Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når skal en helsesøster være bekymret?

Budeia

Anbefalte innlegg

I veilederen for helsesøstre står det noen kriterier for hva som skal påkalle bekymring.

Kort fortalt skal hun bekymre seg når foreldrene

ikke er i stand til å engasjere seg positivt og gledesfylt i barnet sitt, hun nevner

deprimerte mødre, depressive symptomer hos mødre, foreldre med sterkt belastet

sosioøkonomisk situasjon, foreldre med psykiske lidelser, psykotiske, personlighetsforstyrrede,

foreldre som ikke selv har fått god omsorg, foreldre som viser et sterkt

irrasjonelt engasjement i barnet og der foreldrene viser en atferd og har en livsstil som

fører til at barnet lever med kronisk bekymring for sine foreldre.

Jeg synes dette kolliderer med det som står i loven;

Sitat fra loven:

"Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak

gi opplysninger til barneverntjenesten NÅR det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt,

jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder

når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov

§ 4-24."

Uthevelse gjort av meg. Dette betyr at taushetsplikt i mildere tilfeller kan være, eller er til hinder for å gi opplysninger.

Som apropos har Distriktspsykiatrisk senter plikt til å sende bekymringsmelding først når det er fare for liv og helse.

Jeg syns noen av kriteriene for bekymrede helsesøstre er "helt ville". For eksempel kan sjenerte mødre få trøbbel, og mødre som har vært fosterbarn tidligere. Antagelsen om at omsorgssvikt går i arv, har brakt mange opp i unødvendige omsorgsovertagelser.

For Barnevernet bygger også på Killens skrifter. Fattige foreldre skal også være en risiko ifølge henne.

Hvem er det som har opphøyet henne til å være en slik profetinne?

Av dette ser man at helsestasjonen ikke kun er en arena for kos og hygge, men et sted der mødre analyseres gjennom "helsesamtaler" som man ikke blir spurt om å være med på. De foretas bare uten videre, som om Staten har forordnet dem i tillegg til obligatoriske legekontroller. Men i realiteten er det bare legekontrollene som er obligatoriske, alt dette "psykobabbelet" er bare noe som helsestasjonen legger til selv. De tror at ved å samtale med en person kan man vurdere dennes omsorgsevne på en svært troverdig måte. Det samme tror Barnevernet.

Jeg synes hun bærer navnet sitt med rette, for fullstendig OverKill er det.

Den første helsestasjonen ble visst startet for å redusere barnedødeligheten. Kunne de ikke bare fortsatt å holde seg til slike bekymringer? I dag hvis babyen har en tilfredsstillende vektøkning får man høre; "Det dreier seg om mye mer enn bare vekta".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din situasjon har du fått mange gode svar på tidligere, om enn kanskje ikke de svarene du ønsket. Jeg forstår ikke hva du prøver å oppnå ved dette innlegget, for å være helt ærlig. Hvorfor det ble meldt inn i ditt tilfelle kan ingen her vite, og vi kan derfor heller ikke (med kun din side av saken fortalt) avgjøre om helsesøster gjorde riktig eller galt i dette tilfellet. Basert på tidligere innlegg står jeg på at hun nok gjorde rett, og at du vil vinne mer på å jobbe med bvt enn mot.

Men tilbake til saken, dette du kaller "psykobabbel" er meget viktig for å fange opp familier som er i fare for å falle utenom. Husk at mange familier har blitt reddet på denne måten, før ting eskalerte til det punkt at f. eks omsorgsoverdragelse er nødvendig. Jeg synes kriteriene virker veldig passelige, i mangel av et bedre ord. Du må ikke henge deg opp i lover og regler på den måten. Jeg personlig ser ingen kollisjon mellom disse. Veilederen er kun mer utfyllende.

Det at du mener helsestasjonen kun skal være til for å redusere barnedødeligheten, er en så urimelig påstand at jeg håper ikke dette er noe du mener. Jeg er glad helsestasjonen er et organ som kan hjelpe barn. Som sagt har dette reddet mange familier ved å fange opp problemer tidlig.

Jeg skal være helt ærlig med deg Frankline, og det gjør jeg ikke for å være slem eller krass. Av hensyn til din egen sak burde du kanskje slutte å poste på internettforum? Husk at dette kan bli brukt mot deg senere. Slik jeg ser det er du motvillig til å ta i mot hjelp, råd eller veiledning, og viser til tider umoden tankegang. Det vil absolutt ikke hjelpe deg i din sak, dersom det ved en senere anledning vil komme opp.

Endret av indiska
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...