Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema hurtigkjetting for små?

bamse87

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte meg nyleg Biltema hurtigkjetting, tenkte det kan vere greit å ha i bilen. I dag skulle eg prøve å få dei på (greit å prøve før du står bom fast i ein bakke :p ), men det var enklare sagt enn gjort. Wire'en som skal leggast bak dekket og hektast sammen, virka rett og slett til å vere nærmare 20 cm for kort. Har prøvd litt diverse (tom. å feste på framhjulene), men den er og blir for kort.

Spørsmålet er rett og slett om kjettingen verkeleg er for liten, eller gjer eg noko alvorleg feil?

Takk for alle svar :)

Endret av bamse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har hurtigkjettinger som er for små så vil man ved montering alikavel komme forbi punktet ved å feste wiren på baksiden av dekket.

Men alikavel er det viktig å ha en størrelse som passer til dekket du skal ha det på.

Start ved å tre den ene enden av wiren bak dekket slik at du har kjettingen bak dekket og wireendene på fremsiden.

Nå løfter du wirene opp på baksiden av dekket og låser de sammen på toppen.

Kettingenden som er festet nærmest til wirelåsen har en låsehake på den ene siden som kjetting på motsatt side skal festes i for fremsiden av dekket.

Nå er kjettingen montert på toppen både bak og forren dekket og da gjenstor det å feste det nederst der hjulet står på bakken.

På den ene siden bak dekket nå ligger det en låseanordning og på den andre siden en lang tynn kjetting med en gummibit med en krok i enden.

Denne gummibiten skal gjennom låsen og spennes opp på motsatt side av kjettingen via plastbitene som er festet på kjettingens ytterkant.

Alt dette skal foregå på framsiden av dekket.

Nå sitter kjettingen løst på og man kan trille bilen 1/4 omdreiniong på gjulet slik at man kan rette opp kjettingen på hjulet og få den skikkelig stram.

Når dette er gjort på begge kjettingene så kjør noen hundre meter og gjenta strammingen.

Nå er du klar til å utfordre hålkeføret og le av alle som ligegr i grøftene rundt om.

Personlig er jeg ikke glad i å bruke plastkrogene til å stramme kjettingene med og derfor trer jeg heller strammeren i selve kjettingen istedenfor.

Har nemlig opplevd at disse plastkrokene bøyer seg eller knekker og det er ikke bra og kan skade bilen.

I tillegg er det viktig å legge hurtigkjettingen flatt på bakken før montering for å sikre seg at ikk kjettingene har viklet seg fast i hverandre eller vridd seg, noe som gjør monteringen mye værre eller umulig.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Når det gjeld dekkdimensjon, så skal det stemme ja. 185/65-15 står på både dekk og kjetting.

perpyro:

"Start ved å tre den ene enden av wiren bak dekket slik at du har kjettingen bak dekket og wireendene på fremsiden.

Nå løfter du wirene opp på baksiden av dekket og låser de sammen på toppen."

Allerede her er det bom stopp. Eg trer wiren på baksida av hjulet, for så å løfte begge endar opp mot toppen av hjulet. Men uansett kor høgt eg løftar opp, er det ikkje snakk om at dei to endane kan møte kvarandre, det er ca. 20 cm igjen uansett kor hardt eg strammar.

Lenke til kommentar

Når hele stasen ligger på baksiden er det ikke muligheter for å få endene til å møtes øvest bak dekket???

Det eneste wiren skal er å gå rundt akslingen på baksiden av hjulet.

Om dette stemmer har du kjettinger beregnet på 13" hjul og kjører med 18" dekk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Som perpyro sier, legg de ut på bakken slik de skal være, og se til at de ikke er krøllet sammen noe sted. Når de ligger på bakken så vil du se at kjettingen er litt "todelt", en til hver "side" av dekket. Så drar du kjettingen bak hjulet, sørger for at halvparten ligger på hver side og så løfter du opp vaieren på baksiden slik at du får endene til å møtes på forsiden på toppen. Er de tilpasset ditt dekk så skal dette gå. Var pakken uåpnet når du kjøpte den?

Sørg for å gjøre det et sted med god plass og godt lys når du holder på, gjerne varmt også. Etter å ha gjort det et par ganger så sitter det nok i fingrene, og da er du klar til å gjøre det midt på natten når du står fast i en brøytekant mens det snør, blåser og er -10 grader :)

Lenke til kommentar

Ville nok anbefale folk å ta på kjettingene før man står fast for da er dte mye enklere og man kommer seg opp den siste bakken til hytta ellerman kjører trygt på våt is om føret skulle være det.

Har brukt hurtigkjettinger både prevantivt og i nødfall etter å ha kjørt meg fast og er ikke i tvil om at å ta de på på forhånd er mye enklere en etterpå.

Lenke til kommentar

Var innom på Biltema i dag og fekk skifta til modellen som var hakket større, men det gjekk ikkje bedre.

Men i juleferien har eg tilgang oppvarma og lyse lokale, så eg får prøve igjen da, er sikkert noko eg gjer feil. Skal gi tilbakemelding når eg har fått det til, for det skal eg nok før eller seinare :)

Lenke til kommentar

Da gjør du ett eller annet feil på veien.

Fant forresten en video med kjettinger som ikke er så ulike biltema sine.

Trinnet med å tre wiren bak og hekte rundt er i hvertfalld et samme.

Lykke til.

Her er en til.

Og enda en.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har prøvd i dag, og alt gjekk mykje bedre ;) Fekk lirka hendene inni mellom hjulet og skjermen, og da fekk eg hekta sammen wireendane. Dermed gjekk alt som smurt, og no brukar eg ca. 3 minutt på heile montasjen :)

Takk for alle gode forslag og svar, og god jul :xmas:

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Sliter med nøyaktig det samme, klarer ikke få wireende til å møtes. Ja, det er riktig størrelse. Det er også for smalt mellom dekk og hjulbuen til at jeg får hendene mellom, slik at jeg kan feste wireen på baksiden. Men på bilde står det også at dette ikke skal være nødvendig.

Lenke til kommentar

Som sagt for 5 år siden så skal wiren sammen først.

Trekk den ene enden av wiren med kjettingen bak hjulet og frem på den andre siden.

Nå skal du ha hver ende av wiren på hver side av hjulet med kjettingen hengende etter.

Hekt endene sammen forran men øverst på dekket.

nå legger du wiren over toppen av dekket og til baksiden før du hekter sammen selve kjettingen forran på toppen.

Så langt skal du komme med selv de tighteste kjettingene uten problemer.

Nå skal de dra fram de nedre endene av kjettingen fra baksiden og hekte de sammen forran nede og stramme til.

Er kjettingen for liten går det ikke, er de tighte kan det gå men være trange mens er de store nok vil de gå greit sammen.

Og glem nå ikke å etterstramme om du skal kjøre noen lengere en opp innkjørsla.

Lenke til kommentar

Som sagt for 5 år siden så skal wiren sammen først.

Trekk den ene enden av wiren med kjettingen bak hjulet og frem på den andre siden.

Nå skal du ha hver ende av wiren på hver side av hjulet med kjettingen hengende etter.

Hekt endene sammen forran men øverst på dekket.

Her stopper det opp, wiren når ikke rundt når endene trekkes opp mot toppen av dekket. Jeg får heller ikke trukket den lenger opp i bakkant (bak dekket) slik at den på en måte blir lenger forand. Størrelse på dekk: 205/55/16 noe som min kjetting i følge pakken skal være beregnet til. Type bil: BMW 1serie. Har ikke sjangs å få hendene mellom dekk og hjulbuen heller, for da kunne jeg jukset og muligens klart å festet wiren bak dekket. Problemet er altså ikke teorien, men praksisen.
Lenke til kommentar

Får du ikke fingrene mellom dekk og innerskjerm har du et problem uansett for du skal jo ha kjettingen av igjen etterpå og da må du få fingrene bak der på noe vis for å få de fra hverandre igjen, ikke nødvendigvis på toppe men bak hjulet må du på noe vis uansett.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...