Gå til innhold

sitter fast i snøkaos, hva har man rett på.

weebl

Anbefalte innlegg

Hei!

som sikkert mange har hørt om så er det snøkaos i større deler av europa.

jeg sitter selv fast i Birmingham.

kom på flyplassen i går (fredag) og fikk beskjed om at jeg måtte gå til KLM (som jeg flyr med) sin skranke for å få booka om billetten min.

etter 6 timer i kø kom jeg fram til skranken. beskjeden var at første mulighet for å komme meg hjem var søndag.

Damen i skranken kunne ikke gi meg mere enn en natt med hotel, men jeg kunne kreve tilbake pengene for den andre natten senere.

men hva har jeg hellers krav på? å spise i restauranten her er jo betraktelig dyrere enn å få servert mat hjemme hos mamma.

og er det noen her som har erfaring om hvordan jeg går fram for å få krevd pengene tilbake?

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres bra ut ^^

er bare evig glad jeg ikke flyr via heathrow, ser på bbc og der er det kaos!

det er tydelig vis ikke en gang mulighet for hotel der etter som at det ikke er plass til alle som reiser via der

så spør mens jeg allerede er I gang, hva har de som sitter fast der rett på?

matpenger får de, det er jo standard.... men ser ut som at man kan bli sittende der til mandag

Lenke til kommentar

NRK hadde nyleg ein artikkel om kva du har krav på:

Elise Korsvik, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, forteller at dersom flyet er innstilt, har du krav på forpleining.

- Flyselskapet skal både tilby og betale for overnatting og mat. Men du kan ikke bare ordne deg et hotellrom uten å snakke med flyselskapet først. Det kan hende de har avtaler med forskjellige hoteller de bruker, forklarer hun.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7407849

Der er det og lenkje til andre relevante artiklar.

Lukke til i kaoset, og håper du kjem deg heim i god tid til jul. :)

Lenke til kommentar

Det er mulig å fly herifra da birmingham ikke er så sterkt rammet, men det er ikke mange fly som kommer hit og det er ikke mange steder å lande.

men I morgen går turen videre til Aberdeen og så videre med SAS til stavanger og tilslutt min vakre hjemby Trondheim.

får håpe skottene er bedre rustet for litt snø enn engelskmennene og har stor tro på at SAS takler snøvær bedre enn KLM

Lenke til kommentar

vel har hørt flylyder så regner med at ting er back on track i morgen men om jeg er forsinka med mer enn en time herifra (birmingham) så må jeg enten bli rebooket igjen ellers så får jeg en natt på hotell i aberdeen også. og britene får et enda værre rykte for å håndtere snø. 20-30cm i london og 150 000 personer får kansellert flygningene sine

Lenke til kommentar

Britenes evne til å takle snø, år etter år, er latterlig. Hvordan går det an å ikke lære? Gardermoen stenger praktisk talt aldri, uansett hvor mye snø som kommer, og som regel er det mer snø der enn i London. Likevel lammes hele England totalt ved hver lille snøbyge. Studerer selv i London, og var redd for å ikke komme meg hjem på fredag da det kom en liten snøbyge, men utrolig nok gikk det greit da. Men jeg var heldig siden den verste snøen kom i går. :p Et par uker før det igjen ble jo også Gatwick stengt i tre dager på grunn av snø. Frustrerende at det aldri kan læres. Nå vet jeg ikke hvordan det er i resten av Europa, men det kan umulig være så ille. Det er ikke snakk om "ekstremvær", det er snakk om vinter.

Lenke til kommentar

Ja jeg er en av de heldige, jeg kom meg hjem nå i kveld, "bare" tre døgn for seint.

er litt credits til mamma også da som klarte å få i en billett fra stavanger i kveld framfor i morgen som var det beste jeg ble tilbudt fra før av.

skulle gå til skranken til KLM og SAS for å kreve tilbake div. penger osv men kom til konklusjonen at om jeg så en person til i flyselskaps uniform så ble jeg aldri tillat å fly igjen :p

uansett den endelige ruten min ble da: 5-ish timer med tog fra der jeg studerer til birmingham -> 6:30 minutter med køing i birmingham -> hotell resten av fredag kveld og fram til søndag morgen -> innskjekking osv 3 timer forsinkelser før boarding -> nesten 4 timer sittende i et fly mens vi venta på avising -> NY innskjekking og ombooking i Aberdeen -> en hektisk tur gjennom taxfree for å få med meg ei flaske god skotsk whisky (måtte benytte muligheten med det fantastiske utvalget) -> fly over til stavanger -> løpetur gjennom stavanger lufthavn med ny innskjekking og stopp i sikkerhetskontrollen da jeg hadde glemt å ta ut en plastpose med (StrandaPåFlyplassStæsj) + at jeg sikkert så ut som om jeg var på noe -> fly fra stavanger til bergen -> bergen til Trondheim.

og jeg har vært heldig, har flere venner som sitter i london og der er det krigstilstander!

Lenke til kommentar
Huffda, ser ut som du er ikke alene nei..

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10028455

VG er fink med illustrerende bilder. 2 personer med hver sin kost kjemper mot sneen. :D

Ellers er det jo endel reisende som kun er i transit og som ikke har visum til det landet flyplassen ligger i. For eksempel sitter det mange i Frankfurt som skal til London, men som ikke har visum til Schengen. De har da ikke lov til å gå ut og finne seg et hotell, men må forbli i den internasjonale sonen i flere dager.

Lenke til kommentar

Kost er standardredskap for fjerning av snø i England. Det skal sies at de har blitt bedre de siste årene; ikke spesielt lenge siden forsvaret måtte inn for å trekke ut biler som satt fast på motorveien etter at det kom ca. 5-10cm snø. (Den gang satt jeg gledelig nok fast på Stansted.)

Flyr fra Tyskland på onsdag, får tro det er noenlunde orden i sysakene innen det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...