TeisL Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hei, Jeg hadde kun ubuntu (10.10) på maskinen, men trengte en windows partisjon, så jeg laget en partisjon og installerte windows 7. Så når jeg skal installere GRUB igjen, fra live cden, så fikk jeg mountet opp ubuntu partisjonen (/dev/sda1 på /mnt/root) og fikk kjørt: sudo grub-install --root-directory=/mnt/root /dev/sda1 (Ingen feilmeldinger her...) Så kjørte jeg sudo grub og fikk opp grub> programmet. Det gikk også fint å kjøre find /boot/grub/stage1, hvor jeg fikk tilbake hd0,0. Så startet problemet, for nr jeg skulle kjøre (fortsatt fra grub), root(hd0,0), få får jeg bare beskjed om at kommandoen finnes ikke. Aner ikke hva jeg skal gjøre, prøvd å google det, men ikke kommet noen vei med det. Ubuntu ligger på: /dev/sda1 Win7 ligger på: /dev/sda2 (den sto som boot etter win7 installasjonen) Resten av Win7 ligger på /dev/sda3 Noen som har noen tips for hva som kan være feil og vet hvordan jeg kan komme i mål? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 FYI, grub skal installeres på sda. Ikke sdaX. Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 FYI, grub skal installeres på sda. Ikke sdaX. Hadde en mistanke om det, men er det noen måte å fikse det på? Prøvde å installere grub på sda nå: sudo grub-install --root-directory=/mnt/root /dev/sda Men jeg fikk ikke startet opp grub kommandolinja og når jeg restartet maskinen, så fikk jeg det når jeg prøvde å starte maskinen. Da fikk jeg grib> og når jeg prøvde find da fikk jeg at kommandoen ikke fantes. Er det en måte å rette det på? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Du må finne hvilken partisjon linux installen din ligger på, mounte den og installe grub der i fra. fdisk -l tror jeg du finner partisjonene på. Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hei. Å installere Grub etter at man har installert Windows eller gennerelt andre OS også er tja, noe av det enkleste i verden. Det du da gjør da på en enkel måte er at du booter maskina med en LiveCD Linux da selvfølgelig. Denne må da ha Grub på CD`en også. Parted Magic CD`en kan du bruke. Det du da gjør er å boote opp CD`en. Så lar den boote. Deretter går du inni terminal så skriver du fdisk -l for å finne ut hvilken partisjon du har Linux på. Når du så har funnet ut det. Om du f. eks har Linux installert på sda1 så går du først inn på Grub programmet ved å skrive Grub i terminal. Når du har kommet inni Grub så skriver du root (hd0,0) Da vil du få opp filsystemet på partisjonen. Så skriver du rootnoverify (hd0,0) Etter du har gjort det så skriver du ganske enkelt setup (hd0) Hvis du har gjort alt riktig nå så restarter du PC`en og du får opp grub igjen. Dette har jeg gjort. Tja. Gud veit hvor mange ganger. Siden at jeg bruker ArchLinux som Hovedos, så installerer jeg Grub på nytt igjen hver gang jeg har installert en annen Linux med Bootloder. Grunnen til at jeg installerer Grub på nytt igjen da er fordi at jeg liker ArchLinux sin Grub best. Så det fungerer. Spørsmålet er selvfølgelig om du må legge inn Windows 7 i Grub fila da. Hvis du ikke har gjort det allerede da. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
TeisL Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Hei. Å installere Grub etter at man har installert Windows eller gennerelt andre OS også er tja, noe av det enkleste i verden. Det du da gjør da på en enkel måte er at du booter maskina med en LiveCD Linux da selvfølgelig. Denne må da ha Grub på CD`en også. Parted Magic CD`en kan du bruke. Det du da gjør er å boote opp CD`en. Så lar den boote. Deretter går du inni terminal så skriver du fdisk -l for å finne ut hvilken partisjon du har Linux på. Når du så har funnet ut det. Om du f. eks har Linux installert på sda1 så går du først inn på Grub programmet ved å skrive Grub i terminal. Når du har kommet inni Grub så skriver du root (hd0,0) Da vil du få opp filsystemet på partisjonen. Så skriver du rootnoverify (hd0,0) Etter du har gjort det så skriver du ganske enkelt setup (hd0) Hvis du har gjort alt riktig nå så restarter du PC`en og du får opp grub igjen. Dette har jeg gjort. Tja. Gud veit hvor mange ganger. Siden at jeg bruker ArchLinux som Hovedos, så installerer jeg Grub på nytt igjen hver gang jeg har installert en annen Linux med Bootloder. Grunnen til at jeg installerer Grub på nytt igjen da er fordi at jeg liker ArchLinux sin Grub best. Så det fungerer. Spørsmålet er selvfølgelig om du må legge inn Windows 7 i Grub fila da. Hvis du ikke har gjort det allerede da. Lykke til. Hilsen. wil. Takk for raskt svar. Jeg startet live-cd på nytt og gikk inn i terminalen og mountet linux partisjonen sudo mount -t ext4 /dev/sda1 /mnt/root Så installerte jeg grub på nytt: sudo grub-install --root-directory=/mnt/root /dev/sda Her fikk jeg beskjed om at installasjonen var velykket. Så kjørte jeg: sudo grub For så å kjøre: find /boot/grub/stage1 Da fikk jeg: (hd0,0) tilbake. Når jeg da kjørte root (hd0,0), så fikk jeg bare opp en linje med root (hd0,0) (Det samme som jeg skrev inn). Samme med rootnoverify (hd0,0) Kjørte jeg setup (hd0), så fikk jeg opp noen flere linjer, ingen feilmeldinger. Så jeg skrev quit og exit. Skrudde av og startet uten live-cd. Da kom jeg til loading grub og fikk opp grubbkommandolingen: grub> Hva er det jeg gjør feil eller må gjør egentlig? Må jeg avinstallere grub på /dev/sda1 som jeg installerte ved et uhell tidligere (i så fall, hvordan gjør jeg det?) Eller er det noe annet? Endret 19. desember 2010 av TeisL Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Hei igjen. Jeg vet ikke hva du gjør feil egentlig da jeg ikke er noen kløpper på Ubuntu, men jeg bruker ikke å mounte partisjonen først iallefall. Jeg bruker heller ikke find kommandoen. Jeg bruker å gjøre det slik jeg forklarte. Det skal normalt være samme hvilken CD du bruker, men ArchLinux CD er en vinner og det skal være det samme med Parted Magic LiveCD`en også. Mulig jeg leste første posten din dårlig, men har du installert Grub på to forskjellige partisjoner? Er det slik? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 vet iaff at hvis du kjører sudo update-grub så skal grubben auto-finne samtlige installasjoner på disken. Dersom den ikke gjør det er det åpenbart en feil. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Det stemmer sikkert det, men vil den da legge tilbake Grub i oppstarten eller vil den bare oppdatere grub.cfg? For hvis den bare oppdaterer grub.cfg og ikke legger den tilbake i oppstarten så er du nesten like langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå