trn100 Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hallo, For et par uker siden våknet jeg av at jordingsfeil-alarmen i huset begynte å ule... Samtidig luktet det svidd på datarommet, men maskinene var heldigvis ok... Satte for sikkerhetskyld inn et overpenningsvern i form av en kontakt med to grønne lamper.... I dag slukket den ene lampen. og etter noen enkle tester med den ser ut til at jeg har problemer med jordingsfeil... Er det noen elektrikere her som kan fortelle meg hva jordingsfeil kommer av og hvordan det ev. kan løses? Ble litt nervøs og har nå plugget det mest nødvendige datautstyret inn i en ikke-jordet kontakt så lenge.... På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hallo, For et par uker siden våknet jeg av at jordingsfeil-alarmen i huset begynte å ule... Samtidig luktet det svidd på datarommet, men maskinene var heldigvis ok... Satte for sikkerhetskyld inn et overpenningsvern i form av en kontakt med to grønne lamper.... I dag slukket den ene lampen. og etter noen enkle tester med den ser ut til at jeg har problemer med jordingsfeil... Er det noen elektrikere her som kan fortelle meg hva jordingsfeil kommer av og hvordan det ev. kan løses? Ble litt nervøs og har nå plugget det mest nødvendige datautstyret inn i en ikke-jordet kontakt så lenge.... På forhånd takk for svar! Jordfeilvarsleren er en strømmålekrets som sjekker at lekkasjestrømen ikke overskrider 30ma. Dvs. at målt strøm over faseledere skal være< 30ma. Årsak til jordfeil kan være: Ledningsisolasjon er knisset i stykker eller grunnet varmegang har smeltet. Det kan også skje ved overbelastning av stikkontakter/støpsler/ skjøteledninger , slik at isolasjonsevenen er redusert. Når du forklarer at du har benyttet ikke jordet stikk-kontakt , vil det bety at eventuelle apparat du har tilkoplet vi ligge med spenning ut metalldeksel. (PC) og hvor berøring av utsatt del og jord vil medføre fare for livstruende strømgjennomgang. Derfor ta kontakt med elektrikker for konsultasjon. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Hei Tag1... Da kan det kanskje være overbelastning det er snakk om... Ledningsnettet i leiligheten er ganske nytt, men det har vært plugget inn en del greier på den ene kontakten som finnes i rommet.... Mange takk for svar, selv om kanskje den tekniske biten gikk over hodet på meg... Skjønte imidlertid det med at det ikke er spesielt gunstig, og vil få en fagmann til å se på det ved anledning! Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 hørest ikke særlig lurt ut og bytte utstyr med jordfeil i over til en u-jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 Det er en kriseløsning.... :-) Det er forresten kontakten problemet ligger i, og det var den jeg byttet fra... Terje Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Hmm, tror IKKE at problemet er relatert til kontakten. Jobber som elektriker og har ikke opplevd dette mange gangene, det eneste måtte være dersom denne er på våtrom eller lignende. Å flytte utstyret over på en u-jordet kontakt hørtes ikke smart ut. Grunnen til at jordvarslingssystemet uler er fordi dere har fått 2 jordfeiler. Ved første feil vil et lys lyse på sentralen, ved neste vil du få lyd. Dette er for å minne deg på at du må ringe elektriker. Dette bør utbedres kjapt. Det hjelper nok desverre ikke at du flytter over til en annen kontakt, da jordfeil kan spre seg til ulike deler i huset avhengig av flere ting. Du kan faktisk risikere å få spenning i deg nå dersom du tar i noe som har jordfeil. Vet at elektriker er dyrt, men er en god sikkerhetsinvestering. Skulle kommet innom om det ikke hadde vært helg og feri nå :wink: Lykke til Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Takker for svar Tigergutt! Skal ta kontakt med trikker på Mandag, så får det heller koste hva det koster... Er jeg heldig kjenner jeg en som kjenner en :-) Har i mellomtiden også snakket med de som bodde i leiligheten før, og det viser seg at denne ene kontakten med jording er lagt opp av en venn av dem, men jeg vet ingenting om kvalifikasjonene hans... God helg og ikke minst ferie! :-) Hilsen Terje Lenke til kommentar
Izex Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Det bør jo absolutt være jordet kontakt til PC og sånnt, men sånn som det er i dag i mange hjem har ihvertfall ikke jeg mange jordede kontakter. Sitter i leilighet uten en eneste jordet kontakt nå, det værste er at det er store spennings forstyrrelser og en gang i blandt, så ille at lys blinker kraftig og PC restarter...Hva bør man gjøre? UPS hjelper det om man ikke har jordings tilgang? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Det er påkrevd at alle kontakter i samme rom skal være jordet.. Dvs at det ikke er lov å bare jordet en stikk. i et rom (dette er også farlig). Izex: Dersom du har store spenningsforskjeller på nettet ditt, må du ta dette opp med din lokale nett-leverandør. Kravet er at du skal ha en nettspenning som ikke over/under-skrider 10%. Dvs at du skal ikke ha mer enn 220V+10% og -10% på ditt anlegg, dette skal nettleverandøren garantere. Om du er i tvil så kontakt elektriker og de kan koble opp et instrument som måler eksakt spenning over tid, dette kan du igjen bruke som dokumentasjon til å påvise din nettspenning. Problemet er at du ikke trenger å merke om din spenning er for høy, men en enkel måte og merke det på er om lyspærer o.l ryker unormalt ofte.. Lykke til. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Forresten trn100: Vil påstå at om en ikke-kvalifisert "elektriker" legger opp en stikkontakt, med mer, så er faren for at det oppstår jordfeil (og andre feil) mye større enn normalt. Er derfor mulig at dette kan være grunnen til at du har jordfeil. : smile : Dersom du kjenner noen med en "megger" (et instrument til å måle jordfeil o.l. med) så kan de enkelt sjekke hvilken kurs du har jordfeil på. Og dersom de du kjenner (som kjenner noen) har litt peiling, kan de rimelig enkelt finne ut ca hvor på kursen du har jordfeil, og dermed kunne finne ut hvor problemet ligger. Håper det ordner seg, god helg! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 trn100: Vet du hvilket aparat/kurs feilen ligger i ? Det kan du enkelt finne ut selv: Legg ut alle sikringene. Legg så inn en og en sikring. Når jordfeilvarsleren slår ut, så har du lokalisert kursen det er feil på. Evt. legg ut den kursen og sjekk videre for jordfeil i andre kurser. Koble så ut et og ett aparat som er tilkoblet kursen med jordfeil. Du vil da muligens finne ut hvilket apparat som er problemet.. =) Lenke til kommentar
molland Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei Jeg har hatt tilsyn på strømmen her i huset, og han karen som var her, sier att det er jordings feil med en kontakt på kjøkken. Kan man med 100% sikkerthet måle att det er feil i den, uten å åpne dekselet? Den kontakten har stått i huset siden det ble bygget, har aldri blitt gjort noe med den. Og nå plutselig er det feil med jordingen? Frode Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå