskiner trenger du ikke å forwarde porter for å få de vanlige tingene til å fungere. Om du har tenkt å kjøre enn eller annen public server roller, så er det vel vanlig å ha denne på en maskin, veldig få som kjører to maskiner med apache server f.eks. eller 2 FTP servere som begge må ha 21 som port. Så dette er bare det vanlige stormannsgalskapen som vanlig.

 

Eksempel: 3 maskiner

 

1. gamermaskin

- trenger ikke noe portforwarding forde maskinen ikke kjører noe serverroller, mulig å forwarde porter for bruk av MSN web-cam og mic.

2. server som kjører FTP server og remote desktop

- portforward mot port 21 og port 3396 (mener det er det som er remote desktop)

3. gjestemaskin som kjører battlefield server

- portforward mot port (husker ikke denne) til battlefield.

 

All trafikk vil dermed gå smertefritt og man kan bruke det man vil.

 

Men klart, har man public ip til alle maskinene er dette en fordel.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

 

Du sa du koblet modemet til en switch og så var du på nett med 4 maskiner. Enten har du ruter, eller så har du modem. Modem kan ikke rute, og da får du ikke flere maskiner på nett samtidig, da må de levere med en ruter altså.

 

Motargument?

 

-Chief-

 

Som du kan lese tidlegare så har Bluecom router i andre enden av linja.

Du får dermed opp til 5 dynamiske ip'er frå dei og kan ha 5 maskiner på

nett med ein hub eller ein switch.

 

Tele2 gir 3 dynamiske ip'er.

 

Eg hadde Telenor og har no Tele2 kun pga. pris.

Telenor har god kvalitet, men er for dyrt.

 

Litt usikker på Tele2 si hastigheit:

Nedlastingshastighet: 516 kbit/s på IT-avisen 16.03.2003 01:24

Har 704 abonnement. (864/128 minus overhead)

 

Bent

 

Med den møkkahastigheten ut kan du jo ikke få brukt de public ip adressene til noe fornuftig likevel, så jeg fatter ikke at de gidder å dele de ut.

 

Kan sende 16KB/s dette er jo helt utrolig seint. Mener CS sender 5KB/s, så om 3 stykker spiller CS samtidig så kan ikke noen bruke bredbåndet til noe annet!

 

CS sender jo ikke så mye data som f.eks. Battlefield. Så det er jo bare å bruke hue til det man har fått det til.

 

5 dynamisk tildelte ip adresser på den uthastigheten, må jo være en professor i tresløyd som har funnet på den idéen. Det er jo 3,2KB/s pr. maskin.

 

Må neste le litt her for meg selv! Evt. noe høylytt :lol:

 

-Chief-

Lenke til kommentar

 

Om du ser på det som en fordel at de leverer på telenor sitt nett, så tror jeg du forveksler ADSL med GSM og GPRS. Dette betyr bare at Telenor skal ha sin del av kaken for denne linjen, bluecom må derfor ta høyere pris enn de hadde behøvd om de hadde eget ustyr. All feilsøking og problemer må derfor gå gjennom 2 leverandører, og alt vil da ta lenger tid. Telenor har vanvittige dårlige patenter på nettverket sitt, bl.a. så blir mye trafikk rutet over Atlanterhavet, og tilbake til det stedet i europa man skulle. Dette er jo helt talentløst, og man får høy latency på trafikken. På gamer.no språket: "du får lamer ping i CS".

 

Vet ikke helt om du mener at Bluecom bruker samme linjer mot utlandet som Telenor ADSL, hvis det er det du mener er dette feil.

Det er ikke så stor forskjell på feilretting vil jeg tro, skal man ut og fikse så må man jo uansett sende montører.

Lenke til kommentar

 

Med den møkkahastigheten ut kan du jo ikke få brukt de public ip adressene til noe fornuftig likevel, så jeg fatter ikke at de gidder å dele de ut.

5 dynamisk tildelte ip adresser på den uthastigheten, må jo være en professor i tresløyd som har funnet på den idéen. Det er jo 3,2KB/s pr. maskin.

 

Må neste le litt her for meg selv! Evt. noe høylytt :lol:

 

-Chief-

 

Vel, ser ikke grunnen til denne latteren din.

Alt i alt er det langt bedre med skikkelige IP-er uansett hvordan du vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

 

Med den møkkahastigheten ut kan du jo ikke få brukt de public ip adressene til noe fornuftig likevel, så jeg fatter ikke at de gidder å dele de ut.

5 dynamisk tildelte ip adresser på den uthastigheten, må jo være en professor i tresløyd som har funnet på den idéen. Det er jo 3,2KB/s pr. maskin.

 

Må neste le litt her for meg selv! Evt. noe høylytt :lol:

 

-Chief-

 

Vel, ser ikke grunnen til denne latteren din.

Alt i alt er det langt bedre med skikkelige IP-er uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

Det er klart det er bedre å ha skikkelige ip adresser til alle maskiner, men hva skal man med 5 public ip adresser når hver maskin har 3.2KB/s tilgjengelig ut! Det synes jeg er ganske latterlig!

 

Det blir omtrent som å kjøpe 19" BBS Alu felger til en Lada Samara!

 

Skal man på nettet med flere maskiner samtidig er det jo en stor fordel at hver maskin har mulighet til å sende mer enn 3.2KB/s samtidig. Hovedgrunnen til å ha en public ip på hver maskin er å slippe å forwarde porter til en maskin. Og man forwarder porter til en maskin stort sett bare når man skal kjøre en eller annen serverrolle mot WAN. Og ikke kom her å si at folk som har Bluecom linje kjører f.eks. FTP server på flere enn 1 maskin.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

 

Om du ser på det som en fordel at de leverer på telenor sitt nett, så tror jeg du forveksler ADSL med GSM og GPRS. Dette betyr bare at Telenor skal ha sin del av kaken for denne linjen, bluecom må derfor ta høyere pris enn de hadde behøvd om de hadde eget ustyr. All feilsøking og problemer må derfor gå gjennom 2 leverandører, og alt vil da ta lenger tid. Telenor har vanvittige dårlige patenter på nettverket sitt, bl.a. så blir mye trafikk rutet over Atlanterhavet, og tilbake til det stedet i europa man skulle. Dette er jo helt talentløst, og man får høy latency på trafikken. På gamer.no språket: "du får lamer ping i CS".

 

Vet ikke helt om du mener at Bluecom bruker samme linjer mot utlandet som Telenor ADSL, hvis det er det du mener er dette feil.

Det er ikke så stor forskjell på feilretting vil jeg tro, skal man ut og fikse så må man jo uansett sende montører.

 

Det er greit at man må sende ut en montør for å feilrette, men om Bluecom kjører på telenor sitt utstyr, har nok ikke supportavdelingen der tilgang på Telenor's DSLAM'er. Noe som gjør at dette må gå innom Telenor's support avdeling.

 

Og hvilken linje ut av landet bruker Bluecom da?

 

-Chief-

Lenke til kommentar

bluecom gir 5 adresser automatisk tildelt via dhcp. Du har et modem på din side, som mottar og gir disse adressene til maskiner som har spurt etter adresse vi dhcp. Jeg har aldri ventet mer enn 2 dager på en mail, og det var på helgedag. I tillegg brukte jeg ca 6 minutter på å komme frem til en meget hjelpsom kundebehandler. En ting som irriterer meg med bluecom, er måten de lanserer nye "tilbud" på. Å sette ned prisen 100 kroner for en ny kunde, ogla den gammle betale fullt, er patetisk.

 

Tele2 gir 3 adresser, og fungerer på samme måten omtrent. Tele2 er også billigst. Men tele2 er klegg. hart du hatt 1 av dems produkt en gang, henger de på deg for evig. Desuten har jeg sett at dem klusser mye med fraktura o.l.

 

Telenor er ikke så dårlig som man skal ha det til. En telenorlinje med en ruter fungerer tilfredsstillende for mange brukere. Telenor har etter mine erfaringer meget dårlig support, og behandler kunder dårlig etter min mening.

 

Nextgentel har høyerer upstream hastighet, noe som også er absolutt eneste grunnen jeg ser til å velge nextgentel. Nextgentel er trege til å svare på support. Sender du en mail, tar det laang tid før den kommer tilbake, og telefon må du ha lunte på lengde med atlantern for å kunne bruke. Dette er min erfaring med Nextgentel.

 

Tiscali.. vel.. jeg har ikke prøvd tiscali så mye, men jeg har et inntrykk av at de har ustabile linje, manglende support..

 

Hva man skal velge burde man gjøre seg opp en mening om selv. Velg etter behov. Personelig liker jeg Nextgentel og Bluecom, og det er de som får anbefalinger fra meg. Ofte har ikke nextgentel dekning ut over de største byene, og derfor er nextgentel i mange situasjoner bare å glemme. Bluecom bruker telenor sine linjer/utstyr, uten at dette gjør det dårlig. De har større dekningsgrad enn nextgentel.

 

Om du skal ha et lite hjemmenettverk, og ikke er noe spesiellt intresert i å bruke lang tid på å sette deg inn i ruter, port forwarding, og lignende, og du ikke trenger mer enn 5 pc'r på nett, ville jeg valgt bluecom. Om du vil ha høyere upstream, og er villig til å sette deg inn i eller kan litt basic om rutere og slik, velg for all del nextgentel.

 

(det som jeg har skrevet over er et sammendrag av mine og mine bekjente's opplevelser med de forskjellige leverandørene. At jeg mener bluecom og nextgentel er det beste valgene, er min mening, og er på ingen måte noen absolutt sannhet. Enkelttilfeller hvor du har negative erfaringer kan forekomme på alle isp. personelig har jeg valgt bluecom. upstream hastigheten fra nextgentel savned, men gud hvor deilig det var å slippe ruter opplegget. Bluecom gir meg akuratt hva jeg trenger, nemmelig dhcp adresser med internett på rett ut av swichen, og dette passer ypperlig for mine behov.)

Lenke til kommentar

hatt telenor pppoe adsl 705/128 i 8 mnd nå.

følgende prob. 14 dager med ping på 2000-3000 ms. JA det er 2-3 sekunder ja. :o her om dagen hadde jeg samme prob. som varte i 3 dager. i går var dem helt nede i ca 3 timer. nedetiden på disse 8 mnd som jeg har logget er på minst 35 timer.. dette gjelder sande i vestfold da. !!!

 

en annen ting er det at det ALLTID er MIN PC det er noe galt med i følge telehor dah. (grøss og gru) lei av å forklare dem sannheten gang på gang

dem nekter helt til du har motbevist det ned i minste detalj.

dessuten sier dem ALDRI ifra når nedetid vil skje :(

(husker tiscali som sendte ut mail om dette når jeg hadde isdn)

 

jeg skal vertfall si opp telenor nå ogh prøve en annen isp snarest

Lenke til kommentar
Må bare komme med et litt kritisk innlegg her, til skuffelse for alle NGT - fans...... Jeg byttet fra Tiscali til NGT for ikke lenge siden, med store forhåpninger, men så fant jeg ut at:

 

a) NGT har samme håpløse og udiskutabelt firkantede Lindorf-inkasso-byrå til å kreve inn penger fra oss stakkars forbrukere

 

B) Linja jeg har med NGT er ikke noe spes. raskere enn 704/128 Tiscali-

linja, selv om jeg har Charlie, og 'ekstra bredt smil' i sommer; dvs.

hastigheten har vært der en gang; men er siiiinsykt ustabil. Detter fort

ned til rundt 90 KB/s. :roll:

 

c) Tiscali ble billigere rett etter at jeg byttet

 

Kundeservicen er kanskje ett pluss, ettersom Tiscali's ks. er helt håpløs. Har ikke prøvd NGT's enda.

 

Noen flere som ikke har lagt spes. merke til Bredere-smil-PR-opplegget?

:grumpy:

 

For å forsvare NextGenTel noe kan jeg si dette til NextGenTels forsvar:

 

1. At du ikke får høyere hastighet er jo en feil som du som kunde opplever, og ikke noe som alle opplever. Grunnen til at du har lavere hastighet enn du skal ha er mest sansynlig at du har lang linjelengde. Dårlig kabelkvalitet, eller mye støy!

 

Uansett er det vanligvis noe å gjøre med dette!

 

Gå inn på kontaktskjema og skriv ned dine problemer. Dette vil da bli behandlet av en kundebehandler som ser på mulighetene for å få rettet denne feilen. Om du har støy kan en montør se på linjen og rette dette. Er linjelengden for lang er det ikke mye NextGenTel kan gjøre eller noen andre leverandører for den del. Er det dårlig kabelkvalitet er også dette noe som må fikses av Telenor som eier kobbertrådene frem til deg.

 

Du bør jo komme opp i 500KB/s med bredere smil pakken.

 

2. Lindorff kan jeg ikke forsvare, de er jeg ikke så fan av selv heller. Men selv om det oser litt inkasso av Lindorff regninger, så er de faktisk et faktureringsbyrå.

 

-Chief-

 

*-1) 500 Kb/s er kanskje å ta i litt? Uansett om det hadde vært helt feilfri

linje..... 2048/640 er det bredere-smil pakken i mitt tilfelle

inneholder.

2048 Kb/s : 8 = 256 KB/s

(2048 Kb/s + 640 Kb/s) : 8 = 336 KB/s :wink:

 

*-2) Jeg synes at NGT burde finne seg noen andre samarbeidspartnere

på dette feltet, spesielt ettersom de hevder å være bedre enn "de

andre store" på akkurat dette området. Men det er min mening. ->

Believe me, det går omtrent ikke an å diskutere med folka i Lindorff

dvs. "har saken først kommet i våre hender, kan du enten a) betale

eller B) vi kommer på døra di og henter den nye skinn-sofan' og TV-n

din" ~ og det kaller jeg firkantet! :roll:

 

Men ellers enig, forsåvidt.

Lenke til kommentar
Ruteren kan vel også regnes som et minus for NGT, iallefall om du liker å ha litt kontroll over nettverket ditt. NGT ruteren tilbyr vel ikke allverden av konfigurasjon.

 

Det er vel for så vidt noe av det minst korekte jeg noen gang har lest!

Kommer an på øyet som ser. For min del er det noe av det mest korrekte jeg har lest.

 

Du får en ruter som du kan bruke som du ønsker. Du får brukernavn og passord til å endre alt på ruteren, om du ønsker dette.

 

Får du en Cisco, kan du gjøre hva som helst. Får du en Netopia, får du begrenset tilgang. Grunnen er at mange ødela oppsett og konfigurasjon i ruteren med full tilgang før. Det er fortsatt mulig å omgå dette, likevel blir det kronglete. Så vidt jeg vet gir ikke NGT bort administrator passordet når du spør om dette ( for å få full tilgang til alle ruterens menyer ). Det er likevel ikke poenget her, man får tilgang nok til å konfigurere det mest grunnleggende.

 

Om du vil ha helt kontroll over hva du gjør med ditt eget nettverk, kjøper du deg en pervers dyr ruter, setter denne bak Netopia 3351, Netopia 4542 eller Cisco 677i ruteren du får låne fra NextGenTel, og forwarder port 1024-65536 til 10.0.0.2 og setter MAC reserved IP til ruteren. Større kontroll over eget nettverk enn dette får du ikke med noen andre måter enn faste public ip adresser, som også NextGenTel tilbyr.

 

Å kjøpe en perverst dyr ruter blir jo bare dumt. Hva oppnår man med det? Poenget her er at mange vil unngå å NAT'e to ganger på rad, og ha valgfrihet til å ha sin egen ruter. I Cisco-ruteren er det mulig å åpne alle porter mot 1 bestemt IP, i Netopiaen er det kun mulig å åpne port 1-49151 mot en IP hvis man ikke har fast IP og endrer ( noe kronglete ) på oppsettet. Greit slippe å konfigurere to rutere og i tillegg kanskje gjøre bruk av eventuelle proxyer for applikasjoner ( slik som f.eks dcc/aktiv ftp mm. ) som garantert kommer til å bli ødelagt i en slik konfigurasjon. Synes at man får mindre kontroll over sitt eget nettverk i et slikt oppsett, det blir i hvert fall en langt mindre transparent løsning og mer tungvint å feilsøke. Hadde NGT før med egen FreeBSD-ruter. Prøvde alt mulig av konfigurasjon, men ble aldri fornøyd og bestilte subnet til slutt.

 

Nextgentel tilbyr ikke flere faste IP'er til privatkunder, de tilbyr et subnet med _en_ stk. IP som kan brukes bak ruteren hvis man absolutt ønsker dette. Tingen er at selv om de ikke alltid fakturerer for et slikt subnet, så koster det i utgangspunktet 150kr,- i måneden.

 

Så jeg ville valgt NextGenTel, av de du nevnte iallfall.

Utenom support og en kjedelig ruter er NGT et godt valg. Selve linja var veldig stabil i den perioden jeg hadde abonnementet, og mine foreldre har beholdt NGT. Bare så det er sagt, noen ( kanskje mange? ) synes at NGT leverer en bra løsning nettopp pga. ruteren.

 

Det er vel ikke noen leverandører som har større kapasitet enn NextGenTel heller.

Større kapasitet? Spørs hva du mener.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noen leverandører som har større kapasitet enn NextGenTel heller.

Større kapasitet? Spørs hva du mener.

 

NextGenTel kjører et Topp 1% Cisco Nett, dette er en gradering Cisco gir ut til de 1% beste kundene sine.

 

For de som ikke helt er inne i dette faget, så kan jeg forklare følgende:

Cisco har over 90% av all hardware på internet'et. De er totalt overlegne i ytelse, og pris for den del.

 

Det er ikke mangen nettverk som har denne graderingen i verden. Vet om et til som er i Arabia, dette nettverket ble bygget av samme person som bygget NextGenTel nettverket (fyrn er norsk). Når han bygget nettet i Arabia var dette fordi Oljesjeikene ville ha det beste av det beste som var å oppdrive. Som de fleste vet er ikke pengene det det står om der nede. Så det ble bygget et overdimensjonert nettverk i verdensklasse. Dette nettet fikk en Top 1 % Cisco Nett gradering fra Cisco Networks.

 

Dette er for så vidt noe Telenor kan se langt etter. Selvfølgelig har Telenor et bra nettverk de også, men sammenlignet med NextGenTel er de bleke her. Det gjelder for så vidt resten også!

 

---

 

NextGenTel leverer ut admin og passord til Netopia ruterene. Det er bare å spørre. Tror foresten de fleste kan det brukernavnet og passordet nå etterhvert.

 

Ser ikke helt problemet med å måtte NAT'e to ganger. Greit nok om du ikke frå portforwardet alle portene kan det være litt stress, men det skal fungere fint likevel. Veldig få aplikasjoner som bruker porter over 50 000.

 

Fy pokker så varmt det er her inne! 35ºC. Måtte bare nevne dette. Pokkers høgtrykk.

 

Klarer ikke tenke beint.

 

Min mening er iallfall klar, skal du ha ADSL, og har mulighet til å få levert fra NextGenTel, så gjør det. Vil du ikke ha ADSL, men et eller annet bredbåndsprodukt kan du jo for så vidt velge hva du vil for min del.

 

Men av ADSL produkter mener jeg NextGenTel leverer helt klart det beste produktet. Er selvsagt ikke et perfekt produkt som noen har vært inne på, men det er vel ingen som leverer det. Bluecom bruke Telenors utstyr, ikke noe som jeg ville lagt som et pluss iallfall. Det har vært tråder om Telenors ADSL tidligere, en la også ut et printscreen at visualroute trace mot europe.battle.net og da gikk telenor ruten over atlanterhavet tilbake gjennom nederland tyskland og opp til sverige der serveren står.

 

NextGenTel gjør det på denne måten.

 

Og ettersom Bluecom kjører på Telenors utstryr går pakkene samme rutene.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...