Gå til innhold

Forbrukertest Kendo M7 Nettbrett (expert)


theDaniel

Anbefalte innlegg

Til moderator: Kan jeg få endre navn på denne tråden? "Kendo M7 - test, tips og triks" ?

 

Nettbrett på budsjett.

 

Oppdatering: Enheten har fått en oppdatering! Oppdateringen skal gjøre det mulig å installere større .apk filer. Dette var, for meg, det største minuset med Kendoen.

 

http://www.netlogic.se/Kendo-M7.aspx

 

Videre har Daniel206RC funnet denne tråden som gir mulighet for rooting og android market:

 

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=26754

 

Nå snakker vi! Jeg kommer snart tilbake med mer.

 

 

 

 

 

 

 

Expert har imprortert sine egne nettbrett i 5 og 7 tommer. Prisen for minstemann er 999,- kroner og storebroren koster 1299,-

 

Grunnen til at jeg valgte å kjøpe sistnevnte er av en enkel grunn: Hva i all verden får du i et teknologisk produkt som koster så lite?

 

Selve enheten i seg selv er 100 % plast. Fronten er "forkrommet" og baksiden er av den grå typen. Dette er, med andre ord, ikke enheten jeg ønsker å miste i gulvet. Men det HAR skjedd et par ganger og det har gått fint. Her skal du også regner med mange riper om du tenker på å ta denne med deg vekk fra sofakroken.

 

Skjermen er av den trykkfølsomme typen og fungerer helt greit. Noe treg (du må trykke noe hardere) og oppløsningen er på 800x480. Skjermen er lyssterk, men kanskje noe blass i fargene. Alikevel ser bilder og film helt greit ut.

 

Når det kommer til selve innmaten er det ikke så lett å komme til bunns. Esken reklamerer med en 600mhz dual core (CPU+DSP) prosessor men noe mer aner jeg ikke. Videre sier esken 2x128MB DDR2, Android 2.1, Micro SD up to 16 GB, WIFI, 3,5mm earphone, built in 4GB (2,5 for personal use) osv.. Problemet her er at enheten er en kinesisk re-brand og det er nesten umulig å finne informasjon. Hvilken prosessor det faktisk ER aner jeg ikke. Men jeg vet en ting: det første du bare skal glemme er det meste utenom kabal, minesweeper og (min favoritt) robo defence.

 

Av installerte programmer vil du finne: En epostleser, klokkealarm, en kalender som ikke kan synkroniseres med google, kalkulator, stemme opptak, en nettleser, en bildeviser, musikkspiller og sist men ikke minst en videoavspiller. Ikke all verden med andre ord. Veien var da kort til å lete etter market place for å laste ned noen apps. Dèt er det andre du kan glemme.

 

Denne enheten leveres IKKE med Android sitt eget marketplace. Det du får er en "APP STORE" med et utvalg av apps som enheten kan klare. Her klarte jeg faktisk ikke finne en eneste app som jeg ville laste ned, så her måtte usb kabelen frem og en manuell leting etter *.apk filer via google.

 

Etter noe leting har jeg nå en grei samling apps jeg liker. Spotify, flere videoavspillere, nettradio, rsslesere, tegneprogram, noen spill, notatprogram, været osv. Noe jeg raskt la merke til var at du ikke kan installere for store programfiler. Begrensningen ser ut til å ligge rundt 8-9 mb og årsaken til dette aner jeg ikke enda. Men men.

 

Konklusjon:

 

Her skal du ikke forvente all verden ut av esken. Tenk heller på dette som et gjør-det-selv produkt. Du må derfor ha noe data kunnskap for å benytte deg av enhetens fulle potensiale. Apple introduserte iPad som verdens kuleste mp3 spiller. Denne kan nok introduseres som ei kul vekkerklokke. Les dine rss-nyheter og værmeldingen. Noen tegneserier. Se film. Legg en kabal. Bruk Opera mini for nettsurfing. Bruk den som en digital bilderamme eller til film i baksetet til barna. Ikke forvent for mye. Du får nemlig alle disse tingene til prisen av en portabel dvd-spiller. Jeg er fornøyd!

Endret av theDaniel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for en fin anmeldelse.

Vurderer Kendo sterkt pga prisen, men jeg mener jeg leste her på forumet at man ikke kunne se YouTube filmer på den, stemmer dette? Isåfall synes det er litt rart, for det funker jo på min fars iPad, og YouTube er jo en app til Android.

 

Du sier man nesten ikke finner noen apps i Market, men er det ikke slikt at man finner alle apps i .apk filer på AppBrain?

Lenke til kommentar

hei vegard ja det er desverre sant den kan ikke kjøre youtube videoer med en gang. men man kan laste ned et program på APP STORE og da kan du spille youtube videoer og du kan laste de ned også programmet heter youtube downloader håper dette ga deg det svaret du ville ha :)

Endret av raspthetech
Lenke til kommentar

Hei, takk for en fin anmeldelse.

Vurderer Kendo sterkt pga prisen, men jeg mener jeg leste her på forumet at man ikke kunne se YouTube filmer på den, stemmer dette? Isåfall synes det er litt rart, for det funker jo på min fars iPad, og YouTube er jo en app til Android.

 

Du sier man nesten ikke finner noen apps i Market, men er det ikke slikt at man finner alle apps i .apk filer på AppBrain?

 

Værsågod Vegard. Håper den var til hjelp. :) joda, du kan se youtube videoer. Ikke i nettleserene men i en av app'ene du kan finne online. Esken reklamerer med noe så fancy som "online video streaming" men ut av esken er det ingen ting som gir deg denne muligheten. Bruk en app til dette. (så lenge app'en ikke er over 8-9 mb..)

 

Ser nå at det har kommet flere apps i AndAppStore. (andappstore er erstatningen til marketplace) merkelig nok fungerer ikke halvparten. Akk ja. Jeg liker den ennå og syns den er den kuleste vekkerklokka jeg har eid. Denne enheten er korrekt priset. Sammenlignet med en iPad eller Galaxy mangler den omtrent like mye som den koster mindre.

 

Nå skal jeg være veldig ærlig: det er nok ikke lenge til jeg kjøper et annet nettbrett. denne skal døtrene mine i baksetet få til film, musikk og tegning med en stylus. Kjøp den om du har penger til overs. Ikke kjøp den hvis du trenger noe "nyttig"

Lenke til kommentar

sjekk denne tråden dere: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=26754

så får dere Android Market og youtube! :D

 

 

tusen takk for en finfin link. Her finner jeg ut at det faktisk (!) har kommet en oppdatering til enheten. Oppdateringen skal fikse problemet med installeringen av store .apk filer. Det er jo rett og slett...rått!

 

http://www.netlogic.se/Kendo-M7.aspx

 

Kommer snart tilbake med mer.

Lenke til kommentar

Kjøpte denne på impuls på "Expert" (eksperter på dette er de i alle fall ikke...) i dag. Tenkte jeg ville se om den kanskje hadde vært brukbar å ha til GPS. Men det ser ikke ut til å være GPS på den... Men viten de hadde om denne og Androidrelaterte ting på den lokale sjappa, det var skremmende dårlig...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

sjekk denne tråden dere: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=26754

så får dere Android Market og youtube! :D

 

 

tusen takk for en finfin link. Her finner jeg ut at det faktisk (!) har kommet en oppdatering til enheten. Oppdateringen skal fikse problemet med installeringen av store .apk filer. Det er jo rett og slett...rått!

 

http://www.netlogic.se/Kendo-M7.aspx

 

Kommer snart tilbake med mer.

Var ute og fikk meg en sånn på Expert idag. Må si meg fornøyd og overrasket over hvor mye man får for pengene! Denne er perfekt til sofasurfing, toget etc. :)

 

Jeg har prøvd å oppgradere firmware, men det funker ikke for meg. Må si det er den mest elendige oppdateringsveilederen jeg noensinne har vært borti... Særlig når de tar utgangspunkt i WinXP :thumbdown:

 

Jeg lurer også på å installere en annen ROM for å få tilgang til Market og ikke minst YouTube, men noen som har en konkret link til en ROM som fungerer? :)

 

bellduck

Lenke til kommentar

Ville bare si at i går kom en ny oppdatering på den linken en av dere sendte :)

 

Denne inneholder faktisk både Market, Gmail og YouTube! Fungerer knallbra, og batteritiden er i tillegg forbedret! :D Ikke spør meg hvordan de har fått til dette, for den er garantert ikke godkjent av Google...

 

Men har problemer med blant annet Angry Birds, er det andre og som har det? Når jeg trykker på det blir skjermen hvit i 1 sekund, og deretter helt svart. Så må jeg trykke "hjem"-knappen for å komme meg ut.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tips til oppdatering. Ikke oppdater via usb hub. Koble direkte på PCn. Ellers funker ikke instruksjonene.

 

Siste versjon fungerer ihvertfall Angry Birds på, men på 600mhz så hakker det betydelig.

 

Grei liten sak for hele familien å putle med så iPad'en får være i fred for andre enn meg :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tror ikke det gaar an, men jeg tenker praktisk bruk. Heng en opp i gangen med felles kalender for hele familien. Ha dagens vaer paa denne foer ungene sendes til skolen for rett bekledning. Heng en opp paa kjoeleskap for handleliste syncet med mobilen. osv.

(tull med spraaket i Opera.. saa det blir ae, oe, aa)

Lenke til kommentar

I tillegg er det jo et varp for de som trenger en kontrollenhet til hjemmeautomasjon, for eksempel.

 

Generelt er det en regel (om man vil ha mye ut av dingsene sine) å ikke kjøp en enhet uten å ha funnet ut hva enheten EENTLIG heter, og så finne ut om den har et relativt aktivt utviklingsmiljø på f.eks. slatedroid eller xda-developers.

 

Min Ainol Novo 8 hadde for eksempel vært ubrukelig om det ikke hadde vært for en såkalt custom rom.

 

red: Her finner du et eksempel for M7, om enn laget av en amatør.

 

Merk: slik tweaking og styring er stort sett noe for nerdene, og ihvertfall ikke noe for bestemor.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...