ThOms-N Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hallo! Hadde ein kollega av meg som fikk bot for mobilbruk i bil. Historien har seg sånn at han brukte handsfree og at han tok telefonen opp fra dasjbordet, etter han hadde stoppet, med politimannen ved ruta. Grunnen til at han fikk bot var at telefonen ikke var montert/festet i bilen. Spør du meg så er det meget firkantet, men lovverket var visst sånn. Det jeg lurer på er: Om telefonen ligger i lomma med BT-handsfree(den har en knapp for å besvare samtale) på øyret. Rekner med at det er lov å ha telefonen i lomma, men har ein lov å besvare samtaler og snakke i telefonen når den befinner seg der? Det er jo lett å bevise for dei at siste samtale var innkommende og at å ta i telefonen er unødvendig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Reglene er klare: Hvis man skal ha lov til å bruke en mobiltelefon i bil, så skal den ikke være håndholdt. Definisjonen her er at den skal være fastmontert på holder i nær tilknytning til rattet. Det er faktisk ikke lov å bruke en mobiltelefon, selv om en snakker via handsfrisett eller via bluetooth handsfri montert i bilen, så lenge den ikke er fastmontert på holder. § 1. Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. § 2. Definisjoner I denne forskrift forstås med: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. Dette regelverket er ganske utdatert nå om dagen. Jeg har jo f.eks innebygd handsfreesett som veldig mange andre og kan betjene telefonen via kontroller i bilen og få den over det vanlige høyttaleranlegget. Jeg ville aldri satt hull i noe som helst i min bil for å montere en holder (og ikke er det plass til det heller). Dette hjelper altså ikke når regelverket er slik, og dermed er det fortsatt ulovlig å bruke. Det vil derimot ikke være mulig å faktisk se at noen bruker et slikt system i kikkerten til politiet, så å bli stoppet for dette i en typisk bilbelte/mobiltelefon-kontroll er vanskelig. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Reglene er klare: Hvis man skal ha lov til å bruke en mobiltelefon i bil, så skal den ikke være håndholdt. Definisjonen her er at den skal være fastmontert på holder i nær tilknytning til rattet. Det er faktisk ikke lov å bruke en mobiltelefon, selv om en snakker via handsfrisett eller via bluetooth handsfri montert i bilen, så lenge den ikke er fastmontert på holder. Telefonen er jo strengt tatt ikke håndholdt, ei heller fjernet fra lomma. Får eg bot for å ha telefonen i lomma, så får de jaggu meg gi meg bot. Visst me skal snakke ' Sikker bruk av mobiltelefon i bil' så vil jo eg meine det at ein telefon som ligger i lomma og blir betjent av en enslig knapp ved øyra, er mye tryggere enn mobiltelefon som er festet i dasjbordet, til side for rattet. Telefon har vel lov å ligge i dasjbord om den ikke er i bruk? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Det er ikke det som egentlig der definisjonen. Definisjonen er at det er i utgangspunktet ikke lov å bruke mobiltelefon under kjøring, men det er gitt et unntak der telefonen ikke er håndholdt. Med ikke håndholdt menes det da at den står montert på eller i holder som er forsvarlig montert til bilen. Det hjelper ikke hvor telefonen ligger, eller hva man bruker mellom telefonen og øret, men det er altså selve telefonen (den delen som inneholder radiosender og mottaker for mobilnettet pr. definisjon) som skal være montert fast i holder. Det er selvsagt lov å ha en telefon liggende i bilen, men det er ikke lov å bruke den. Og med å bruke den inkluderer det også å bruke den til å motta eller sende anrop, selv om en ikke faktisk holder telefonen i hånda. Jeg er fullstendig enig i at det er ikke noe problem å ha telefonen i lommen og trykke på en knapp for å motta en samtale som så føres via høyttaleranlegg eller allerede montert handsfree-system på øret, i forhold til det å faktisk ha den montert på forhånd, men problemet er at dette er ikke hva folk flest gjør. Folk flest som mottar samtaler med telefonen og har handsfreesystem enten med ledning eller bluetooth-greie som skal foran øret monterer ikke dette før de kjører, de beholder telefonen i lommen og har liggende handsfreeledningen i en krøll i bilen. Mens de kjører tar de så opp telefonen, sjekker hvem som ringer, leter frem handsfree-opplegget, plugger det inn, løser opp spagettien på ledningen, rekker ikke å gjøre dette før vedkommende legger på, leter opp vedkommende som ringte i listen på telefonen, trykker på samtale, og deretter beholder telefonen i hånda på rattet mens de venter på at andre part skal motta samtalen. Deretter havner telefonen over girstanga eller noe. Det verste her er at alt for mange tror at dette faktisk er fullt lovlig, bare de har fått handsfreegreia montert på øret før de faktisk snakker i telefonen.. Reglene trenger nok en oppdatering for innebygde handsfreesystemer i biler som betjenes via bilens display og knapper i nær tilknytning til rattet, men virker ikke som at det kommer til å skje. Endret 17. desember 2010 av gxi Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Reglene trenger nok en oppdatering for innebygde handsfreesystemer i biler som betjenes via bilens display og knapper i nær tilknytning til rattet, men virker ikke som at det kommer til å skje. Hvorfor skulle de endre på det? Det er jo et herlig system for å loppe Ola Nordmann for nokre usle kroner. Er vel ikke lenge før det er ulovlig med standard radio i bil. Då har eg egentlig fått svar på det eg lurte på. Selv om svaret ikke var som ønsket. EDIT: Takk for at du tok deg bryet. Endret 17. desember 2010 av ThOms-N Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 På vår Mercedes kan vi koble til telefon via Bluetooth og få det på høyttaleranlegget. På siden av radioskjermen har vi nummerpanelet som kan brukes til å taste nummeret med, og resten kan styres fra rattet. Hvis jeg da har telefonen, slenger den i midtkonsollen med BT på og så bruker den for å ringe, er dette da ulovlig? Er slik jeg forstår det, og det er jo mildt sagt latterlig. Kan alltids legge mobilen i hanskerommet og si at det er innebygd i bilen dersom du blir stoppet, men det er virkelig ikke gjennomtenkt dersom det kreves at man har montert en holder til mobilen for å få lov til å bruke den. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 På vår Mercedes kan vi koble til telefon via Bluetooth og få det på høyttaleranlegget. På siden av radioskjermen har vi nummerpanelet som kan brukes til å taste nummeret med, og resten kan styres fra rattet. Hvis jeg da har telefonen, slenger den i midtkonsollen med BT på og så bruker den for å ringe, er dette da ulovlig? Er slik jeg forstår det, og det er jo mildt sagt latterlig. Kan alltids legge mobilen i hanskerommet og si at det er innebygd i bilen dersom du blir stoppet, men det er virkelig ikke gjennomtenkt dersom det kreves at man har montert en holder til mobilen for å få lov til å bruke den. Er det ikke mulig med tvilling-SIM på bilen din? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Har ikke muligheten for å koble inn et SIM-kort direkte, så derfor har jeg da den flotte teorien om å legge mobilen ute av syne og si at det er innebygd. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Har ikke muligheten for å koble inn et SIM-kort direkte, så derfor har jeg da den flotte teorien om å legge mobilen ute av syne og si at det er innebygd. Hadde eg hatt bilen i hanskerommet og fått bot for det. Da hadde eg trykt telefonen opp i anus på politimannen, hvorpå jeg hadde lirt av meg noko sånn som: "No har du i hvertfall grunnlag for å straffe meg" Nei, då hadde eg blitt forbanna. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Dette var tema på God morgen Norge på onsdag(?), og der sa representantene fra SVV seg enig i at dette var en forskrift som var utgått på dato, og at en ny var under utarbeidelse. Uansett, dersom man har telefonen i lomma og bruker bilens innebygde handsfreesystem, skal det mye til før man blir tatt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) På vår Mercedes kan vi koble til telefon via Bluetooth og få det på høyttaleranlegget. På siden av radioskjermen har vi nummerpanelet som kan brukes til å taste nummeret med, og resten kan styres fra rattet. Hvis jeg da har telefonen, slenger den i midtkonsollen med BT på og så bruker den for å ringe, er dette da ulovlig? Er slik jeg forstår det, og det er jo mildt sagt latterlig. Kan alltids legge mobilen i hanskerommet og si at det er innebygd i bilen dersom du blir stoppet, men det er virkelig ikke gjennomtenkt dersom det kreves at man har montert en holder til mobilen for å få lov til å bruke den. Stemmer. Det er ulovlig, så lenge den delen som inneholder radiomodulen for kommunikasjon med mobilnettet ikke sitter fastmontert, og da isåfall på holder innenfor der fører kan se på den samtidig som fører kan se hva som foregår foran bilen (med andre ord høyt opp), eller fastmontert i holder som er installert på forhånd i bilen. Jeg ser helt tydelig grunnen til at det kreves holder med forklaring i min forrige post. Det som derimot kunne vært lagt inn i forskriften er at dersom telefonen betjenes utelukkende igjennom et egnet system forhåndsinstallert i bilen som kommuniserer med telefonen, så burde det vært lov. Det blir da ikke noe verre enn dersom bilen har egen telefon (som er lovlig å benytte med dagens regelverk). Da selvsagt med krav om at knapper er lett tilgjengelig i direkte forbindelse med ratt og at displayet som viser informasjonen står så høyt at man kan se hva som står på den, og samtidig klare å se trafikken foran seg (dette klarer man slik dette blir gjort i mange nye biler med displayet montert som høyeste punkt midt på). Endret 17. desember 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå