Odinster Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hei! Er litt usikker på hvor denne egentlig hører hjemme, men prøver meg her. Jeg skal slette innholdet på harddisken min for å innstallere nytt OS. Til dette tenker jeg å bruke DBAN (Darik's Boot And Nuke), og håpet at noen hadde erfaring med dette her. Jeg trenger bare å bli kvitt Vista før jeg installerer Windows 7, og vil starte med blanke ark. Hva er forskjellen mellom DoD Short og DoD 5220,22-M? Jeg har to HHD-er, en systemdisk og en bare for lagring. Men jeg trenger bare å slette systemdisken, ikke sant? Kan jeg da bare koble lagringsenheten fra mobo, og kjøre DBaN bare på systemdisken? Jeg leste også at denne prosessen tar minst 12 timer. Er dette sant? Kan jeg da overlate den til seg selv (sove, gå på jobb, etc i mellomtiden)? På forhånd takk! Mvh Odinster Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det raskeste, enkleste og greieste er å bare installer Win 7. Men foreta repartisjonering/reformatering i forbindelse med installasjonen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Enig med PerB. Boot opp med Win7, formater systemdisken og installer. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Pleier vel bare være å stappe i Windows plata i leseren og starte opp denne (trykke F8 når man restarte pcen og velg cdrom/dvdrom/brenner man vil boote plata fra) Pleier jo vanligvis komme til ett punkt i installasjonen hvor man velger hvor man vil installere herligheten. Der finnes også valg for formatering av den hard disken man velger å installere på. Virker i alle fall på denne måten når man innstallere fra orginal plate Lenke til kommentar
Odinster Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Hmmm. Så jeg trenger bare å boote med W7 CD'en i altså? Jeg er bare redd for at eventuelle ulumskheter skal ligge igjen å skape trøbbel. Kanskje det er verdt et forsøk likevel. Hva med lagringsdisken? Bør jeg la den stå koblet til hovedkortet, eller kan jeg koble den ut og slippe å overføre alt på den til en annen disk og tilbake igjen? Og til sist Litt av grunnen til at jeg gjør dette er for å kunne sette i mer RAM. Har 2x1 GB fra før og skal sette inn 2x2 GB. Bør jeg sette inn disse før eller etter innstallasjonen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det er ikke mulig at noe ligger igjen. Formatering sletter innholdsfortegnelsen, dermed betyr det ingenting hva som ellers finnes på disken. Vil anbefale å koble ut lagringsdisken mens dette pågår. Om RAM settes inn før eller etter skal ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå