Gå til innhold

Gamel høytaler, kan den brukes?

Anbefalte innlegg

Hei har hatt noen gamle høytalere nedi kjelleren, som ikke har vært i bruk siden jeg kan huske. De er sikkert 15-20 år gamle vis ikke eldre.

Har ikke funnet veldig mye om gamle høytalere, vet heller ikke veldig mye men prøver og lese meg opp. Det jeg har sett er at teknologien er den samme i dag som for nesten hundre år siden. Så spørsmålet mitt er kan jeg bruke disse på tven? Og hvordan? kablen ser ut som kobber. har to stykk av denne.

spesifikasjoner på Jamo SL 75:

2-way bass reflex

100 watts (music)

70 watts (cont)

impedance: 8ohms

takker for alle innspill

post-214499-0-89339600-1292703920_thumb.jpg

post-214499-0-79475800-1292703934_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første svar er ikke så vanskeligt.

Kobber er god leder og benyttes blandt annet i høytalerkabler.

Høytalerene er 8-Ohm og må drives av noe som takler 8-Ohm. Hvis høytalerne er designet for analog lydkilde vil de ikke være idelle for digitale lyskilder (mer - de mottar alltid analoge signaler - men digitale kilder har renere lyd (mangler overtoner) dette har naturligvis påvirket høytalerdesign.

Lenke til kommentar

På de aller aller fleste nye forsterkere trenger du ikke plugger på høyttalerledningene. Det er som oftest skru- eller klemtilkoblinger. Du bare stikker de løse endene inn i terminalene og skrur/presser på plass.

Det med analog/digital signalkilde trenger du ikke bry deg om. Høyttalerne får analoge signaler uansett.

Hvor mye du vil legge i forsterker velger du selv. Stort sett bør du ha en som er så kraftig som mulig, selv på små høyttalere. Du bør også sjekke hva du trenger av innganger og utganger.

Lenke til kommentar

På de aller aller fleste nye forsterkere trenger du ikke plugger på høyttalerledningene. Det er som oftest skru- eller klemtilkoblinger. Du bare stikker de løse endene inn i terminalene og skrur/presser på plass.

Det med analog/digital signalkilde trenger du ikke bry deg om. Høyttalerne får analoge signaler uansett.

Hvor mye du vil legge i forsterker velger du selv. Stort sett bør du ha en som er så kraftig som mulig, selv på små høyttalere. Du bør også sjekke hva du trenger av innganger og utganger.

takker igjen for svar :)

Har du noen forsterkere som du kan anbefale som ikke koster mer enn 1500 eller bør jeg opp i pris. Er usikker på om det er vert det vis jeg går mer opp i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...