Gå til innhold

Luftstrøm i kabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har ett CM 690 II advance kabinett som jeg lurer på hvordan jeg skal plassere kabinett viftene i.

 

Det har støvfilter i toppen og på inntaket i front. Jeg har plassert viftene slike det er ordnet for ett kabinett med negativt trykk. men i følge denne http://www.silverstonetek.com/tech/wh_positive.php?area=usa så er mitt kabitt ett positivt trykk kabinett.

 

Jeg synes det er rart at jeg skal skyve varm luft ned når jeg vet att varm luft stiger.

 

Råd ønskes

Endret av TarzanIUnderbuksa2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at et viktig hovedpoeng med kabinett, er dette med å ha positivt eller negativt lufttrykk. Som artikkelen nevner, så får man positivt trykk når viftene som blåser INN i kabinettet er kraftigere enn viftene som blåser luft UT av kabinettet.

 

Et negativt lufttrykk får luft til å bli sugd inn gjennom i alle åpninger og samler antagelig mer støv.

 

Jeg tror at et positivt lufttrykk trumfer varm luft som ellers ville stige oppover i kabinettet.

 

Jeg la merke til noe rart da jeg åpna døra på mitt Antec P182 kabinett nylig. Med døra igjen var det tydeligvis slik at varm luft kom ut med vifta som suger ut luft like ved CPU kjøleren på toppen bak, og jeg tror varm luft fra GPU'en fulgte med ut der. Men med åpen dør ble viftene i front tydeligvis mer effektive og fikk antagelig sugd inn mer luft, og da begynte varm luft å komme ut på baksida, men da nede ved grafikkortet og ikke over ved CPU kjøleren.

 

Jeg har justert viftene i front til å jobbe kraftigere enn de andre viftene som suger lufta ut, men veit ikke i hvilken grad jeg har lykkes med dette. (Noctua vifter med adapter som justerer hastighet)

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...