Gå til innhold

Boliglån - "rentedradrag"

snakzz23

Anbefalte innlegg

Jeg trodde man fikk lavere skatt med et lån på hus og bil og fikk dette som svar: "Skatten vil prosentvis være den samme. Men hvis du har lån vil du skatte av en lavere inntekt enn du ellers ville gjort. F.eks, hvis du tjener 400.000 i året, og har 50.000 i rentefradrag, vil du bare skatte av de resterende 350.000. Likevel vil du skatte like mange prosent som ellers, bare av et mindre beløp."

Da lurer jeg på følgende.. Når jeg går på en boliglån kalkulator kommer det opp "Avdrag" og "rente". Og under de to punktene er det en viss sum, kan jeg trekke de to summene (fks 22.000kr på avdrag og 34.000kr på rente) fra min årslønn, og dermed skatte av den summen som er resterende?

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart spanderer Staten 28% av dine renteutgifter i form av redusert skatt, på samme måte som man betaler 28% skatt av kapitalinntekter som f.eks. rente på bankinnskudd. Du får altså ikke igjen alle renteutgiftene dine på skatten på samme måte som du ikke må betale alle kapitalinntektene dine i skatt. Avdrag på eget boliglån får man ikke noe fradrag for.

Med andre ord, hvis du har 100 000,- i renteutgifter ett år så betaler du 28 000,- mindre i skatt enn du ville gjort dersom du ikke hadde noen renteutgifter.

En forenklet beregning kan du gjøre selv her: http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2010

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Som sagt, du får fradrag for betalte renter i skattbar inntekt, som betyr at du betaler 28% skatt (fradrag bl.a. for gjeldsrenter virker nemlig ikke inn på trygdeavgift og toppskatt) av et tilsvarende lavere beløp. Har du 100k i gjeldsrenter, så får du 100k mindre i skattbar inntekt og 28% av 100k = 28k mindre i skatt. Med 34k i renter som nevnt i åpningsinnlegget, så betaler du 9,5k mindre i skatt enn uten lån.

Bruk gjerne skattekalkulatoren du finner her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du skal ikke trekke fra noe som helst på årslønna. Lønn beskattes som inntektsskatt. Renteutgifter og -inntekter beskattes som kapitalutgift/inntekt, og gir 28% skattelette/økning av beløpet.

Tjener du 400.000 betaler du skatt for 400.000 (veldig forenklet), og har du 100.000 i renteutgifter, får du reduert denne skatten med 28.000.

Lenke til kommentar

Og hvor ser jeg hvor mye jeg har i "renteutgifter" ?

Du skal ikke trekke fra noe som helst på årslønna. Lønn beskattes som inntektsskatt. Renteutgifter og -inntekter beskattes som kapitalutgift/inntekt, og gir 28% skattelette/økning av beløpet.

Tjener du 400.000 betaler du skatt for 400.000 (veldig forenklet), og har du 100.000 i renteutgifter, får du reduert denne skatten med 28.000.

hvor jeg ser jeg hvor mye jeg har i renteutgifter?

Lenke til kommentar

Har man ikke såpass peiling på finans burde man egentlig ikke kjøpe hus. Du er derimot ikke alene om å kjøpe hus uten å vite hva det egentlig koster. Vi har et boligmarked som nærmest er basert på slike kunder. Uansett så skal du ikke få mer tyn av meg, du har tross alt kommet hit for å bli smartere.

La oss si at du tjener 375 000 kroner i løpet av ett år. Da skal du i 2011 betale 100 000 kroner i skatt (før eventuelle kapitalinntekter, kapitalutgifter eller andre fradrag).

På et lån på 1 000 000 NOK vil du i løpet av ett år ha ~30 000 NOK i renteutgifter (dersom renten er 3%). Renteutgiftene gjør at du vil betale mindre skatt, beløpet det minskes med er 28% av renteutgiftene. Altså har du 30000 NOK i renteutgifter på et år vil du betale 8400 NOK mindre i skatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Få et svar da, istedefor slike spørsmål..

Hvis du har et lån, så skal banken sende deg en nedbetalingsplan. Denne viser rentene du betaler.

Etter at året er gått skal du få en årsoppgave som viser sum renter i løpet av året som gikk som du kan trekke fra på inntekten.

Lenke til kommentar

Mye surr her altså!

Med 1,1 million i lån til 3,15% rente betaler du:

1.100.000 * 0,0315 = 34650kr i renter

Skattefradraget blir på 28% av dette, mao: 34650 * 0,28 = 9702 kr.

Mao, du vil betale 9702kr mindre i skatte.

Siden det sikkert er avdrag inne i bildet får du litt mindre renteutgifter og dermed litt lavere skattefradrag.

Lenke til kommentar

Mye surr her altså!

Med 1,1 million i lån til 3,15% rente betaler du:

1.100.000 * 0,0315 = 34650kr i renter

Skattefradraget blir på 28% av dette, mao: 34650 * 0,28 = 9702 kr.

Mao, du vil betale 9702kr mindre i skatte.

Siden det sikkert er avdrag inne i bildet får du litt mindre renteutgifter og dermed litt lavere skattefradrag.

mindre renteutgifter og lavere skattefradrag? vennligst forklar :)

vil det si at jeg må skatte av en høyere inntekt?

Lenke til kommentar

Tre innlegg av typen personangrep og usakligheter har blitt slettet, samt et stykk advarsel har blitt utdelt. Krangling og diskusjon om hvorvidt trådstarter er et troll eller ikke, er ikke ønsket. Fortsetter dette vil tråden stenges og/eller brukere utestenges.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...