Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enkelt fysikk/naturfag spørsmål :s Hvorfor slukker ltelys når man blåser på den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En teori:

Når du blåser, så er luften kald fordi den har mistet termisk energi (lufta har måttet flytte på molekyler som er i veien når den blir blåst ut). Dette kan du lese om i termodynamikkens første lov.

Uansett, ifølge termodynamikkens nullte lov, så vil varme gradevis overføres fra et varmt sted til et kaldt. Altså i dette eksempelet, så vil den kalde luften slukke lyset ved å ta fra det varme.

Lenke til kommentar

En teori:

Når du blåser, så er luften kald fordi den har mistet termisk energi (lufta har måttet flytte på molekyler som er i veien når den blir blåst ut). Dette kan du lese om i termodynamikkens første lov.

Uansett, ifølge termodynamikkens nullte lov, så vil varme gradevis overføres fra et varmt sted til et kaldt. Altså i dette eksempelet, så vil den kalde luften slukke lyset ved å ta fra det varme.

Du er den eneste som har sagt noe fornuftig i denne tråden! Dere som sier at tilgang på luft er noe problem tar fullstendig feil, man kan jo vifte bort flammen for guds skyld, i følge luft teorien burde flammen lyse enda mer opp.

Mer rigid ville jeg tro at det er en kjedereaksjon som skjer. Stearin har en kinetisk barriere for å antenne. Når du antenner lyset så vil stearinet brenne gi fra seg "energi" i den kjemiske reaksjonen. Noe av denne samme "energien" eller varmen eller entropien alt ettersom vil overføres til stearin som ikke har reagert med luft slik at dette stearinet også kan reagere, ergo en kjederaksjon. Hvis du blåser på lyset vil varmen fra reaksjonen bokstavelig talt blåses vekk fra stearinet og kjederaksjonen stopper. Det er ihverfall det jeg tror.

Lenke til kommentar

Yupp, men hvis oksygen tilførselen blir forstryrret, så har jo ikke stearinen mye oksygen for å oprettholde reaksjonen (eller noen bindinger å bryte, siden energien stopper å komme fra forbrenningen p.g.a. mangel på oksygen)...

Eller er dette bare bullshit? Jeg bare gjetter basert på det jeg har lært if FY1 og KJ1 hit-till..

Lenke til kommentar

Du er den eneste som har sagt noe fornuftig i denne tråden! Dere som sier at tilgang på luft er noe problem tar fullstendig feil, man kan jo vifte bort flammen for guds skyld, i følge luft teorien burde flammen lyse enda mer opp.

Unnskyld meg, men kan du forklare nærmere det som jeg har understreket her?

Lenke til kommentar

Yupp, men hvis oksygen tilførselen blir forstryrret, så har jo ikke stearinen mye oksygen for å oprettholde reaksjonen (eller noen bindinger å bryte, siden energien stopper å komme fra forbrenningen p.g.a. mangel på oksygen)...

Eller er dette bare bullshit? Jeg bare gjetter basert på det jeg har lært if FY1 og KJ1 hit-till..

Det er helt riktig, men du blåser ikke ut ren CO2 når du blåser. Når man tenner bål blaser man ofte for å tillføre mer oksygen. Hvis du for eksempel putter et stearinlys under et glass ser du den effekten du henviser til.

Lenke til kommentar

Min teori:

Stearinen brenner ikke når den er i fast form, ei heller som væske. Det har vi alle observert.

Ergo, antar jeg at det først er når stearinen må være så varm at den går over til gassform før den begynner å brenne. Det vil si at stearin som fordamper fra lyset, er det som brenner. Det er derfor flammen er tilstede et par mm til et par cm oppe i lufta også.

Når du blåser, blåser du rett og slett bort stearingassen som brenner. Denne brennende gassen avgir dermed ikke mer energi til resten av stearinlyset, slik at ikke stearinlyset varmes opp mer. Dermed får man ikke mer gass som kan brenne, og reaksjonen stopper.

Lenke til kommentar

Min teori:

Stearinen brenner ikke når den er i fast form, ei heller som væske. Det har vi alle observert.

Ergo, antar jeg at det først er når stearinen må være så varm at den går over til gassform før den begynner å brenne. Det vil si at stearin som fordamper fra lyset, er det som brenner. Det er derfor flammen er tilstede et par mm til et par cm oppe i lufta også.

Når du blåser, blåser du rett og slett bort stearingassen som brenner. Denne brennende gassen avgir dermed ikke mer energi til resten av stearinlyset, slik at ikke stearinlyset varmes opp mer. Dermed får man ikke mer gass som kan brenne, og reaksjonen stopper.

Det samme som jeg beskrev tidligere, bare jeg beskrev det med annen termonologi og med termodynamiske argumenter.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Min teori:

Så du mener at man faktisk kan kvele en flamme ved å blåse vekk den brennende gassen? Ikke stjele energien fra gassen, men altså bare "blåse den vekk" slik at reaksjonen stopper opp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg må dessverre meddele at dere tar feil. En elev i kjemi-klassen lurte på det samme og læreren undersøkte derfor saken nøyere. Vi tok kontakt med en branningeniør fra Høyskolen i Haugesund som forklarte hva som skjedde.

Det som faktisk skjer er en kombinasjon av vind, som oppstår når dere blåser, og luftfuktigheten i området. Ved normal luftfuktighet vil ikke flammen ha noe problemer med å brenne. Når man blåser så fører man større mengder vann inn i området rundt flammen og den relative luftfuktigheten øker dermed betraktelig. Det er dette som gjør at flammen slukkes.

Luftfuktigheten er også en viktig faktor når det gjelder høyden på flammen. Ved lav luftfuktighet brenner flammen uhindret av H2O-molekylder, og er derfor høyere. Motsatt: Ved høy luftfuktighet vil flammens høyde bli redusert.

Jeg vet at dette kan være vanskelig å fordøye - jeg og klassen hadde selv problemer med å tro det i begynnelsen, men etter flere eksperimenter ble vi overbevist.

Vi studerte sammenhengen mellom luftfuktigheten og flammen blant annet ved å justere luftfuktigheten mens det var en levende flamme fra en gassbrenner eller stearinlys. Når man økte luftfuktigheten (som vi leste av med et hygrometer), så man at flammen ble påvirket. Hvis luftfuktigheten var nær 100% så var det nesten umulig å holde liv i flammen. Det er bare å prøve selv, så ser dere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...