ion Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg har oppdaget noe rart i sammenkoblingen mellom en lcd-tv (Philips 32PFL7404) og et kompakt stereoanlegg (Cambridge ONE+). Planen var å koble de to sammen for bedre lyd på tv-sendinger, og jeg har derfor gjort klar en analog kabel (rca). Det som er rart er at jeg ved å ta på kabinettet til forsterkeren og på kontaktpunktene til rca-kabelen som er koblet til tv-en kjenner at det går strøm. Det er en kilende følelse i det jeg har kontakt med begge flater. Det skal vel ikke være slik? Jeg er bekymret for at denne strømmen kan skade tv eller stereo. Har derfor testet litt for å se hvor strømmen kan komme fra. Koblet fra alt bortsett fra strøm til både tv og anlegg = ingen strøm Koblet til hdmi til mediespiller (WD Live) = ingen strøm Koblet til hdmi til GETs HDi-boks = strøm Koblet fra antennekabelen til GET-boksen, men beholdt hdmi-kobling til tv = ingen strøm. Dette tyder på at denne strømmen vandrer fra kabel-tv-nettet gjennom GET-boksen, tv-en og deretter mot anlegget. Jeg har nå antennekabel med en skjøt fordi tv-en står litt vekk fra uttak. Har prøvd med galvanisk skille både ved vegguttaket og midt på skjøten uten nevneverdig resultat. Får ikke koblet det rett i GET-boksen ettersom den har slik skruterminal. Uansett er hverken forsterker eller tv koblet til jord ettersom det ikke er slike stikk i stua her. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt denne strømmen som bekymrer meg en del? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Du må få satt opp inn et galvanisk skille mellom vegguttaket og den første boksen som har noe skjermet kabel tilkoblet (under skjermet kabel går bl.a HDMI, antenneledning, USB, evt. jordet stikkuttak og skjermet ethernet) F-connectorene, altså disse skrukontaktene, kan brukes overgang til vanlige antennekontakter på. Det er altså mulig å bruke overgang for å kunne koble inn et vanlig galvanisk skille med vanlige antennekontakter. Det burde også finnes galvaniske skiller med F-connectorer, men jeg har ikke sett noe slikt enda. Lenke til kommentar
ion Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Du må få satt opp inn et galvanisk skille mellom vegguttaket og den første boksen som har noe skjermet kabel tilkoblet (under skjermet kabel går bl.a HDMI, antenneledning, USB, evt. jordet stikkuttak og skjermet ethernet) F-connectorene, altså disse skrukontaktene, kan brukes overgang til vanlige antennekontakter på. Det er altså mulig å bruke overgang for å kunne koble inn et vanlig galvanisk skille med vanlige antennekontakter. Det burde også finnes galvaniske skiller med F-connectorer, men jeg har ikke sett noe slikt enda. Jeg har satt inn galvanisk skille mellom vegguttaket og GET-boksen, men det stopper ikke strømmen. Slik er det koblet nå: Vegguttak --> Vanlig gammel antennekabel --> Galvanisk skille --> Stiv kabel med F-connector --> Get-boks deretter Get-boks --> HDMI --> TV --> RCA --> Hvis jeg da tar på den ytterste lederen på RCA-kabelen og kabinettet til forsterkeren er det tydelig strøm som prøver å vandre gjennom meg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Og hvis du drar antennekabelen ut av veggen, så forsvinner det? Lenke til kommentar
ion Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Og hvis du drar antennekabelen ut av veggen, så forsvinner det? Jepp, da merker jeg ingenting om jeg holder rundt rca-kontakten og om så legger hele handa på forsterkerens kabinett. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Har ikke noen forklaring på det.. Men uansett tror jeg ikke det er noe å bry seg om med mindre det resulterer i støy i høytalerene. Oppsettet er koblet opp korrekt slik jeg kan se det og dermed ingen grunn til at det skal være noe problem med det. Hvor mye av utstyret der er det som har jordet stikk? (dvs. har jordet, ikke nødvendigvis koblet inn i jordet) Lenke til kommentar
ion Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Har ikke noen forklaring på det.. Men uansett tror jeg ikke det er noe å bry seg om med mindre det resulterer i støy i høytalerene. Oppsettet er koblet opp korrekt slik jeg kan se det og dermed ingen grunn til at det skal være noe problem med det. Hvor mye av utstyret der er det som har jordet stikk? (dvs. har jordet, ikke nødvendigvis koblet inn i jordet) Det kan være at det galvaniske skillet ikke fungerer som det skal. Så prøver å teste med et annet et i morgen. Både forsterker og Get-boks har jordet støpsel, men ingenting er koblet til jordet stikkontakt ettersom det ikke er slike her i stua. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Det du kan gjøre da er å bruke en jordet forgrener og koble dem begge inn på. Det gir dem ikke jordforbindelse, men du får en fungerende jordingsforbindelse mellom de to enhetene som ganske enkelt kortslutter disse spenningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå