SvennAndre Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Heisann, på tide at jeg får laget en tråd om bilen min, som jeg gikk til anskaffelse nå i høst, rundt august. Bilen er kjøpt av bruktforhandler, med en såkalt Dekra test, kan sammenlignes med NAF test i Norge. Poengsummen ble 100/100, noe som er fint. Ikke noe tull mao! Eneste skavanke er framfangeren, den har fått seg en liten trøkk av forrige eier, men tror det er mulig å fikse, har ikke studert saken så nøye enda. Vises omtrent ikke om man ikke vet at den er der. Full service historikk tilbake til 2001. Bilen har 1 tidligere eier, som visstnok ble født rundt 1930(kan forklare trøkken forran ), så at den er eid av eldre herremann er ikke å forakte. Bilen var gått 114000 når jeg kjøpte den, den har nå såvidt rundet 120000km Er så langt veldig fornøyd med kjøpet, bilen er en drøm å kjøre. Nå hadde jeg en Toyota Corolla 1988 Rust-modell som min forrige bil, så alt hadde vært bedre, men har forelska meg i BMW etter å ha sett andre biler, prøvd min storebrors 525d stasjonsvogn. Det er så mye geniale løsninger rundt-om på bilen som dukker opp hele tiden. Tok vel godt over en mnd før jeg hadde oppdaget alt (Posehengeren i bagasjerommet er GENIALT). Motoren: Motor: I-6 24V Girkasse: Automat Steptronic, 5 gir med "Sport" modus Volum: 2979cc Bore/Stroke: 84/89.6 Kompresjon: 1:10.2 kW: 170 BHP: 231 @5900RPM Torque: 300Nm @3500RPM 0-100km/h: 7.6sec (med manuell kassa gjør den det på 6.6sec) Toppfart: Elektronisk sperret ved 250km/h Sommerdekk: Continental Premium Contact 225/55 R16, godkjent til 300km/h Vinterdekk: Bridgestone Blizzak LM-30 225/55 R16, godkjent til "bare" 190km/h. Interiør: Sort skinninteriør Orginalt høyttaleranlegg, "HIFI" pakke med 6 høyttalere forran, 6 bak. Uorginal VDO Dayton MS4150-RS CD spiller med navigasjon. Diverse Duppeditter: Cruise control, varme i setene, aircondition, elektriske vindu fremme/bak, multifunksjonratt, drøssevis av airbags, Ryggesensor bak og framme. Fun facts: 5-Serien fikk navnet fordi dette var den femte serien «nye modeller» etter V-8 og Isetta. 5-Serien skulle erstatte de mindre sedanmodellene 1500, 1800 og 2000. Karosseriet ble designet av Marcello Gandini, basert på Bertones 1970 BMW Garmisch 2002ti utstillings modell fra bilutstillingen i Genève. BMW E39 var den fjerde modellen i BMW 5-serie, og en av de største suksessene til BMW. Mange BMW-entusiaster hevder dette er den beste modellen BMW noensinne har produsert, og det amerikanske magasinet Consumer Reports gav BMW 530i fra 2001 den høyeste karakteren noen bilmodell hittil har fått. I 2003 ble e39 M5 utgaven kåret til verdens beste bil ( Wiki ) Sånn, nok skitsnakk, over til litt bilder! Har ikke så mange, men planlegger å dra ut neste gang sola titter frem! Mulig jeg får til en film også, men det spørs veldig om internett linja vil samarbeide, og det er ikke så lett å få til 0-100km/h eller 200km/h+ lengre, snø overalt så det skal ikke mye til før ræva kommer Front, tatt i garasjen Interiør bilde, hvite lyset er bare for morro skyld, har det ikke fastmontert nei Det er ca det eneste jeg har gidda å tatt selv foreløbig, men har noen andre som ble tatt utenfor forhandleren, enn så lenge. Skal ut med kamera om ikke lenge, lover Planer: - Blinkers, orange skriker veldig mye, så vil ha blankt over alt. - Felger, dette blir med tiden, alt av økonomi er knytta opp i bilen enn så lenge, mulig det blir noe til sommeren. - Xenon kit (ikke lett å få tak i dette her nede, pga strengere regler enn i Norge) - Ønsker meg fetere brombrom, og jeg vet den har potensialet for det, så vi får se hva det blir etterhvert. - Har også veldig lyst på soting på sidene og bak, men det koster å få gjort skikkelig. Biltema film er jeg litt skeptisk til foreløbig. Har garantert glemt noe, men skal skrive mer i morgen, kanskje få tatt en vask og vist litt bilder av hva jeg bruker av utstyr etc. Kom med ønsker om dere vil se noe spesielt! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Gratulerer med veldig hyggelig bil! Jeg ville beholdt orange blinklys. Det skiller seg ut på en positiv måte Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 19. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Takk for det! Ja, har faktisk tenkt tanken, men er veldig usikker. Vi får se med tiden. Litt usikker, men ser jo ikke dumt ut! Endret 20. desember 2010 av SvennAndre Lenke til kommentar
j-- Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Dæven, denne var søt. Blir gøy å se hva som skjer videre med bilen utover vår/sommeren Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Hehe, litt overkill toning av rutene der ass! Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Liker du ikke mine epic pr0 hardcore Photoshop skillz? Skulle sett bildet der jeg prøvde meg på felger i tillegg! Jonas: Biler skal ikke være søte! Endret 20. desember 2010 av SvennAndre Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Gratulerer med en nydeli BMW :-) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Takk for det Leon! Har enda ikke rota meg ut å tatt noen skikkelige bilder med kameraet, men her er hvertfall noen bilder fra i høst! Dat ass Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Liten mini update! 23 feb. 2011 Har kjøpt inn 7L av denne herligheten i påvente av oljeskift om en liten stund: til den nette sum av 270kr totalt. Gir en literpris på 39ish kroner. Noen som vet hva literprisen på denne/tilsvarende ligger på i norge? Skal komme med bilder og lage update når jeg tar skiften! Endret 23. februar 2011 av SvennAndre Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 28. februar 2011 Del Skrevet 28. februar 2011 Du kan ihvertfall gange med 10 tenker jeg. Fin bil! Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Hehe, takk for det AnaXyd. Gikk helt glipp av inlegget ditt. Legger snart turen hjem til gamlelandet, så da blir det road-trip samt en pit-stop med nevnte oljeskift hos familie. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Oljeskift! Bilen har runda 125k km, så da er det på tide med en oljeskift. Inn i årene pumpes Castrol sin Syntec 5w 50 olje, samt nytt oljefilter fra lokale biltema. Først må bilen opp. Fint å ha kjentfolk som har verksted i hagen! Når oljestrålen står for fult, er det vanskelig å unngå søl. Fint å ha flis liggende tilgjengelig. Høyt opp under taket, kjekt med ombygd låve. Stor koppnøkkel. Ta i nå! Nytt filter, og inntømming av 6.5l ny og fin olje. Enkelt og grei kosejobb. Syns faktisk motoren ble en halv promille stillere med den nye tykkere olja på sakte bykjøring. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Elsker bilen din. Frister med en e39 med tiden selv. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Svært pen bil! E39 er det mest vellykkede karosseriet til BMW. Min neste bil blir en E39 med sekser. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2011 Takk begge to! Ja, E39 er flotte biler. Utrolig deilig å kjøre, og den er veldig morsom å kjøre i svingete veier. Skal mest sannsynlig til Nurburgring nå i august, og det blir stas. Felgvask! Da var det på tide og skrubbe felg (igjen). Bremsene er ganske ville på å støve, så dette må gjøres relativt ofte. Ganske simpelt utstyr, går ikke for 100% rens, bare vedlikehold så de ikke ser for ille ut. Instruks på behandling. Spray på, vent 60 sekund, og spray av. Det syns jeg er litt for dårlig, så mens sprayen virker skrubber jeg godt i alle vinkler og kanter. Skittne skittne felg. Vik fra meg! Sprayet på, ser allerede at det øverste laget av møkka begynner å renne litt av. Men etter litt skrubbing blir det straks bedre. Avskylling! Dette gjøres samtidig som jeg skrubber enda mer. Ferdige resultatet. Det er ikke helt 100% enda, må snu hjulene 180 grader for å se at alt av dritten er borte fra alle vinkler. Nå skulle jeg bare hatt felgvoks, men det får bli etterhvert. Vurderer å kjøpe nye felger nå i sommer, så vi får skaffe voks til de isåfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå