Gå til innhold

Bærbar for 3D-bruk, hvilken prosessor osv?

mariust

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha innspill til valg av innmat for bærbar til bruk til 3d-programmer.

Det er Inventor, SolidWorks eller SolidEdge som er aktuelle.

Prosessor, her har jo nettopp kommet i5/i7, er det å foretrekke fremfor en Core2? De ser ikke ut til å være så mye dyrere. Spm er jo om det er noen vits, benytter disse progr flere kjerner?

Skjermkort, har sett feks Lenovo kjører med FireGL, er det bra/bedre enn Nvidia Quadro til slik bruk?

Harddisk; er det verdt prisen med SSD fremfor 7200rpm HD? hvor mye vil man merke det?

Maskinen vil ikke bli brukt særlig til spill.

Synspunkter?

EDIT: Glemte å si at skjerm vil sannsynligvis være 15" med 1900x1200 el tilsv.

EDIT2: Endret emnetittel

Endret av mariust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke eg brukt noen av de nevnte programmene, men til 3ds max er det fortrinnsvis CPU og minne som er viktig. Skjermkortet trenger ikke være så ekstremt.

i5/i7 er uansett å foretrekke, men du må tenke på strømforbruk i forhold til i7 quad uten integrert grafikk.

Ville heller brukt penger på minne enn SSD til denne bruken i hvertfall.

Lenke til kommentar

Ok, så CPU er viktig, sier du. Grunnen til at jeg lurer på hvilken CPU man bør gå for, er det at når jeg ser på feks multicom sine bærbare pcer, ser jeg at det koster ca 2000 ekstra fra core2due til I7. Er det vits i? Er det slik at de programmene utnytter flere kjerner, (by the way, hvor mange kjerner er det på I7? I5?) eller gjør det ytelsen dårligere?

Her er den multicomen som jeg har sett på: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10597139;fl:0

noen som vet om den er bra? Evt om multicom er brukbart merke?

Antar alle slike pcer støtter 8gb minne og det burde vel holde?

Marius

Lenke til kommentar

Det er nok litt omvendt; gpu er viktigere enn cpu når du skal modellere. GPU'en brukes for å rendre det du lager i viewportene mens cpu'en så og si ikke brukes til annet enn rendring når du er ferdig og klar for å få ut det ferdige produktet. Minne er også viktig i samband med et godt grafikkort.

Man kan jo selvsagt neglisjere grafikkortet og kjøre software-rendring via cpu, men man får ikke samme ytelse eller kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...