Derimot Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hei! Jeg driver med en del salg på FINN. Men jeg er veldig usikker på rettighetene til kjøper. Dersom jeg f. eks selger en vare med en mangel jeg ikke visste da jeg solgte den - Har kjøperen da krav på å heve kjøpet eller få erstatning? Hvilke rettigheter har kjøper ved privatkjøp? Har kjøperen i det hele tatt noen rettigheter? På forhånd takk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Japp. Her er det kjøpsloven som gjelder. Om det er en rimelig mangel på varen i henhold til kjøpsloven så vil kjøper også ha rettigheter etter kjøpsloven. Du må ikke nødvendigvis ha vært klar over feilen. Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Ja, har hørt om Kjøpsloven. Har også prøvd å lese litt i den, men finner det vanskelig å trekke ut noen viktige hovedpunkter. Hva er de viktigste hovedpunktene i Kjøpsloven? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det kommer helt i fra sak til sak. Om du kan være mer konkret så er det sikkert flere som kan hjelpe Har du solgt noe som kjøper klager over? Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Nei, det har jeg ikke. Men dersom det skulle forekomme, tenkte jeg. Men hva er hovedpunktene i kjøpsloven? F. eks hvis jeg selger en vare som det er en vesentlig mangel på, om jeg er klar over det eller ei. Har kjøper krav på erstatning eller heve kjøpet? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det havner jo om hvorvidt det er en vesentlig mangel, og om du burde ha visst om det. Om du selger en laptop burde du vite om skjermen funker. Derimot om den seriellporten fungerer er jo ikke godt å si, finnes jo ingen som bruker dem. Så det blir en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Lenke til kommentar
svante Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Som Filmzes sier så går det i like stor grad på hva du burde vite som hva du faktisk vet. Det går ikke an å unlate å kontrollere varene du selger eller bare spille dum for å slippe krav hvis varen har en mangel. Som en generell regel så har du ansvaret for mangler som det er naturlig å anta var tilstede allerede når du solgte varen. Er det snakk om mangler som oppstår senere så vil mulighetene til å reklamere til deg minke. Da selvfølgelig avhengig av type mangel og hvor lenge det er siden salget. Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 21. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2010 Ja, jeg sjekker selvfølgelig varer før jeg sender de. Men det kan skje noe i posten, og mest sannsynlig er hvis det skjer noe i ettertid, og de mener at mangelen var der før de mottok den. Da blir det jo ord mot ord. Er det mulig å gå noe videre i en slik sak? Politiannmelde det da? Jeg vil jo ikke ha noe å bevise da forsåvidt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå