Gå til innhold

ekstern harddisk som har tatt kvelden etter 19 volt istedenfor 12 volt input

helgeruth

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en ekstern harddisk som har tatt kvelden etter at jeg ved en feiltagelse plugget inn 19 volt istedenfor 12 volt. Nå starter den ikke i det hele tatt. Har selvfølgelig vært i kontakt med leverandøren som egentlig bare sa at jeg måtte ta kontakt med noen profesjonelle. Har selvfølgelig åpnet den og målt litt her og der med voltmetere, men leverandøren vil ikke gi meg koblinsskjemaet så jeg står litt i stampe. Noen forslag til hvordan få den opp å gå igjen.

Håper på raskt og intruktivt svar :)

mvh Helge

Legger ved hovedinnholdet i svaret fra maxtor support:

_______________________________________________-

[...] Little can be done when a drive failure occurs due to power surges, physical damage to the drive, or head crashes. It is advisable to contact a data recovery company capable of retrieving the data on the hard drive. Seagate has its own Data Recovery division which offers this service and can provide any answers you might have about recovering the data on the hard drive

See the following link: https://www.seagatedatarecovery.com/index.aspx

Replacing the drive's circuit board or any other component on the drive, can further damage the drive and is not guaranteed to resolve the problem. This is due to the unique values stored within the circuit board on the hard drive, including information about sector characteristics. Attempting to replace the circuit board on a hard rive will end up further damaging not only the drive, but the data on the drive. It is for these reasons that Seagate does not sell replacement parts, nor does Seagate recommend nor support the practice of replacing parts on our hard drives. Be aware that Seagate is not responsible for any damage that may occur when attempting this type of operation. Furthermore, this operation will void your Warranty.

Regards,

Ali

Seagate Global Customer Support

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oftest i slike tilfeller så er det styrechippen for lesearmen og motoren som ryker.

Dette har vært fikset med nytt kretskort, men som sagt mr garanti går ut vinduet, men det har den vell allerede gjort.

Så nå står du framfor ett valg, er dataene på disken av høy verdi? Altså er du villig til å legge 5-6 tusen lapper på bordet for å få dem tilbake?

Hvis svaret er nei, så kan du anta at disken er skrot, og du kan jakte ned enten en kliss lik harddisk for å ta kretskortet ifra eller en kina sjappe som selger kretskort og prøve.

Og funker det ikke så spiller det ingen rolle, for du har allerede erklært disken og dataene døde.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har prøvd det allerede, ville jeg tatt disken ut av det eksterne kabinettet.

Jeg ville så prøvd å koble den opp internt i en pc. Noen ganger når man kobler inn feil

strømledning på eksterne disker, er det heldigvis bare kontrollerkortet i det eksterne kabinettet

som ryker, og ikke kortet på disken.

Hvis dette ikke skulle virke, så kan som også 007CD nevner prøve å bytte kretskortet på disken med et annet tilnærmet eksakt

likt kretskort, for å se om det virker. Hvis ikke er nok som 007CD også sier at den må på datarecovery.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...