Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plassbesparende, kraftig og fin lyd i EN subwoofer?

Ola92

Anbefalte innlegg

Heisann! :D

Har en Passat 2003 (Sedan) med et Pioneer anlegg. Lydkvaliteten er VELDIG god, men føler at den mangler litt i de aller dypeste tonene, og når jeg tar lyden på maks, blir bassen veldig uklar og dårlig å høre på (men jeg har justert EQ sånn at bassen er litt kraftigere enn den burde vært :p )

SÅ det jeg lurer på er om dere har noen anbefalinger til 1 subwoofer + forsterker(e) jeg kan kjøpe som klarer å spille VELDIG dyp bass i VELDIG god kvalitet og med ganske høy lyd (helst høyere enn denne: http://bsbildeler.no/?pno=189878 ?

Jeg vil at det bare skal være én subwoofer, slik at den ikke bruker all plassen i bagasjerommet :tease:

Maks 15 000kr

Blir veldig takknemlig for alle hjelpsomme svar!! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et pioneer anlegg ja... Det sier ikke stort dessverre. HVA har du av spiller, forsterker og høyttalere? og hvordan er høyttalerene plassert?

Hvor stor kasse kan du ha? Har du dempet noe i dørene? (hvis du har høyttalere der)

Høres ut som en bandpasskasse burde passe fint for deg, men disse blir gjerne litt større en feks en lukket kasse, også er det ikke alle elementer som trives i bandpass.

Denne feks: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_484&products_id=3323

Sammen med en slik feks: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=1830

Også må du ha strøm nok til alt dette da selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke så mye om Pioneer anlegget :blush: Men det var et sånt som jeg kunne velge når jeg kjøpte bilen. Men takk for svaret! :thumbup:

Har sett at sonicelectronix har mye lavere priser enn i Norge + de sender til Norge! :dribble:

Jeg har sett på den her

Er denne noe bra, eller har den bare høy lyd og grei lydkvalitet?

Lenke til kommentar

Er fullt mulig å få fin lyd i en subwoofer. Kommer selvsagt litt an på størelsen og hvilket element det er. Men i det fleste tilfeller har kassen veldig mye å si.

Angående forsterker og slikt så selger dynabel noen rimelig mosconi forsterkere. Gå for en 2.200 mosconien også brokobler du denne på en sub. Hvilke subber som passer seg til ditt bruk kommer litt an på

men skulle jeg anbefalt noe ville det blitt Aurasound sin 15" eller B2 Audio sin AC12

Hvis det er slik at størelsen har veldig mye å si så kan du gå ned til 10" men da bil den slite litt på de aller dypeste frekvenser.

Ta en titt på bilstereoforumet.no er mange bra subber der til salgs, eventuelt det svenske bilstereoforumet (bilstereoforum.se) der er det VELDIG mye gromt til salgs for en ikke alt for galen pris.

Btw, å kjøpe nytt koster flesk iforhold til brukt samt vanligvis så kan du få mer for penga om du kjøper brukt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Har klart å bli for frista, til å la være å kjøpe 2 x 12... kjøpte 2 x 12" Alpine Type R subwoofere i en kasse. Og to Harman Kardon CA1500M forsterkere. Nå mangler det bare å finne ut åssen jeg skal få koblet til dem! :blush:

Takk for all hjelpen!! :w00t:

Lenke til kommentar

Har klart å bli for frista, til å la være å kjøpe 2 x 12... kjøpte 2 x 12" Alpine Type R subwoofere i en kasse. Og to Harman Kardon CA1500M forsterkere. Nå mangler det bare å finne ut åssen jeg skal få koblet til dem! :blush:

Koblingen er ikke noe stort problem, men er du helt grønn så bør du kanskje ha litt assistanse....

Mye måtte du gi for det der da?? Også trenger du vel streng talt ikke to sånne forsterkere.

Lenke til kommentar

Koblingen er ikke noe stort problem, men er du helt grønn så bør du kanskje ha litt assistanse....

Mye måtte du gi for det der da?? Også trenger du vel streng talt ikke to sånne forsterkere.

Ja, tror jeg trenger en del assistanse :ermm:

Måtte gi 4000kr for ALT, så det var ikke så dyrt som det burde vært! :D

Hørte også at de forsterkerne bør kjøres i 2 ohm, siden det gir bedre kvalitet enn 1 ohm.

I 1 ohm gir de 900W RMS hver, mens i 2 ohm gir de 600W RMS hver, men kvaliteten skulle være langt bedre.

Er det noen som vet hvordan man endrer ohm på disse forsterkerne? Og må man endre ohm på subbene også, eller er det bare forsterkern som må endres? :blush:

I tillegg lurte jeg på om denne "High End Starter Kit'en" fra Biltema holder?

Siden her står det: "I de aller fleste tilfeller så holder 16 kvadrat (biltema kabel) for de fleste men skal jeg foreslå/anbefale så er det å legge opp 50 kvadrat fra minus og pluss siden på batteriet framme."

Og jordingskabelen i settet jeg har er på 8mm2...

Blir veldig takknemlig for svar! :D

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg si var en ok pris.

21mm2 settet bør holde ja, men den 8mm2 kabelen din holder ikke.

Det er igrunn riktig som du sier, at kvaliteten blir bedre i 2ohm, og du stresser ikke forsterkeren like mye, men de fleste vil ikke kunne høre forskjell.

Du kan ikke forandre motstanden på suben (ohm) den er fast pr. spole på suben, men du kan forandre den totale motstanden når det er snakk om flere spoler ved å enten seriekoble eller paralellkoble spolene.

Hvor i landet bor du? kanskje jeg kan guide deg litt på rett vei ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk cossiemk1! :thumbup:

Begge subbene er satt i en kasse som jeg ikke tørr å åpne, så da for jeg vel bare håpe på at de som solgte den til meg hadde den i 2ohm :roll:

Jeg bor et stykke fra deg, Oslo, så det blir nok vanskelig, men skal spørre noen kompiser som vet litt mer om bilstereo ;)

Selvom det kabelsettet jeg har ikke holder, så burde vel settet funke "dårligere" gjennom disse kablene. Eller kan det være farlig, fordi sikringen er for svak, eller noe lignende?

Takk igjen for hjelpen, setter STOR pris på det!! :w00t:

Endret av Ola92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...