Decoman Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Jeg har mistanke om at det følgende er et kjent problem og håper noen veit akkurat hva som går galt: Med MSI Afterburner har jeg aktivert overklokking på min Ati 5850 kort, men når jeg kikker på en youtube video på min sekundære skjerm så restarter display driver i windows eller så får jeg en BSOD. Mulige faktorer: Kombinasjon av hardware acceleration og UVD state? Sekundær skjerm og Ati catalyst driver? Afterburner og låst Sapphire 5850 kort? (justering av volt tillates med config fil for Afterburner) Bug i driver eller bios som forekommer kun med dobbelt skjermoppsett? (aktivering av annen state enn 2d/3d/UVD?) Min maskin: Windows Vista 64 Sapphire Radeon 5850, m.god kjøling (Accelero Twin Turbo Pro & Thermalright VRM R4, referansekort som tillater økt volt) Ati Catalyst 10.10 driver To dataskjermer Stabil overklokk, med 1.225V + 900MHz core + 1176MHz memory (fabrikk innstilling, med 1.087V + 725MHz core + 1000MHz memory) Andre ting: Kjører ingen andre program som måler frekvens og sånt Catalyst control panel er avinstallert Skal prøve Asus bios og så kanskje modding av bios for å stille inn andre verdier for diverse states, men ønsker å finne ut først akkurat hvorfor jeg får BSOD sånn at dette kan fikses. Endret 20. desember 2010 av Decoman Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 På generelt grunnlag: Hvis du overklokker og maskinen blir ustabil så tåler ikke komponenten å bli overklokket. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Har du kjørt stressprogram på skjermkortet etter du har klokket? For det må du gjøre for å se om skjermkortet tåler klokken. Overklokking er en lang og tidkrevende prosess. Kan fort gå en dag før du har funnet klokken du kan bruke på skjermkortet. Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Ja, jo, jeg har brukt Furmark, Unigine Heaven og 3dMark11 for å finne en stabil overklokk. Jeg tror jeg har kanskje finni ut hva som hjelper. Jeg prøvde tidligere å slå av "hardware acceleration" for flash uten at det hjalp, men det er ting som tyder på at jeg også må lukke nettleseren og kanskje ta en omstart av maskinen. Jeg tror det er noe rart med hvordan flash "hardware acceleration" i påvirker gpu'en. Jeg har nå prøvd litt igjen, med ati catalyst "overdrive" koblet av og med Afterburner oppe og kjøre på skjermen med overklokk på 1.225v, 900MHz core og 1176MHz memory. Grafen viser at alt har nå kjørt med samme verdier uten at noe har endret seg (ingen flimring engang), og jeg har kjørt: Skjerm 1: video (720p x264 matroska), Furmark kjørende, Afterburner vindu oppe Skjerm 2: Opera nettleser m. youtube video som spiller av en 720p video Samt: Skjerm 1: Civilization 5 i windowed mode Skjerm 2: Opera nettleser m. youtube video, Afterburner vindu Er ikke trygg på at jeg veit hva som egentlig var feil, men jeg vil prøve å flashe Sapphire 5850 til et anbefalt Asus 5850 bios som jeg tror skal være låst opp til å kunne overklokke utover 775MHz core og 1125 MHz memory. Edit: Joda, med en gang jeg kobler på "hardware acceleration" i flash og starter en video på youtube, så ble det blåskjerm. Skal flashe bios en gang i dag og se om dette gjentar seg. Endret 19. desember 2010 av Decoman Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) http://www.techpowerup.com/rbe/ http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/154/1 (litt komplisert for 5850 kort visstnok) Jeg har ikke flasha noe eller endret noe, men har inspisert bios'et jeg bruker nå. Programmet GPU-Z er visst anbefalt til å finne og lagre eksisterende bios, som .bin fil. Radeon BIOS Editor er et verktøy som angivelig viser hvordan bios er stillt inn for klokkefrekvenser. Jeg har fått pusla litt med ting de siste to dagene og mener nå å ha skjønt forholdet mellom "states" og det som skjer på min maskin. Powerplay state 1, er åpenbart klokkefrekvenser for når man har "Enable ATI overdrive" koblet PÅ! (men kun over "defaults" verdier!) Selv med dette koblet på, så vil det med "defaults" bruke en annen state tydeligvis, men hvis en øker med 5MHz på noe da byttes det tydeligvis til state 1. For mitt Sapphire 5850 kort, veksles det da mellom core 157, 550 og 725MHz memory 300, 900 1000 MHz Powerplay state 3, er åpenbart klokkefrekvenser for når man har "Enable ATI overdrive" koblet AV! For mitt Sapphire 5850 kort, veksles det da mellom core 400, 550 og 725MHz memory 1000, 1000 og 1000 MHz Flimring på min sekundære skjerm skyldes muligens av at klokkefrekvensen faller til under 400MHz. Noe som skjer når jeg kobler på overdrive med verdier høyere enn "defaults". Hvis jeg kobler overdrive AV og bruker Afterburner til å kjøre med solid overklokking, holder klokkefrekvensen seg og det er ingen flimring. Men det er da tydeligvis et problem med "hardware acceleration" i flash, hvis dette er koblet på. --- En fyr på et forum mente at "Powerplay state 1" var for 1 skjerm, og "Powerplay state 3" var for 2 skjermer. Kanskje det jeg skrev er feil på en måte. Endret 20. desember 2010 av Decoman Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Problemet med krasj når jeg kombinerer overklokking på min Sapphire 5850 kort (utover default verdier) og spiller av youtube vidoer med "hardware acceleration" er nå tydeligvis løst. Veit ikke akkurat hva som var feil, men jeg har flasha til et Asus bios (et bios anbefalt av andre) og modda selve bioset til å kjøre med overklokking på default, og da fungerer ting som ønsket. *obs* Modding av bioset for 5850 tillater visst ikke noen promblemfri vifteprofil i bios. Problemet er visst at selv om dette fungerer ved oppstart, så overkjører windows eller display driver disse verdiene og vifteinnstillingene i catalyst control panel er ikke flink til å holde tritt med varmen skikkelig når vifta spinner på AUTO (dvs uten manuell kontroll). Jeg løste denne ubehageligheten ved å koble på "overdrive" i catalyst control panel, og så sette GPU vifta manuelt til 50%, som er helt greit siden jeg har en Accelero Twin Turbo Pro m. Thermalright VRM R4 kjøler, som er nesten lydløs i min mening. (Accelero Twin Turbo Pro var noe kødd å sette på, kjøleelementene ramla av før jeg fikk satt inn smale pappbiter som klemte de på plass, håper dette ikke er brannfarlig) Så nå kjører kortet 900MHz core og 1155MHz memory, med 1.225 volt (stilt inn i bios og fanget opp som "default" verdier i catalyst control panel). Samtidig beholder jeg powerplay funksjonen som klokker GPU'en ned til 400MHz core og 1155MHz memory på 1 volt. Og UVD fungerer også (400MHz core, 900MHz memory, 1 volt) når jeg spiller av videoer fra Youtube, selv med "hardware acceleration" koblet på i flash. --- Det å bruke Radeon Bios Editor for 5850 kort er litt sært, og må gjøres på en finurlig måte. (Etter å ha først flahsa bios med force flag -f, fra mitt Sapphire 5850 bios til Asus bios http://www.techpowerup.com/vgabios/58225/Asus.HD5850.1024.090925.html ) 1. Åpne RBE og laste Asus bios'et (tillater høyere klokkeverdier i catalyst control panel i mitt tilfelle) 2. I "clock settings" sette GPU registers 0x17 fra default 1.0875v, til f.eks 1.225 (inkrementelt +0.0125) 3. Taste inn nye verdier for GPU & RAM i "clock info 00" MEN LA VÆRE å endre volt, LA DET STÅ på 1.088. 4. Taste inn ram frekvensen fra 00 til 04 og 05 slik at den er lik på alle tre (powerplay state 3) 5. Stille inn "fan settings" (men dette blir visst overkjørt av display driver) 6. Lagre bios 7. Flashe bios uten force flag (ikke nødvendig for meg) (Viktig, ikke rør volt instillingene i voltage settings, kun i GPU registers) Det å drive med overklokking og justere bios instillingene er ikke noe man må tulle med, men jeg fikk det til og vil bare vise akkurat hva som måtte gjøres for å få det hele til å fungere. Og det er visst slik at kun referanse kort kan benyttes til å overklokke volt, noe som visstnok begrenser hvilke 5850 kort som kan brukes til dette. Endret 20. desember 2010 av Decoman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå