Gå til innhold

Har kjøpt en falsk designerveske. Hva synes dere om falske varer?


Metsuni

Anbefalte innlegg

Det er enkelt og greit det det er snakk om. Jeg ser ofte de som kjøper fakes unnskylde seg med at de syns det de kjøper er fint men at de ikke har råd til det. Det er bare tull. De vil ha statusen et plagg fører med seg, og that's it.

Altså av samme grunn som veldig mange her inne kjøper disse dyre merkene? Som du sier, det finnes billige merker som ligner, om det var utseendet man var ute etter..

 

Rata101 sa det ganske bra lenger oppi her.

 

Om man drar bort aspektet med terror/barnearbeid/pirat osv. ville nok veldig mange fortsatt vært imot det, fordi mange her inne ser på seg selv som "overklassen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså av samme grunn som veldig mange her inne kjøper disse dyre merkene? Som du sier, det finnes billige merker som ligner, om det var utseendet man var ute etter..

 

Rata101 sa det ganske bra lenger oppi her.

 

Om man drar bort aspektet med terror/barnearbeid/pirat osv. ville nok veldig mange fortsatt vært imot det, fordi mange her inne ser på seg selv som "overklassen".

 

Jeg opplever ikke at det er en overklasse mentalitet her inne. For min del handler det om kvalitet. Jeg var lei av at skjortekrager ble fort ødelagt, sko som limet gikk istykker på osv. Hvis alt hadde handlet om status ville vi hatt en logoflash mentalitet, men det er snarer motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes iallfall det ser ganske tåpelig ut når folk som ikke eier snev av stil kommer drassende på en LV-veske.. da er det rimelig åpenbart at det er snakk om en fake. Det skader også merkevaren hvis folk trasker rundt i baggy joggebukser, 2 cm tykt lag sparkel i trynet og en LV-veske over skuldra!

 

Hvis folk med bra stil velger å kjøpe piratkopierte varer får det bli deres sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale Bourdieu, P. (1995) "Distinksjonen" til det. Kan prøve å forklare et poeng han har i boka. Han forklarer hvordan alle mennesker har nødvendig smak. For å ikke bli stigmatisert og utestengt er det visse ting en må gjøre for å passe inn. Tjener du mangfoldig millioner så må en bruke penger på f.eks. dyre klær, reiser, resturanter etc for å passe inn. Det er en nødvendig smak. Er du fattig er ei bukse ei bukse uavhengig av hvor den kommer fra. Med andre ord; En tilpasser smaken sin etter lommeboka si, etter ens økonomiske kapital.

 

Litt OT, men interessant.

 

Jeg tror ikke alles smak nødvendigvis blir diktert av behovet for å passe inn, det er derfor innovatører eksisterer. Misforstå meg rett; det finnes nok et behov for aksept blant sine medmennesker hos oss alle, men for meg så virker det som endel folk med høy grad av intelligens, integritet og assosiative egenskaper bevisst overstyrer disse behovene, fordi de gjennomskuer det sosiale spillet. De prioriterer det å dominere, eller å bli dominert lavere enn gjennomsnittspersonen. Det er kanskje derfor de evner å skape nye regler i det tidligere nevnte spillet. Pur spekulering fra min side.

 

Eksempel:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qRw1-y1Txxs

 

Jeg leste litt i wiki'en på Bourdieu, og slik jeg oppfattet det, så anså ikke Bourdieu at det var kun lommeboken som dikterte smak. Han snakker riktignok om kapital, men definerte denne inn i grupper som f.eks. sosial, kulturell og symbolsk kapital.

 

Helt riktig. Bourdieu sa mye glupt. Er stort sett nødvendighetens smak iform av distinksjoner han tar for seg i distinksjonene. Men også kulturell kapital er viktig iforhold til smak (tenkte å ikke dra inn for mye fag i forje innlegg, så derfor jeg utelot det). Jeg f.eks. har høyere kulturell enn økonomisk kapital. Dvs jeg har smak som er bedre enn den jeg har råd til, sånn kort fortalt.

 

Å skille seg ut er like viktig som å passe inn. Er det hele boka handler om. Distinksjon betyr nettopp det å skille seg ut. Der en bruker smak for å skille seg ut fra andre. F.eks. kjøpe Prada for å skille seg ut fra andre som ikke har råd til det eller å stå helt alene å danse.

 

Personlig mener jeg samspillet mellom å skille seg ut og passe inn er viktig, ikke bare å trekke distinksjoner.

 

- Om du (eller andre) er int. i temaet, enten om Bourdieu, generelt eller er helt uenig, så er det bare å si fra. Hvorfor vi har den smaken vi har og hvorfor vi ønsker det vi ønsker er det jeg er aller mest interessert i (i hele verden) ;)

Lenke til kommentar
Det er enkelt og greit det det er snakk om. Jeg ser ofte de som kjøper fakes unnskylde seg med at de syns det de kjøper er fint men at de ikke har råd til det. Det er bare tull. De vil ha statusen et plagg fører med seg, og that's it.

Altså av samme grunn som veldig mange her inne kjøper disse dyre merkene? Som du sier, det finnes billige merker som ligner, om det var utseendet man var ute etter..

 

Rata101 sa det ganske bra lenger oppi her.

 

Om man drar bort aspektet med terror/barnearbeid/pirat osv. ville nok veldig mange fortsatt vært imot det, fordi mange her inne ser på seg selv som "overklassen".

 

Majoriteten har ikke råd til de dyre merkene og jeg tviler sterkt på at overklassen er godt representert her!

 

Derimot er middelklassen ganske greit repressentert og min oppfattning om oss er at vi tar avstand fra både "overklassen" og "arbeiderklassen" (som prøver å ligne på overklassen) ved å skape egne hierarkier og ikke bry seg om det "arbeiderklassen" og "overklassen" ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...