Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg er enig i at matte assistanse tråden er litt dårlig, det er en grunn til at man slår på datamaskinen, tyr til et forum, poster spørsmålet osv. Da er det selvsagt fordi man ikke forstår oppgaven og da hjelper det ikke med mini hint som er dårligere enn hva læreren selv ville ha kommet med. Den beste løsningen er å utføre oppgaven for vedkommende uten mas, så kan vedkommende duplisere fremgangsmåten som h*n kan bruke på de andre oppgavene av samme art. Dette er så mye bedre ettersom hjelperne i tråden kan hjelpe mange flere og raskere. Hvis opposisjonen dukker opp skal skal kommentere dette innlegget så står mitt argument klart: Jada dere hjelper frivillig, men skal dere først hjelpe så tilby hjelp som hjelper, med andre ord gjør det skikkelig eller hold deg unna slik at andre kan gjøre det skikkelig fremfor deg. Jeg forstår at matte assistanse tråden er ikke en tråd som skal gjøre leksene for deg, så da løser dere bare oppgaven av samme art komplett to eller tre ganger så flagger dere brukeren slik at vedkommende må tenke selv med deres fremgangsmåter som h*n har fått i eksempler, og da må h*n bruke deres fremgangsmåter og tenke selv siden det er flere oppgaver av samme art. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg er enig i at matte assistanse tråden er litt dårlig, det er en grunn til at man slår på datamaskinen, tyr til et forum, poster spørsmålet osv. Da er det selvsagt fordi man ikke forstår oppgaven og da hjelper det ikke med mini hint som er dårligere enn hva læreren selv ville ha kommet med. Den beste løsningen er å utføre oppgaven for vedkommende uten mas, så kan vedkommende duplisere fremgangsmåten som h*n kan bruke på de andre oppgavene av samme art. Dette er så mye bedre ettersom hjelperne i tråden kan hjelpe mange flere og raskere. Hvis opposisjonen dukker opp skal skal kommentere dette innlegget så står mitt argument klart: Jada dere hjelper frivillig, men skal dere først hjelpe så tilby hjelp som hjelper, med andre ord gjør det skikkelig eller hold deg unna slik at andre kan gjøre det skikkelig fremfor deg. Jeg forstår at matte assistanse tråden er ikke en tråd som skal gjøre leksene for deg, så da løser dere bare oppgaven av samme art komplett to eller tre ganger så flagger dere brukeren slik at vedkommende må tenke selv med deres fremgangsmåter som h*n har fått i eksempler, og da må h*n bruke deres fremgangsmåter og tenke selv siden det er flere oppgaver av samme art. akkurat hva du mener om mitt/mine bidrag eller ei, det driter jeg i (for å si det på god norsk). trur forøvrig også endel andre har samme oppfatning 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Vet, det er derfor jeg har pensjonert den tråden pga verdiløs og ubrukelig hjelp. Jeg har sett en gang den type hjelp som ble beskrevet ovenfor så dette gjelder ikke alle, men 95% av hjelperne blir anklaget. Edit: Når jeg er ferdig med R2 matte så skal jeg vende tilbake og presse de "udugelige" hjelperne unna tråden, for da skal jeg hjelpe på den måten som jeg har beskrevet ovenfor. Og da vil ikke folk høre på dere ubrukelige hjelperne lengre og det angår i din interesse i tråden. Endret 19. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Vet, det er derfor jeg har pensjonert den tråden pga verdiløs og ubrukelig hjelp. Jeg har sett en gang den type hjelp som ble beskrevet ovenfor så dette gjelder ikke alle, men 95% av hjelperne blir anklaget. Edit: Når jeg er ferdig med R2 matte så skal jeg vende tilbake og presse de "udugelige" hjelperne unna tråden, for da skal jeg hjelpe på den måten som jeg har beskrevet ovenfor. Og da vil ikke folk høre på dere ubrukelige hjelperne lengre og det angår i din interesse i tråden. holder ikke du på med 1P/1T ol. da har du jaggu lang tid igjen til R2. vel, du har en tendens til å irritere folk, det har jeg bitt meg merke i. nå kaster jeg ikke mer tid bort på en liten kylling som deg... 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Matsemann Skrevet 19. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Når jeg er ferdig med R2 matte så skal jeg vende tilbake og presse de "udugelige" hjelperne unna tråden, for da skal jeg hjelpe på den måten som jeg har beskrevet ovenfor. Og da vil ikke folk høre på dere ubrukelige hjelperne lengre og det angår i din interesse i tråden. Haha, herregud. :!: Du blir sur fordi folk hjelper deg, men ikke gjør leksene for deg. For din egen del hadde det vært mye bedre om du skjønte hvorfor ting er slik, heller enn å få en fremgangsmåte der du putter inn tall. Men med din innstilling ønsker jeg deg lykke til med å hjelpe andre. Lurer på hvor mye hjelp det blir. Kanskje den dagen du bidrar med noe selv, skjønner du hva slags drittunge du oppfører deg som når du blir sur fordi folk ikke gjør oppgaven i sin helhet for deg. Endret 20. desember 2010 av Matsemann 11 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Det skal selvsagt bli en diskusjon av dette: A) Jeg fikk den hjelpen som jeg trengte, men det var vanskelig å få skikkelig hjelp. Hvis meg hvordan du gjør en oppgave, så gjør jeg resten av oppgavene med samme fremgangsmåte. Er det så vanskelig? B) Nei jeg har ikke P1 eller 1T, jeg går på allmenn påbygg og har 2T, jeg skal nå fra nyttår ta fordypning i all T matte på kveldstid samtidig med allmenn påbygg. Når jeg er ferdig med allmenn påbygg så begynner jeg på R matte, så det er vell i overkant om et halvt år til det. Da skal jeg gi "skikkelig" hjelp til folk i den tråden. C) Så dere mener virkelig at jeg skal bli fornøyd med all slags hjelp siden der er "hjelp"? Aldri. Det er to typer hjelp: Hjelp som hjelper, og Hjelp som ikke hjelper. Ulempen med den andre er at du må rydde opp i det som hjelperen gjorde som ikke hjalp, dette er tidkrevende og fikk motsatt effekt, den gjorde problemet verre fremfor å lede problemet mot en løsning. Jeg gidder virkelig ikke å diskutere med lav intelligente Matsemann... Edit: Automatisk gjenoppretting av deler av innlegget. Endret 21. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Rett i forsvarsposisjon og til personangrep ja... Lærer du like mykje dersom du får ei oppskrift på korleis du gjer ein bestemd type oppgåve i staden for og forstå kva du eigentleg gjer? I mine auge er det betre å slite "lenge" med ei oppgåve slik at ein forstår kva som eigentleg skjer, enn å få ei kokebok som hjelp deg gjennom oppgåver av ein bestemd sort. Dersom ein manglar forståinga bak kva som skjer kan det vanskeleg/umogleg å reprodusere framgangsmåten dersom ein møter ei oppgåve som er litt annleis enn kva ein er vandt til. Eg er einig at tidvis kan ein vere uheldig med hinta og at det tar lang tid før svar kjem, men dei/oss som svarar har diverre eit liv utanom å gjere leksene til fortvila elever... Me vil heller ikkje gjere dykk ein bjørneteneste ved å gjere oppgåver for dykk, der dei ikkje forstår 100 % kva som eigentleg skjer. 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Det du sier er ikke 100% korrekt. Nå skal vi ta et enkelt eksempel som alle vet hva er. Hvis jeg får en oppgave der jeg skal multiplisere, men så vet jeg ikke hvordan man skal multiplisere, så jeg spør om hjelp. Den beste hjelpen er at noen fullfører oppgaven for meg slik at jeg kan se hva du har gjort med de tallene trinnvis fremfor at jeg må bruke lang tid på å "oppdage" hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har såpass høy intelligens at jeg er i stand til å analysere og se hva du gjorde med tallene, og det klarer andre personer også til og med bedre enn meg. Når du viser meg hvordan jeg skal løse denne multiplikasjonsoppgaven så har jeg fått en "kunstig" forståelse, men det er en "forståelse" som fungerer kun på multiplikasjonsoppgaver. Hvis du virkelig tror at jeg kan bruke min multiplikasjons forståelse på divisjons forståelse da er det noe som er rammeskeiv fra din kant. Så må du ikke glemme at det er flere oppgaver av samme art som du vil bli bedre kjent med hvordan du løser oppgavene når du dupliserer fremgangsmåten. Jeg kan lære på TO måter jeg: 1) Lære det selv: Fordel: Naturlig forståelse. Ulempe: Veldig tidkrevende. 2) Andre viser hvordan: Fordel: Kunstig forståelse. Ulempe: Ikke tidkrevende. Alternativ 1 eller 2 fører til = brukbar forståelse. Et godt eksempel på råtten hjelp: Elev: Hvordan løser jeg denne oppgaven? 100*10= Dårlig hjelper: (hjelp som ikke hjelper) Du skal multiplisere. God hjelper: (hjelp som hjelper) 100*10=1000, vi har multiplisert. Her kan eleven se at hundretallet har vokst 10 ganger og har blitt til tusen fordi du ganget med 10. Endret 19. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Nå får du roe ned moderatorklagingen din her. Forrige gang klikket du i vinkel fordi en moddis slettet diskusjonen og ikke splittet den ut. Om du skriver 100*10 = 1000 hva skal da fyren gjøre når man får tallet 23*149 = ?? Da er det bedre med en generell forklaring. Slik som at 5*10 er det samme som 10 + 10 + 10 + 10 + 10, altså fem ganger. Men nå var eksempelet ditt i overkant lett, og dermed ikke veldig bra.Siden du ikke har samme matte som jeg har hatt, vet jeg ikke om du forstår dette eksempelet (ikke slemt ment). Men et eksempel som ofte går igjen, er folk som har en funksjon og skal derivere. f(x) = sin(2x^2) og spør om hjelp. De vet den deriverte til sin(x) = cos(x). Da pleier man å tipse om kjerneregelen. Så slår man opp den og skjønner hva man må gjøre. Eller skulle jeg kanskje bare skrevet: f'(x) = cos(2x^2)*2*2x^2 = 4x^2 * cos(2x^2) og så latt de gjette seg til hva som skjer. Hva gjør du da når du får et annet stykke? Skal du lære deg den deriverte til alle funksjoner utenat? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Saken er den når du deriverer så gjør du noe med tallene, denne fremgangsmåten kan jeg identifisere og bruke på andre derivasjonsoppgaver av samme art. Så har jo eleven mateboken og matematikktimen, disse tre kombinert skal være godt nok til at du klarer å analysere fremgangsmåten til den gode hjelperen. Jeg var ikke på forumet i en tidsperiode på 30 min, og alle innleggene i tråden var borte, så sjekket jeg om det hadde dukket opp en "splittet tråd" men slik var det ikke så ventet jeg litt og den dukket fremdeles ikke opp, så postet jeg et nytt innlegg med en kommentar. Så dukket den splittede tråden opp i mine innlegg og da fjernet jeg kommentaren og beklaget. Det er dessuten feil å si at hvis man får for mye hjelp så forstår man det ikke hva er det for noe tull? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Det er mye bedre å gi hint, evt. vise hvordan man bør starte på oppgaven, enn at noen skal regne hele oppgaven. Slik det er i matteassistansetråden nå, så kommer samme person med nesten identiske oppgaver etter hverandre og forventer å få disse gjort, slik at personen slipper å gjøre dem selv. Det er ikke en tråd hvor man skal få leksene/innleveringsoppgaer/prøver gjort, men en hjelpetråd. I tillegg er det slik at dem som svarer der gjør det av egen fri vilje. Det er ikke jobben dems, og du har ingen krav på hjelp. Jeg har selv fått mye hjelp i både matte-, fysikk- og kjemiassistansetrådene, men har aldri forventet at noen skulle gjøre oppgavene for meg -- siden jeg faktisk er interessert i å lære faget. Endret 19. desember 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Ser forøvrig at det er mange som bare ønsker at folk skal gjøre oppgavene for dem, de skriver med andre ord ikke hva de har prøvd eller utregningen de har forsøkt på. De forventer rett og slett at folk skal gjøre oppgavene for dem. Folk vil kanskje innbille seg at de lærer noe av å se på hvordan andre har regnet, men faktum er at straks oppgavene blir littegrann anderledes vil de nok slite igjen med mindre de gjør oppgavene selv. Matte skal ikke reduseres til et sett mekansike regler som man følger for å løse en oppgave, det skal først og fremst gå på god forståelse. Den dårlige kulturen går altså bare ut på at de som stiller spørsmål ordrett siterer oppgavene fra boken uten å vise noen evne til å reflektere over disse oppgavene selv. Endret 19. desember 2010 av fenderebest 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Det er mye bedre å gi hint, evt. vise hvordan man bør starte på oppgaven, enn at noen skal regne hele oppgaven. Slik det er i matteassistansetråden nå, så kommer samme person med nesten identiske oppgaver etter hverandre og forventer å få disse gjort, slik at personen slipper å gjøre dem selv. Det er ikke en tråd hvor man skal få leksene/innleveringsoppgaer/prøver gjort, men en hjelpetråd. I tillegg er det slik at dem som svarer der gjør det av egen fri vilje. Det er ikke jobben dems, og du har ingen krav på hjelp. Jeg har selv fått mye hjelp i både matte-, fysikk- og kjemiassistansetrådene, men har aldri forventet at noen skulle gjøre oppgavene for meg -- siden jeg faktisk er interessert i å lære faget. Jeg kan bli enig i problemet deres dersom det er slik at folk poster oppgaver av samme art om og om igjen, da burde dere flagge de. Også hvis de poster hele leksen sin. Men hvis jeg kommer med en oppgave og sier at jeg ikke forstår oppgaven eller hintene deres da burde dere poste utregningen bare på den ene oppgaven av den arten. Men skal man først hjelpe så må man gi en hjelp som hjelper på en aller annen måte. Jo man lærer faktisk ved å se på en annen persons utregning, det gjør jeg ihvertfall fordi jeg forstår hvordan personen kommer frem til den utregningen osv. Også kan man duplisere utregningen på andre oppgaver av samme art. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Får man en oppgave der man ikke greier å gjøre noe som helst konstruktivt på vil man heller ikke lære noe særlig av utregning, da bør man heller be om hjelp fra en mattelærer eller se i boken sin. Greier man ikke å gjøre noe som helst på en oppgave betyr det at man heller ikke kan ha lært noe som helst. Det skal ikke være vår oppgave å lære vedkommende pensum. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 kan en av dere hjelpe meg med bevis-oppgaven? Jeg vet at den er vanskelig, men det er ingen grunn å bruke R2 matte på den, hehe... kan noen hjelpe meg bare ved bruk av logikk og algebra, eller noe en R1 elev burde forstå? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Etter å ha lest noen sider i matteassistansetråden, så må jeg bare si at jeg ser ikke det store problemet her. De fleste klarer seg med enkle hint ut i fra det jeg ser. Og de som ikke klarer det bærer enten preg av at dem faktisk ikke gidder å følge med på skolen eller så burde dem ha hatt et spesialopplegg. Man kan ikke kreve å få en spesiell type hjelp i tråden. Alle har sine måter å hjelpe på. Om det ikke hjelper vedkommende med noen hint, og annen hjelp ikke kommer. Vel, da var det egentlig synd. Vær glad for at den tråden finnes, og at noen i det hele tatt gidder å bruke fritiden sin på å hjelpe andre. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg har sagt at jeg fikk den hjelpen jeg trengte etter mas. Når jeg har hatt R2 matte så skal jeg gjengjelde den tjenesten ved å hjelpe folk "ordentlig". Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Er det verkeleg rett å lære folk til å tru at dersom du spør og maser nok så får ein viljen til slutt? edit: Det er diverre ikkje slik i resten av livet at du alltid kan spørre andre korleis du løyser eit gitt problem. Det er derfor vell så viktig og vere ein god problemløyser. Endret 19. desember 2010 av tosha0007 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg har hjulpet mange, mange elever. Alt fra T1, til R2 og også litt på universitetsnivå. Det jeg har kommet frem til er at alle lærer forskjellig. Noen lærer best av lyd, noen lærer best av å lese og noen lærer best av å skrive. Med matte er det litt forskjellig, og det jeg har sett er at alle lærer best av å regne selv. Selv om du ser en million oppgaver med full utregning, betyr ikke dette at du får en dypere forståelse eller klarer regningen selv. Kanskje du tror det, og det virker som mange lærere tror det og. Bruker hele tavlen på å regne gjennom eksempler osv. Ja, du er lærer i R2. Vi vet at du kan regne. Er det ikke på tide at du sjekker at vi kan det og? Måten jeg hjelper folk på er at jeg først se hva de har gjort. Så forklarer jeg grunnleggende der personen eventuelt har gjort feil. Kanskje regner gjennom et likt eksempel sakte, der jeg forklarer hva jeg gjør steg for steg. Så lar jeg personen prøve seg på oppgaven, og jeg hjelper, der h*n står fast. Dette er umulig å gjøre over nettet. Så da prøver jeg heller å spørre hva personen har prøvd, og gir noen hint om fremgangsmåten. Kjerneregel, brøkoppspalting, binomisk forsøk etc. Klarer personen fortsatt ikke oppgaven, viser jeg som oftest et steg eller to, kanskje et lignende eksempel, og linker til en video fra for eksempel khan academy. Det jeg aldri gjør er å regne gjennom hele oppgaven for personen. I matteboken er det allerede masse eksempler, personen kunne like greit funnet en video på nettet, eller lest om lignende problem. Og jeg antar personen vet at jeg kan regne. 'Jeg hjelper til, helt til personen klarer oppgaven. Men aldri uten at personen i det minste viser litt innsats og sier hva og hvordan han har prøvd. Selv får jeg som oftest alltid hjelp når jeg spør om noe, ofte grundige forklaringer og. Hintene som blir gitt er i mine øyne gode nok til at jeg klarer oppgaven. Om jeg ikke forstår bare spør jeg igjen, og får mer hjelp. Det at lette spørsmål ofte blir hoppet på som kjøtt foran en antilope, mens seige tunge bevis blir latt å rottne hører til en annen diskusjon. Mine to cent. 6 Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg må si meg svært enig med Tricell. Når jeg har mattestykker jeg ikke klarer å løse - og det faktisk har gått så langt at jeg benytter meg av matteassistansetråden - så har jeg allerede forsøkt en rekke fremgangsmåter. At jeg da skal sitte time etter time og rett og slett "fiske" etter svar, er simpelthen irriterende. Spør jeg et konkret spørsmål, ønsker jeg å få et svar på det konkrete spørsmålet, ikke en haug med hint og tips som jeg likevel ikke forstår noe som helst av. Jeg krever ikke at noen skal hjelpe meg på noe som helst vis - ei heller er jeg utakknemlig hvis jeg mottar tips - men personlig ønsker jeg full utregning av hele stykket når jeg først trenger hjelp. Da ser jeg selv hvordan ting skal gjøres, og kan bruke samme fremgangsmåte ved liknende stykker. Slik lærer i alle fall jeg best. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg