tharshan Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Eg ville ha svart at det fordi at vi blåser karbondikoksid, men kvifor slukker lyset når ein vifte blåser mot den? Det er jo oksygen der uansett? Nokon kan forklare det? eller når det er vind for den saks skyld Endret 17. desember 2010 av tharshan Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Vi blåser også ut igjen oksygen. Tror det kun er noe sånn som 20% av oksygenet vi puster inn, som blir tatt opp i blodet. Har du aldri blåst inn i en ovn for å få litt fart på fyringa? Vil tro det er temperaturen som gjør at det slukker når vi blåser Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 En teori: Når du blåser, så er luften kald fordi den har mistet termisk energi (lufta har måttet flytte på molekyler som er i veien når den blir blåst ut). Dette kan du lese om i termodynamikkens første lov. Uansett, ifølge termodynamikkens nullte lov, så vil varme gradevis overføres fra et varmt sted til et kaldt. Altså i dette eksempelet, så vil den kalde luften slukke lyset ved å ta fra det varme. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 når jeg tenker på det, så vil jeg også anta at oksygenet blir "blåst vekk", slik at det blir vanskelig for å oprettholde den kjemiske reaksjonen, selv om det skulle ha vært varm luft. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Takker folkens! Trur nok at det er at lufta vi blåser er kald som gjer at den slukker ja. Trur ikkje at lyset slukker på grunn av at vi "blåser" vekk oksygenet, for det er ikkje muleg Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 for at den skal forsette å brenne trenger den en uavbrutt tilgang av oksygen,, noe som kan bli forstyrret hvis oksygen molekylene er i rask bevegelse. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 En teori: Når du blåser, så er luften kald fordi den har mistet termisk energi (lufta har måttet flytte på molekyler som er i veien når den blir blåst ut). Dette kan du lese om i termodynamikkens første lov. Uansett, ifølge termodynamikkens nullte lov, så vil varme gradevis overføres fra et varmt sted til et kaldt. Altså i dette eksempelet, så vil den kalde luften slukke lyset ved å ta fra det varme. Du er den eneste som har sagt noe fornuftig i denne tråden! Dere som sier at tilgang på luft er noe problem tar fullstendig feil, man kan jo vifte bort flammen for guds skyld, i følge luft teorien burde flammen lyse enda mer opp. Mer rigid ville jeg tro at det er en kjedereaksjon som skjer. Stearin har en kinetisk barriere for å antenne. Når du antenner lyset så vil stearinet brenne gi fra seg "energi" i den kjemiske reaksjonen. Noe av denne samme "energien" eller varmen eller entropien alt ettersom vil overføres til stearin som ikke har reagert med luft slik at dette stearinet også kan reagere, ergo en kjederaksjon. Hvis du blåser på lyset vil varmen fra reaksjonen bokstavelig talt blåses vekk fra stearinet og kjederaksjonen stopper. Det er ihverfall det jeg tror. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Yupp, men hvis oksygen tilførselen blir forstryrret, så har jo ikke stearinen mye oksygen for å oprettholde reaksjonen (eller noen bindinger å bryte, siden energien stopper å komme fra forbrenningen p.g.a. mangel på oksygen)... Eller er dette bare bullshit? Jeg bare gjetter basert på det jeg har lært if FY1 og KJ1 hit-till.. Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Du er den eneste som har sagt noe fornuftig i denne tråden! Dere som sier at tilgang på luft er noe problem tar fullstendig feil, man kan jo vifte bort flammen for guds skyld, i følge luft teorien burde flammen lyse enda mer opp. Unnskyld meg, men kan du forklare nærmere det som jeg har understreket her? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Ja, jeg henviste til alle som trodde at oksygen og CO2 nivå har noe med at lyset slukker når man blåser det ut, utenom innlegget over mitt forrige innlegg. Endret 20. desember 2010 av bjelleklang Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Yupp, men hvis oksygen tilførselen blir forstryrret, så har jo ikke stearinen mye oksygen for å oprettholde reaksjonen (eller noen bindinger å bryte, siden energien stopper å komme fra forbrenningen p.g.a. mangel på oksygen)... Eller er dette bare bullshit? Jeg bare gjetter basert på det jeg har lært if FY1 og KJ1 hit-till.. Det er helt riktig, men du blåser ikke ut ren CO2 når du blåser. Når man tenner bål blaser man ofte for å tillføre mer oksygen. Hvis du for eksempel putter et stearinlys under et glass ser du den effekten du henviser til. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 nei, jeg tenkte mer i denne duren: la oss si en vind med vanlig luft som har en veldig høy temperatur (100 grader) blåser veldig kraftig over et brennende stearinlys - vil stearinlyset slutte å brenne? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Ved 100 grader vil det mest sannsynlig slukke, men ved tilstrekkelig temperatur vil det ikke skje. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Min teori: Stearinen brenner ikke når den er i fast form, ei heller som væske. Det har vi alle observert. Ergo, antar jeg at det først er når stearinen må være så varm at den går over til gassform før den begynner å brenne. Det vil si at stearin som fordamper fra lyset, er det som brenner. Det er derfor flammen er tilstede et par mm til et par cm oppe i lufta også. Når du blåser, blåser du rett og slett bort stearingassen som brenner. Denne brennende gassen avgir dermed ikke mer energi til resten av stearinlyset, slik at ikke stearinlyset varmes opp mer. Dermed får man ikke mer gass som kan brenne, og reaksjonen stopper. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Min teori: Stearinen brenner ikke når den er i fast form, ei heller som væske. Det har vi alle observert. Ergo, antar jeg at det først er når stearinen må være så varm at den går over til gassform før den begynner å brenne. Det vil si at stearin som fordamper fra lyset, er det som brenner. Det er derfor flammen er tilstede et par mm til et par cm oppe i lufta også. Når du blåser, blåser du rett og slett bort stearingassen som brenner. Denne brennende gassen avgir dermed ikke mer energi til resten av stearinlyset, slik at ikke stearinlyset varmes opp mer. Dermed får man ikke mer gass som kan brenne, og reaksjonen stopper. Det samme som jeg beskrev tidligere, bare jeg beskrev det med annen termonologi og med termodynamiske argumenter. Endret 22. desember 2010 av bjelleklang Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Min teori: Stearinen brenner ikke når den er i fast form, ei heller som væske. Det har vi alle observert. Ergo, antar jeg at det først er når stearinen må være så varm at den går over til gassform før den begynner å brenne. Det vil si at stearin som fordamper fra lyset, er det som brenner. Det er derfor flammen er tilstede et par mm til et par cm oppe i lufta også. Når du blåser, blåser du rett og slett bort stearingassen som brenner. Denne brennende gassen avgir dermed ikke mer energi til resten av stearinlyset, slik at ikke stearinlyset varmes opp mer. Dermed får man ikke mer gass som kan brenne, og reaksjonen stopper. Så du mener at man faktisk kan kvele en flamme ved å blåse vekk den brennende gassen? Ikke stjele energien fra gassen, men altså bare "blåse den vekk" slik at reaksjonen stopper opp? Lenke til kommentar
UmbrellaCorporation Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg må dessverre meddele at dere tar feil. En elev i kjemi-klassen lurte på det samme og læreren undersøkte derfor saken nøyere. Vi tok kontakt med en branningeniør fra Høyskolen i Haugesund som forklarte hva som skjedde. Det som faktisk skjer er en kombinasjon av vind, som oppstår når dere blåser, og luftfuktigheten i området. Ved normal luftfuktighet vil ikke flammen ha noe problemer med å brenne. Når man blåser så fører man større mengder vann inn i området rundt flammen og den relative luftfuktigheten øker dermed betraktelig. Det er dette som gjør at flammen slukkes. Luftfuktigheten er også en viktig faktor når det gjelder høyden på flammen. Ved lav luftfuktighet brenner flammen uhindret av H2O-molekylder, og er derfor høyere. Motsatt: Ved høy luftfuktighet vil flammens høyde bli redusert. Jeg vet at dette kan være vanskelig å fordøye - jeg og klassen hadde selv problemer med å tro det i begynnelsen, men etter flere eksperimenter ble vi overbevist. Vi studerte sammenhengen mellom luftfuktigheten og flammen blant annet ved å justere luftfuktigheten mens det var en levende flamme fra en gassbrenner eller stearinlys. Når man økte luftfuktigheten (som vi leste av med et hygrometer), så man at flammen ble påvirket. Hvis luftfuktigheten var nær 100% så var det nesten umulig å holde liv i flammen. Det er bare å prøve selv, så ser dere. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Men flammen vil vel også slukke om du blåser på den med luft fra en kompressor? Her har lufta blitt satt under trykk og store deler av fuktigheten i lufta har kondensert. Lenke til kommentar
danielaaroe Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) . Endret 4. januar 2011 av danielaaroe Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Men flammen vil vel også slukke om du blåser på den med luft fra en kompressor? Her har lufta blitt satt under trykk og store deler av fuktigheten i lufta har kondensert. Ja, det er et godt poeng. Kvifor sluknar lyset då? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå