Webgrid Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei, Vi har en webserver i dag som har kjørt stabilt 7 siste årene og alt er vel. Serveren i dag er blitt kritisk for vår business og jeg tør ikke lenger at dette kjører på en dedikert server alene lenger. Nede tide er egentlig ikke akseptabelt lenger og jeg lurer på hva er beste valget for oss. Vi har en Windows Server 2003 i dag med nettside og diverse web services som brukes daglig og har fra 750' til 1500' sidevisninger pr mnd mot kunder og rundt 100' internt i bedriften. Vi benytter også koblinger mot BBS, Netaxept og MSSQL database. Hva anbefaler folket her inne Leie/Eie dedikert server, cloud server eller en virtuell server løsning? Mvh Olav Botterli Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Hva er budsjettet? Samt specs på serveren dere har nå, og gir den nok kraft eller behov for kraftigere? Er alle kundene deres i norge eller spredt over flere land? En dedikert server er etter min mening utelukket, da hardware feil/kræsj på denne gir nedetid. Et webcluster eller en virtualisert med failover mellom 2 fysiske gir bedre redudans, men ganske dyrt i forhold til antall treff du oppgir. vps/cloud er ikke så ille i pris men kvalitet varierer jo fra host til host, men avhenger igjen av hvordan det er satt opp fra hosten sin side. cloud er ikke særlig standardisert så ca alt som tidligere var vps er plutselig blitt cloud over natten og ikke nødvendigvis har noe redudans. vps/cloud hos en host som kjører dette clusterbasert samt har backup systemer som lar deg ta et image av hele serveren (skulle tro alle hadde dette, men desverre ikke), ville være løsningen jeg gikk for med den trafikken du har. Vil komme på rundt 600-1500kr ettersom specs det er behov for samt plassering i forhold til kunder. Endret 19. desember 2010 av cruzader 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Om du skal eie, vil du da kjøre alt på 1 fysisk server? Om du skal det har det veldig lite å si om du kjører det på en dedikert server eller en virtuell server. Om skal ha 2 eller flere fysiske servere, så vil jeg anbefalle å kjøre virituellt med "High Availability" på minst to helt redundante løsninger. Om du bør leie er avhengig av hvilke løsninger de du leier av gir til hvilke pris. Kan de f.eks love 99,9% eller bedre oppetid? Edit: en fin regel jeg hørte her om dagen om oppetid er at for hvert 9. talletter , må man ha en ekstra løsning, og derfor antagelig en dobling av pris så lenge man snakker om såpass lite system som du har Endret 19. desember 2010 av aklla Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Må forøvrig legge til at du/dere er endel mer modige enn jeg er. Tror jeg hadde følt dårlig samvittighet for lønnen jeg fikk utbetalt viste jeg at jeg hadde en kritisk tjeneste kjørende på en 7år gammel boks uten redudans. Endret 19. desember 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Webgrid Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Må forøvrig legge til at du/dere er endel mer modige enn jeg er. Tror jeg hadde følt dårlig samvittighet for lønnen jeg fikk utbetalt viste jeg at jeg hadde en kritisk tjeneste kjørende på en 7år gammel boks uten redudans. Jeg har ikke fått noe lønn :-) Dette er ett prosjekt som har tatt av siste året, og nå er det samvittigheten/ansvaretfølelsen som gjør at jeg ønsker en tryggere løsning. Lenke til kommentar
Webgrid Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Hva er budsjettet? Samt specs på serveren dere har nå, og gir den nok kraft eller behov for kraftigere? Er alle kundene deres i norge eller spredt over flere land? En dedikert server er etter min mening utelukket, da hardware feil/kræsj på denne gir nedetid. Et webcluster eller en virtualisert med failover mellom 2 fysiske gir bedre redudans, men ganske dyrt i forhold til antall treff du oppgir. vps/cloud er ikke så ille i pris men kvalitet varierer jo fra host til host, men avhenger igjen av hvordan det er satt opp fra hosten sin side. cloud er ikke særlig standardisert så ca alt som tidligere var vps er plutselig blitt cloud over natten og ikke nødvendigvis har noe redudans. vps/cloud hos en host som kjører dette clusterbasert samt har backup systemer som lar deg ta et image av hele serveren (skulle tro alle hadde dette, men desverre ikke), ville være løsningen jeg gikk for med den trafikken du har. Vil komme på rundt 600-1500kr ettersom specs det er behov for samt plassering i forhold til kunder. Jeg har også tenkt det. Ser på Rackspace eller Amazon EC2. Vipper litt i retning av Rackspace.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå