Gå til innhold

Trening og alkohol

Can

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du vil forbrenne kalorier, så greit.

Men hvis du skal bygge muskler, så er det ofte ikke vits.

Dagen etterpå kan gå, dersom du føler for det. Hvis du føler at du ikke orker men presser deg, så får du ingenting ut av treningen.

1. Trener du samme dag som alkoholinntak, så er det en del ting som spiller inn

- Du får ikke kvalitetssøvn den natten

- Du får mest sansynlig ikke i deg så mye næring og proteiner den kvelden du drikker

- Du bryter ned kroppen både på trening OG når du drikker alkohol

2. Trening dagen etter

- Får du til en solid trening og mye næring + en del god søvn og hvile etter trening så er det greit.

Men det er veldig subjektivt da.. Kommer an på hvor mye du drikker, hvor lenge du er våken, dagsformen din og hvordan kroppen din reagerer på alkohol.

Lenke til kommentar

Sannheten om alkoholinntak og trening

Babuskha, jeg har ingen problemer med å kombinere trening og drikking i helgene. Vanligvis liker jeg trene samme dag som jeg drikker, uten å ha noen store problemer med det.

Mja, nei.

Å trene før man drikker er no en ting, men om kroppen din får noe effekt ut av det er en helt annen ting.

Men som sagt, så er det et veldig subjektivt emne ettersom kroppen reagerer forskjellig på både trening og alkohol fra person til person.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke er toppidrettsutøver eller hevder deg høyt i din idrettsgren så er det ikke store problemene å trene samme dag, eller dagen etter alkoholinntak.

Det avhenger også av hvor mye alkohol/sprit du får i deg. Ligger du og spyr, har problem med å gå eller generelt har en sinnsyk bakrus, så er du så dehydrert at du skader kroppen, og all trening dagen før eller dagen etter er bortkastet.

Drikker du moderate menger, blir brisen og generelt sett har kontrollen så er det bare å trene det du kan, både dagen før og dagen etter.

Lenke til kommentar

Alkohol er gift som du kanskje vet. Og derfor vil kroppen sette fokusen på å forbrenne alkoholen før kroppen setter fokus på andre ting, som å bygge muskler. Så mattestykket er ganske enkelt, jo mer alkohol du får i deg, jo lengre tid før kroppen får det ut, altså jo lengre tid før kroppen kan fokusere på noe annet.

En fyllakul eller to i helgen gjør ingenting. Husk, det sosiale er viktigere enn trening.

Lenke til kommentar

Drikker selv, bare så det er sagt..

Men sånn til info, så er det også sinnsykt mye kalorier i alkohol.

Etter en kanonfylla kan du faktisk få i deg så mye som nesten det dobbelte av dagsbehovet ditt for kalorier, og da er det inkludert mat da..

Snakk om ca 1000-2000 tomme kalorier i tillegg til maten.

Spesielt i sæøte drinker. Men hovedsakelig fra selve alkoholen.

Lenke til kommentar

Drikker selv, bare så det er sagt..

Etter en kanonfylla kan du faktisk få i deg så mye som nesten det dobbelte av dagsbehovet ditt for kalorier, og da er det inkludert mat da..

Snakk om ca 1000-2000 tomme kalorier i tillegg til maten.

Spesielt i sæøte drinker. Men hovedsakelig fra selve alkoholen.

Sinnsykt mye kalorier er å ta litt i. 1 gram inneholder 7,1 kcal. TEF til alkohol lgger på 20%, altså like under protein på 25-30%. Derfor kan du regne 1 gram alkohol som 5,7 kcal (til sammenligning vil 1 gram protein komme ut med 3,2 kcal med samme metode). 

120 gram alkohol (ja, da har du en bra rus på gang) vil gi rundt 700 kcal. Drikker du "tørr" alkohol som vodka, whisky og noen typer konjakk redder du lett unna flere kalorier. 

Selv begrenser jeg kaloriinntaket samme dag. Vekta di avhenger mer av hva du putter i deg de resterende 6 dagene i uka, og ikke den ene dagen du skjeier litt ut. 

Alkohol er tomme kalorier i samme grad som karbohydrater.

Edit: retta på noen tall.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Det er beregnet ca 40kalorier per dl vanlig øl, dvs 4,7%

I en halvliter er det 40*5dl = ca 200kalorier.

I løpet av en ølfylla så drikker gjennomsnittet rundt 10 halvlitere, om ikke mer

200*10 = 2000 kalorier.

IMO er det sinnsykt mye.

Du kan ikke si at alkohol er tomme kalorier i samme grad som karbohydrater. Ihvertfall ikke som en generell uttalelse.

Spiser du i tillegg 200g chips eller nøtter til øl, så blir det fort 3000kalorier ekstra, grovt sett.

Du ser på alkoholinnhold per 100g, men du må se helheten hvis du skal uttale deg.. :)

Lenke til kommentar

Men hovedsakelig fra selve alkoholen.

Det er beregnet ca 40kalorier per dl vanlig øl, dvs 4,7%

I en halvliter er det 40*5dl = ca 200kalorier.

I løpet av en ølfylla så drikker gjennomsnittet rundt 10 halvlitere, om ikke mer

200*10 = 2000 kalorier.

IMO er det sinnsykt mye.

Du kan ikke si at alkohol er tomme kalorier i samme grad som karbohydrater. Ihvertfall ikke som en generell uttalelse.

Spiser du i tillegg 200g chips eller nøtter til øl, så blir det fort 3000kalorier ekstra, grovt sett.

Du ser på alkoholinnhold per 100g, men du må se helheten hvis du skal uttale deg.. :)

Å si at 10 øl er gjennomsnittet på ølfylla er tull, det er langt lavere. Drikker jeg (75kg ~12%bf) seks halvlitere sjangler jeg mer enn flesteparten.

Uthevet i rødt. Her motsier du deg selv.

Ok, så jeg kan ikke sammenligne alkohol mot karbohydrater -  mens du kan si at alkohol er tomme kalorier. Rart det der  :hmm: , at det som gjelder for meg ikke gjelder for deg.

Alkohol har positiv innvirkning på insulinsensitivitet og diverse fettsyrenivåer. Linken tidligere i denne tråden tar det opp kjapt. 

I blått: Ikke engang 200 gram rent fett hadde vært i nærheten av 3000 kcal (1800)! Tåpelig hvordan du skal overdrive for å få frem et poeng som ikke hører til debatten. Samme som at jeg skulle sagt at å se på TV er fetende siden du kan spise snacks til. 

Det er som med drikking som med vanlig kosthold, det finnes moderasjon.

Edit: vil presisere at jeg skrev feil over her. 1 gram alkohol inneholder 7,1 kcal - ikke 8. (utregningene ellers er gjort rett med 5,6 kcal etter TEF).

Endret av storken
Lenke til kommentar

hei, hvem er det som er usaklig her? JEg la til et tilleggsinfo, og du startet debatten :)

Nå skal jeg innrømme at jeg kanskje formulerer meg litt tull, men jeg mente fra selve alkoholen ala ØL, Sprit ol som fåes kjøpt i flaskeform, og ikke ren alkohol.

Drinker = ala sprit blanda i f.eks mojito ol.

Og 3000kalorier tilsammen MED all drikken. Beregnet ca 500kalorier per 100g snøks.

Herregud så pirkete man skulle være idag.

Jeg har med meg 8 pils på fors, og tar et par ute på byn i tillegg. De flsete jeg kjenner kjører samme greia..

Det er forskjell på karbohydrater, min gode venn. Derfor jeg sa at du ikke kan si at alkohol ikke kan sammenlighet "karbohydrater "generelt"" med tomme kalorier. Da det er forskjell på karbohydratene..

Lenke til kommentar

Man drikker aldri rent alkohol. Derfor kan man ikke regne kalorier ut ifra hvor mange gram alkohol du drikker. Øl spesielt er jo laget av div kornsorter og har nesten like mye kalorier som brus. Det er en grunn til at det heter ølmage :)

Samme gjelder de som blander sprit med brus, eller drikker andre ferdigblannede drikker. Du får i deg mye kalorier iløpet av en kveld. Det blir ofte nattmat også på vei hjem fra festen/byen.

Men det var en som sa til meg en gang at selv om du får i deg mye kalorier, så forbrenner du også ganske mye iløpet av en tur på byen. Gåing, dansing, frysing. Du er generelt sett i bevegelse hele kvelden. Samt at forbrenningen av alkohol også krever kalorier. Så det er ikke så galt som det høres ut som, men for all del, det er heller ikke positivt.

Lenke til kommentar

hei, hvem er det som er usaklig her? JEg la til et tilleggsinfo, og du startet debatten :)

Nå skal jeg innrømme at jeg kanskje formulerer meg litt tull, men jeg mente fra selve alkoholen ala ØL, Sprit ol som fåes kjøpt i flaskeform, og ikke ren alkohol.

Drinker = ala sprit blanda i f.eks mojito ol.

Og 3000kalorier tilsammen MED all drikken. Beregnet ca 500kalorier per 100g snøks.

Herregud så pirkete man skulle være idag.

Jeg har med meg 8 pils på fors, og tar et par ute på byn i tillegg. De flsete jeg kjenner kjører samme greia..

Det er forskjell på karbohydrater, min gode venn. Derfor jeg sa at du ikke kan si at alkohol ikke kan sammenlighet "karbohydrater "generelt"" med tomme kalorier. Da det er forskjell på karbohydratene..

Leste du artikkelen jeg linket til? Jeg syntes ikke svaret ditt konkret tok tak i noe av det som ble hevdet der eller av meg, så jeg unnlot å svare. 

Tilleggsinfoen som du la ut, og ditt senere innlegg, ble rotete formulert ja. Jeg kommenterte rundt alkohol direkte, ikke som i øl eller drinker. Selv bruker jeg sukkerfri brus om jeg har planer om å drikke mye alkohol - da det ofte medfører kvalme (sukkeret hjelper ikke akkurat da  :ph34r:) Hoveddelen av kaloriene kommer ikke fra alkoholen (dette jeg vil fram til), så om man er bevisst på hva man putter i seg kan man begrense "skadeomfanget", for å si det sånn. 

Alkohol mot karbohydrat sammenligningen var hovedsakelig en reaksjon på at alkohol var tomme kalorier. Det er sant det du sier, det er forskjell på stivelse og sukrose - og hvordan de påvirker kroppen. Ville bare frem til at alkohol ikke er "tomme kalorier" i den forstand. Alkohol har for eksempel liten innvirkning på muskelrestitusjon og styrke (tatt fra artikkel i mitt første innlegg), men påvirker insulinsensitivet og visse fettsyrer positivt. Tomme kalorier synes jeg passer bedre i en Grethe Roede artikkel.

10 halvlitere er 5l. 6 halviltere er 3l. 8 pils er 2,65l. "Halvliter på byen" - alt fra 0,35 til 0,5l. Som du ser er det veldig lett å tulle seg bort i uttrykk her.

Synet på alkohol gjennom media og særlig fittnessmedia er veldig farget, mye av det er "broscience" - og det har jeg sett meg lei på.

Lenke til kommentar

Man drikker aldri rent alkohol. Derfor kan man ikke regne kalorier ut ifra hvor mange gram alkohol du drikker. Øl spesielt er jo laget av div kornsorter og har nesten like mye kalorier som brus. Det er en grunn til at det heter ølmage :)

Samme gjelder de som blander sprit med brus, eller drikker andre ferdigblannede drikker. Du får i deg mye kalorier iløpet av en kveld. Det blir ofte nattmat også på vei hjem fra festen/byen.

Men det var en som sa til meg en gang at selv om du får i deg mye kalorier, så forbrenner du også ganske mye iløpet av en tur på byen. Gåing, dansing, frysing. Du er generelt sett i bevegelse hele kvelden. Samt at forbrenningen av alkohol også krever kalorier. Så det er ikke så galt som det høres ut som, men for all del, det er heller ikke positivt.

Drikker man 37,5% vodka er dette alkohol + vann. Man klarer lett å regne kalorier ut ifra hvor mange gram alkohol man inntar. 

Resten av det du skriver er forsåvidt riktig, men jeg kan ikke la være å nevne det en gang til: Sukkerfri brus, "tørr" alkohol og pass på hva du har i deg - så er skadeomfanget sterkt redusert.

Bør vel nevne det eneste som ikke er sagt så langt i tråden: Drikker du nok blir kaloriinntaket sterkt redusert!  :whistle:

Lenke til kommentar

DEt er veldig fornuftig alt det du sier, men som sagt så må du se på helheten av alkohol. Dvs mengder man drikker i løpet av en kveld ute.

Vet f.eks at alkohol ala rødvin er godt for kroppen i små mengder, men når disse mengdene overstiges, så er det plutselig ikke bra lenger.

Dette gjelder så og si alt av næring og vitaminer osv.. Men man må innse at det er urelevant mtp at man ikke inntar så store mengder av de tingene, mens alkohol derimot..

Og at alkohol ikke har noe å si på restitusjonen.. Forkningen bak det sier kanskje det.

Men hva det gjør med kroppen, kan videre gi konsekvenser for restitusjonen også.

Jeg vet ihvertfall at de kveldene jeg drikker mye, så er kroppen helt utslitt og yter lite dagen etterpå. Og det har en del å si for restitusjonen. DÅrlig hvile.

Det jeg mener er at kanskje alkoholen direkte ikke gjør den skaden, men det medfører likevel videre til at kroppen til slutt ikke får restiturert seg skikkelig.

Ikke se bare på det vitenskapelige, men hvordan det er i realiteten.

Lenke til kommentar

Drikker man 37,5% vodka er dette alkohol + vann. Man klarer lett å regne kalorier ut ifra hvor mange gram alkohol man inntar. 

Resten av det du skriver er forsåvidt riktig, men jeg kan ikke la være å nevne det en gang til: Sukkerfri brus, "tørr" alkohol og pass på hva du har i deg - så er skadeomfanget sterkt redusert.

Bør vel nevne det eneste som ikke er sagt så langt i tråden: Drikker du nok blir kaloriinntaket sterkt redusert!  :whistle:

Man drikker skjeldent ren vodka. Det eneste må være i shots.

Men ja, drikker man sprit så kan kaloriintaket være letter å kontrollere. Men risikoen for en smell er desto større :p

Lenke til kommentar

Jaujau! Menmen, må være lov å unne seg en skikkelig kveld ut iblant.. Dvs drite i kalorier og heller nyte drinken :p

Også sant som du sier, forbrenner mye i løpet av en aktiv kveld ute. PLeier selv å gå hjem fra byn. 30min i oppoverbakke.. Sparer vel 60-80kr på buss + at man går fra dritings til brisen i løpet av turen.. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...