Gå til innhold

Minolta dimage Xt

Anbefalte innlegg

:roll: Skal gå til anskaffelse av digitalkamera og Xt er meget interessant !!!!!

Jeg lurte p om det er noen som har erfaring med dette kamera ??? Ønsker info om hvor store utskrifter en kan få med dette kamera, også om nattbilder med lang lukketid er mulig og gir bra bilder ???

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette

mvh

en som snaaart vil ha et digital kamera :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De omtalene dcviews.com lister opp, ville ikke overbevist meg, men jfr dine spørsmål så er 4 sek. litt kort for natt-bilder, bildekvaliteten kan du kanskje få en oppfatning av på Sample-sidene i omtalene - men som en av de sier det: "Perfectionists and fans of larger prints may want to look elsewhere.".

Av ultra-kompakte alternativer (som har kommet bedre ut i tester gjort av samme folka) har vi jo Pentax Optio S og Casio Exilim EX-Z3. Og så klart Canon Ixus (400 med 4MP eller en 3,2MP modell) - som vil komme på omlag samme beløp som Xt hvis du tar med minne-kostnaden.

Sorry for å dempe entusiasmen, men et lyspunkt kan jeg se klart:

det passer nok bedre i lomma enn de andre jeg har nevnt :D

NewsFlash! Imaging-Review er langt mer positiv - jeg stolte på de når jeg valgte mitt første digitalkamera, og det gikk veldig bra!

Lenke til kommentar

Takker så mye for ditt svar. Som du sier så ble min entusiasme dempet en del, men hva gjør vel det, når man bare flytter entusiasmen over på Pentax LOL :o)

Minolta lager fine 8x10 utskrifter, og om det er cm så er det ille. Tenkte å få dem på veggen jeg, men di blir så små at en må ha lupe for å se dem :o)

Hva så med utsrkifter på Pentax Optio s da? Hvet du størrelsene der ?

Tror også at det med night shot utgår, etter hva du sier. Det jeg tenkte var oversikt bilder på kveld/ natt hvor en får med belysningen i byen etc etc Skulle vel la seg gjøre det.

Takker nok en gang for ditt svar, og håper du gir lyd fra deg igjen :o)

Lenke til kommentar
Minolta lager fine 8x10 utskrifter, og om det er cm så er det ille. Tenkte å få dem på veggen jeg, men di blir så små at en må ha lupe for å se dem :o)

Hva så med utsrkifter på Pentax Optio s da? Hvet du størrelsene der ?

"Print Sizes 4x6, 5x7, 8x10" som Imaging-Review snakker om, er nok 8"x10" *tommer*, og da er jo 4x6 det vanlige 10x15cm bildet... 8x10 blir ikke så galt da, 20x25cm ca.

Lenke til kommentar

Takker for hurtig å intressant svar Mr Drake

Nå ble alt snudd på huet igjen :o)

Alle disse små kamera klarer jo den str fint (8"x10") Det skulle være nok for meg. Så nå må det til en ny runde med valg av kamera.

Leste noe om at for å klare A4 utskrift trenger en 2400x3300 bildepunkter ved 300Dpi utskrift. Alle de små sakene jeg ser på har som største oppløsning ca 2050x1560. Er da grunnen til at de klarer 8x10 utsrift er at de skrives ut på lavere Dpi (180) ??

Har du noe svar på dette også min venn :o)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var en tur inne på http://www.steves-digicams.com og fant et bilde tatt med XT kameaet. http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/PICT0035.JPG

Dette printet jeg ut med min Lexmark Z65 skriver i best kvalitet og i A4 størrelse.

Jeg har ingen erfaring med dette fra før, men synes bilde jeg printet ut fikk bra kvalitet. I forhold til bilder tatt med aps kompaktkamera synes jeg kvaliteten var minst like bra.

Det kan være greit å titte på bildene som er tatt med xt, optio s, og exilim og se på forskjellen.

http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/PICT0138.JPG

http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/CIMG0010.JPG

http://www.steves-digicams.com/2003_review...es/IMGP0055.JPG

Vurderer sterkt å kjøpe dimage XT etter å ha printet ut dette bilde og sett forskjellen mellom disse kameraene.

Lenke til kommentar

Jeg har undersøkt og undersøkt for å finne ut hvilket kamera jeg skal velge. Det begynte med Minolta Xt, Pentax Optio s, og Casio exzlim. Etter litt undersøkelse gik jeg vekk fra Casio kameraet pga dårlige omtaler. Da stod det mellom xt og optio s.

Leste tester og lastet ned testbilder, og synes at xt hadde bedre bilder enn optio s. Jeg prøvde også å printe ut de samme bildene på samme fotoark, og ble mer og mer overbevist om at xt var det rette kameraet. Var i en del fotobutikker og testet kameraene også, og syntes at xt fungerte raskere.

MEN så oppdaget jeg at Canon Ixus 400 kostet omtrent det samme pga av at minnebrikken (CF) er så mye billigere enn SD brikken som de andre kameraene brukte.

Dette kameraet er også 4mp, og testutskriftene mine fortalte meg at det ble bedre bilder enn med de to andre. Jeg vet at de ikke burde sammenliknes, men pga pris gjør jeg det likevel. Var nok en gang i fotobutikken og testet xt mot ixus, og fant ut at ixus kunne ta bilder mye raskere etterhverandre enn xt kunne. Xt ligger en del bedre i lomma, da den er tynnere og lettere, men jeg går for ixus likevel. Nå bestiller jeg nytt kamera :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:smile: :smile: :smile:

Jeg hadde også det store valget mellom de tidligere nevte 3 camera.

Til sist valgte jeg Minolta Dimage XT. Mye pga størrelse og at det ikke har utenpåliggende linse. Det jeg kan si om videoutgangen, er at på min Sony Widescreen, så blir bildene uklare, men på pc er de krystalklare.

Kom hjem fra ferie i går, og skal komme med en komentar på bildene litt senere. Det jeg har sett til nå ser meget bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...