Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Dårlig kultur i matteassistansetråden?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å gi svar gir veldig lite læringsutbytte. Det å forstå hvorfor en gjør noe er rett og slett alfa og omega i matematikk. En del som tror de kan pugge oppgaver for å lære seg matematikk, men uten forståelse kommer du ingen vei da to oppgaver ikke er like. Det er derfor en kun gir hint og tips i matteassistenttråden, det er fordi det å få en forståelse er det som trengs for å lære seg matte.

Er dessverre altfor mange dårlige mattelærere ute som ikke vet hvorfor en gjør saker og ting, og forklarer da med "Det bare er sånn". Disse burde bli kastet rett ut, det samme gjelder de som sier at en må pugge formler. En må forstå formler. Pugging kan forekomme på høyere nivå, når en må lære seg litt mer kompliserte teoremer. Personlig har jeg aldri pugget matematikk, og starter nå på siste semesteret på en master i anvendt matematikk.

Hvis du får en full utregning kan du selvsagt innbille deg at du kan bruke det direkte på en annen oppgave, men i 99% av tilfellene vil du ikke kunne gjøre det. Du blir nødt til å modifisere fremgangsmåten litt og trolig sette sammen to fremgangsmåter. Hvis du derfor forstår hvorfor og når du skal bruke en enkelt fremgangsmåte blir det enklere å sette sammen flere.

Dette ble langt, og delvis repetativt så tenker jeg stopper det. Mener hvertfall at TS tar helt feil i det at den beste hjelpen er å få svaret. Si heller hva dere har gjort, så kan en forklare hva en har gjort feil og forklare hva en kan gjøre anderledes. Slik lærer en faktisk hvorfor og får ikke bare en oppskrift på den ene oppgaven.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Matte er et språk. Jeg lærer ingen opp til å si: "Jeg vil ha Big Mac" i Burgerking-disken. For alt jeg vet liker ikke personen Big Mac, og personen har virkelig gått seg vill om han en gang står utenfor Mc Donalds. Nei, jeg lærer personer å snakke: Hva "jeg vil ha[..]" betyr, og at Big Mac er et eksempel. Personer som vil ha den spesifikke setningen "jeg vil ha en Big Mac", uten noen videre forståelse rundt dette, er en turist. Jeg hjelper ikke turister, dere får plukke opp ordboken. Det er nok av eksempeloppgaver i matteboken din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Den beste løsningen er å utføre oppgaven for vedkommende uten mas, så kan vedkommende duplisere fremgangsmåten som h*n kan bruke på de andre oppgavene av samme art. Dette er så mye bedre ettersom hjelperne i tråden kan hjelpe mange flere og raskere.

Hva får deg til å tro at du vet hva som er den beste løsningen? Det er kanskje den beste løsningen for deg, men akkurat det driter vel folk i.

Gjør leksene dine selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er ikke interessert i å diskutere med brukere som er interessert i å lage utdatert kvalm.

Lockdown er bestilt. Tråden vil bli stengt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...