*F* Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Hei! Hørte at det var ulovlig å ha på seg mer en 9999kr i kontanter i Norge. Noen som kan bekrefte/Avkrefte dette? Endret 19. desember 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Uten å kunne vise til noen lovhjemmel (jeg er ikke jurist) så kan jeg avkrefte sannhetsgehalten i det. Det er begrensninger på hvor mye kontanter du har lov til å ha med deg over grensa uten å deklarere det, men innad i landet kan du godt gå rundt og drasse på en koffert med en million om du vil (og tør). Endret 19. desember 2010 av L4r5 2 Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Jeg har samme oppfatning som L4r5. Endret 19. desember 2010 av martin808 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Du kan ta ut veldig store summer i banken uten at de nevner noe i hvert fall. Tror de ville nektet deg å ta ut mer enn 10000 om det var ulovlig å ha så mye på seg. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Som regel så må man si fra på forhånd om man skal ta ut store summer i banken. Bestemora mi skulle ta ut 250 000 en gang og hu måtte bestille det noen dager i forveien (ikke spør meg hvorfor hu absolutt skulle ha det kontant). 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Heg antar at dette kan være en misforståelse koblet til bankenes rapporteringsplikt? Man kan ha store beløp, man kan gjøre store innskudd og uttak i bank, men ved innskudd (og uttak?) av kontanter over 10000 kr er bankene pliktig til å rapportere dette, slik at det kan etterforskes som mulig hvitvasking av penger. Og - nå som det snart er årsskifte - dersom man har store kontantbeløp ved årsskiftet er man selvsagt pliktig å oppgi dette i selvangivelsen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Det som også kan være en bakgrunn (en annen enn den Svinks nevner) for misforståelsen/ryktet er at det fra 1. januar 2011 blir "forbudt" * å betale/ta imot mer enn 10.000 kr i kontanter som betaling for arbeid, varer eller tjenester. Dette for å vanskeliggjøre svart økonomi litt mer. *) Forbudt blir vel litt sterkt sagt, men du som kunde/betaler kan bli holdt medansvarlig for mottakerens manglende innbetaling av moms og skatt -selv om du har fått kvittering. (kilde) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Dj_Evelen, leste du tilfeldigvis dette på VG? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 Ett eller anna forum, mulig VG forum kanskje? Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Går fint an å ta ut hvor mye penger man vil i banken, så ser ikke hvordan dette skal være ulovlig? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg leste det nemlig som en kommentar på en artikkel på VG like før tråden din dukket opp. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/wikileaks/artikkel.php?artid=10028417 Ville forøvrig tatt lite hensyn til kommentarene der. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 var faktisk akkurat den artikkelkommentaren jeg hadde det fra ja Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Ser for meg endel konfirmanter som kunne komme ut i uføret da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå