Gå til innhold

Har kjøpt en falsk designerveske. Hva synes dere om falske varer?


Metsuni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si meg, hvor skrev jeg at designerne har potensielle tap på det!? Det skrev jeg aldri, det er en av forskjellene på å laste ned noe å kjøpe falske merkevarer. Og forskjellen er stor på å naske noe i fra butikken og laste ned noe, fordi man stjeler ikke direkte fra noen slik man i det tilfellet gjør. Altså, butikken taper penger de selv har brukt på at du stjeler det.

 

Når du skrev "Nei, forskjellen er at de har potensielle tap.", tolket jeg det som at det var designerne du siktet til. Dersom det ikke var det, beklager jeg. Jeg vet at forskjellen er stor på det å laste ned noe og stjele i butikken, men det er snakk om holdninger som kan legitimere andre holdninger og kan videreføres til en annen setting. Jeg sier ikke at det å laste ned noe er det samme som å stjele, men veien videre kan være lettere dersom man er av den oppfattningen at det er greit å laste ned ulovlige filmer. :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakka om fildeling - noe jeg trodde var klart da jeg fortsatte innlegget med å snakke om det.

 

Til resten av innlegget, common? Er du av den oppfatningen at om man drikker alkohol kan veien være kortere til marihuana som videre kan føre til kokain og man ender opp som heroin avhengig? Altså, dette kan jo være lettere om man først drikker, eller?

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet uenig i at alkohol fører til heroin, men man kan aldri utelukke det selv om det skjer i ekstremt sjeldne tilfeller. Jeg ser at det er ganske søkt å sammenligne det å laste ned filmer, og det å stjele sjokolade. De som gjør noe slikt, vil ofte være kapable til mye annet som de fleste ikke vil være, selv om de laster ned filmer. Man kan på det annen side ikke utelukke at det skjer. Jeg mener likevel at det blir dobbeltmoralistisk å laste ned filmer, dersom man er i mot falske varer. Forutsatt at man støtter seg på argumenter som bunner i at produsenten taper penger. Minner litt om Anne B. Ragde som er en sterk motstander av piratkopiering av bøker, men som innrømmer at hun har lastet ned masse ulovlig musikk til Ipoden.

Lenke til kommentar

Cuadro: Ser ikke helt hva du vil frem til med den posten? Ingen her som sier at de kjøper merkeklær kun for at det er merker, det er ikke det diskusjonen går på. Ei heller om noe ikke er greit fordi det ikke har det "riktige navnet", så hva er det egentlig du prøver å si?

 

Du forstår ikke det som står der, da, siden det står i så klartekst?

 

Har nettopp fått min nye louis vitton levert på døren fra veskemote.no kjempebillig. Naboen kalte meg jålete når jeg sa jeg hadde kjøpt fake veske, men kjøpte den for jeg syns den er superfin. Hva syns dere om fake vesker?

 

[..]Kjøp heller noe annet som du faktisk har råd til, evt spar til du har penger til en ekte.

 

Støtter Pat 100% her. Kast veska på dynga nå!

 

Du kan ikke kalle den for en Louis Vuitton veske om den er falsk.

 

Jeg er prinsipielt i mot falske varer. Det er noe jeg la fra meg når jeg var 14 år og kom hjem fra syden med kofferten full av t-skjorter. Bedre med 2 originale t-skjorter enn 5 falske.

 

------------------------------------

 

Her var det mange rare meninger. Jeg for min del liker ingenting på navnet; synes det skulle være merkelig om noe ikke er "greit" bare fordi det ikke har det riktige navnet. Kan da se ganske bra ut, uansett hvor mye en etterligning det er.

 

Men så går ikke jeg inn i en butikk og kjøper merkevarer fordi det er merkevarer heller, jeg kjøper det jeg vil ha. Jeg kan dog tenke meg at falkse merkevarer har en tendens til å se styggere ut, og være enda mindre komfortable enn rimelige, gode produkter.

 

Hva trodde du jeg svarte på, da? Deg? Haha :thumbup:

Lenke til kommentar

Eyhey, kan jeg lure inn et spørsmål? Penger fra annonser på torrentsider, blir de brukt til samme greiene som man støtter når man kjøper falske merkevarer? Sånn type, mafiaer og barnearbeid og hva det stod lengre opp her?

Nei, det går til driften/leien av serveren(e) og nettlinjen.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, dere som er utpregede motstandere av falske varer, laster dere ned ulovlig musikk og filmer på nettet?

 

Nei. All piratkopiering er piratkopiering.

Laster ned både musikk og film, men kjøper like mye. CD og BluRay-samlinga mi har jo vokst veldig, spesielt det siste året. Er faktisk ikke så uvanlig at folk som laster ned mye også kjøper mye.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, dere som er utpregede motstandere av falske varer, laster dere ned ulovlig musikk og filmer på nettet?

 

Nei. All piratkopiering er piratkopiering.

Laster ned både musikk og film, men kjøper like mye. CD og BluRay-samlinga mi har jo vokst veldig, spesielt det siste året. Er faktisk ikke så uvanlig at folk som laster ned mye også kjøper mye.

Det viser seg gang på gang at de som laster ned mest er også de som kjøper mest.

Jeg laster ned en del, men jeg er sikkert på at CD og vinyl samlingen min er større enn de flestes her inne. Har også en del blu-ray og dvd filmer etter hvert også.

Jeg ser på nedlasting som en gratis prøve.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Helt enig med deg der. Husker kameraten min hadde med seg piratkopierte filmer hjem fra syden. Kunne jo se det var piratkopier fra flere meters avstand! I tillegg hadde ikke filmen kommet ut på kino i Norge :p

 

Onkelen min kjøpte Dvd'er i Kina til meg. Gjett hva det var? En kar som satt med et handycam inne i kinosalen og filmet...

Lenke til kommentar

Peer pressure. You've got to love it!

Om man virkelig har et så stort ønske om å passe inn og få status har jeg en bedre oppskrift:

Gå åpent og ærlig fram og si du er IT-nerd og jeg kan love at man får nok av venner og status - som er like falske som for de som liker en fordi en har det nyeste og dyreste. Det jeg gjorde :cool:

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Har vel aldri kjøpt noe fake, men er kopien like god som originalen, så hvorfor ikke. Som regel faller ikke produkter som kopieres innunder min smak uansett (ref. sydenkopier). Man kan heller egentlig aldri sikre seg helt mot å kjøpe noe fake. Det finnes svært gode kopifabrikker, som produserer varer som er ugjenkjennelige fra originalen. Disse har jeg en sterk følelse av at ender opp vanlige norske butikker mye oftere enn man skulle tro.

 

Når det gjelder dette med forholdene som produkter blir produsert under, så synes jeg det blir kortsynt å sette seg på sin høye hest, bare fordi man kjøper originale varer. I disse dager blir 90% av alt mulig produsert av kinesiske slaver uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...