polljen Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Meldte meg inn i min lokale klubb tidligere i år. Klubbmøter og jobb har en stygg tendens til å kræsje, men det går seg forhåpentligvis til etter hvert. Jeg merker at "min" klubb bortimot kun består av glade amatører, og miljøet synes å være bra. Det er dessverre ikke bare jeg som slurver med oppmøte, det er som regel en fast kjerne av entusiastiske amatører som møter opp. Men klubben blir ledet bra og har allerede arrangert kurs med ekstern ekspertise og flere kurs kommer nok. Personlig så er jeg vel mest aktiv på klubbens web-sider (kun for medlemmers innsyn foreløpig) og gir/mottar kritikk på bilder som blir lagt ut der. Jeg vil oppfordre flest mulig til å benytte seg av de tilbakemeldingene man kan få i en slik klubb og man må gjerne prøve å bli med på utflukter (undertegnede inkludert). Slike utflukter kan gi oss amatører med ett tildels manglende "blikk for detaljer", verdifull øvelse. Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke er medlem i noen lokal fotoklubb er at de som er tilgjengelige/nærme nok består av bare "gamlinger" i forhold til meg, og jeg synes det er litt kjedelig å være eneste ung-gutten når alle de andre er 60-70 osv. Er mange på din alder i Fredrikstad Fotoklubb :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Skal man være med i en klubb må man yte,ikke nyte. Det er grunnen for at jeg ikke ser meg tid til og involvere meg i enhver form for foreninger for tiden. 1 Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg vil ikke bruke tid på noen klubbvirksomhet. Med pendlerjobb og familie er det ikke rom for noen organisert fotovirksomhet. Det blir bare stress. Jeg tar heller en fjelltur med kameraet i bagasjen i stedet for å sitte å diskute optikk og megapixler i en fotoklubb. Jeg har bestandig kameraet i nærheten og dyrker hobbyen mens jeg er sammen med barna, eller når jeg er ute på oppdrag. Det blir vel som med motorsykkel. Jeg tror nok mange MC førere tiltrekkes miljøet på grunn av det sosiale rundt motorsykkelen. Klubbmiljøene etc. Jeg liker bare å kjøre motorsykkel:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg tar heller en fjelltur med kameraet i bagasjen i stedet for å sitte å diskute optikk og megapixler i en fotoklubb. Jeg har bestandig kameraet i nærheten og dyrker hobbyen mens jeg er sammen med barna, eller når jeg er ute på oppdrag. Vi bruker ikke mye tid på diskutere optikk og megapiksler i vår fotoklubb. Vi ser på og diskuterer bilder, og vi har ofte dyktige fotografer som kommer og viser bilder og holder foredrag. Og ettersom møtene er på kveldstid, så foregår ihvertfall halvparten av møtene etter mørkets frembrudd ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har for tiden ikke tid til faste kveldsaktiviteter - surfing kan jeg klemme inn innimellom, men noen faste møtekvelder blir for mye. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg er ikke medlem i noen fotoklubb. Aner heller ikke om det fins noen fotoklubber i nærheten, men hørte en gang rykter om at det skulle startes en i nabokommunen. Jeg vurderte dog ikke å bli medlem der selv om jeg kjenner en og annen jeg vet driver med foto der. Det er litt som en nevner oppe, man kan fint ha en hobby uten å ønske å dele den med andre. Jeg begynte jo også med foto for å ha noe å pusle med uten å trenge å ha andre med på det. Jeg har og (hatt) endel andre hobbyer uten at jeg har meldt meg med i klubber. F.eks. driver jeg jo litt med friluftsliv, jakt og fiske, men er ikke med i Njff eller DNT. Har snøskuter uten å være med i snøskuterforeningen, og da jeg kjørte mc ble jeg heller ikke med i den lokale mc-klubben. Sånn er det bare. Sikkert er det lærerikt og motiverende å dele og delta på foreninger, men jeg velger å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
OysteinSanne Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 *snip* Med vennlig hilsen, Håkon T Sønderland Fotoleder, Oslo Kamera Klubb Hei Håkon. Jeg har vært en liten tur innom OKK, men er nå ute, dog vurderer å forsøke igjen. (Ta i betraktning at alt dette er subjektive oppfatninger, og at ting kan ha endret seg.) Her er noen tanker, som forsåvidt bør kunne leses uavhengig av hvilken klubb det er snakk om. -De få gangene jeg var innom fikk jeg opplevelsen av et ganske etablert miljø, der en del kjenner hverandre, og dermed noe vanskelig å komme inn. Virker på meg som det er en "hard kjerne" med folk som kjenner hverandre godt, og som har vært medlem lenge. Det kan heve terskelen for å hive seg dedikert med. - Ved at alt skjer på én fast ukedag så er det vanskelig å hive seg med når den dagen er opptatt. Fleksible dager kan gi økt mulighet for flere til å delta. Jeg har flere ganger vurdert å gå på ting, men ikke kunnet, fordi det er mandager. - Foredrag vs praktisk. Hvis en klubb har lokaler der folk kan "henge" utover kvelder, uavhengig av programmer, kan det gi en sosial gevinst. At lokalene blir et alternativ til å jobbe med bildene hjemme. Kanskje litt i grenseland opp mot fotokafé? - Dekke ulike typer foto. Bredde i foredrag er én ting, men som studio-hekta blir fotowalk langs Akerselva lite spennende. Mulig OKK har variasjon. - I forlengelsen av overstående: etablerte lokaler med permanente studio/mørkerom/redigeringspulter der medlemmer kan book'e seg inn eller komme innom. Leide lokaler der alt må opp/ned for hver gang gir liten følelse av at rom er klubbens. (OKK har vel utstyr, me må tas opp/ned hver gang? Tenk paralell til en idrettsklubb? Når det gjelder engasjement, så kan det også tenkes at det er med fotoklubber som med YouTube: 90% kikker på/passive, 9% legger inn/deltar 1% er interessant/nytteverdi. Noen mennesker er veldig aktive, og de kan risikere å skremme bort de som ikke kan så mye/er nye innen foto. På samme måte kan en stor andel nykommere skremme bort de erfarne, fordi de ikke orker 30 medlemmer som ikke vet forskjell på lukker og blender. Her er det en utfordring. De fleste har nok sett erfarne "amatør"-fotografer hudflette bilder/brukere som har tatt uskarp bilde av bikkja eller ungene sine, og dertil fornærmede nybegynnere som synes bildet var kjempefint. Skal en klubb nå nye medlemmer så er det nok en kompleks greie. Og kanskje det bør defineres hva som er målsetningen. Hvorfor ønskes medlemmer? hva slags type? og hva krever det av klubb/eksisterende medlemmer? Litt avhengig av størrelsen, men kan fotoklubbene kanskje også ha undergrupper? I et tenkt eksempel med OKK: OKK Natur, OKK Film, OKK Sorthvitt, OKK Macro, OKK Studio? Og at disse har, i tillegg til klubbens generelle tilbud, egne aktiviteter/tilbud? Min "drømmeklubb" har: - møter på iallefall 2 ulike ukedager, dog ikke nødvendigvis hver uke. Slik at jeg kan delta på en del ting selv om det iblant kræsjer. - egne lokaler som muliggjør både sosiale uformelle aktiviteter, foredrag, bildevisninger, praktisk fotografering (dvs permanent studio), plasser der folk før/under/etter møter kan sitte og jobbe med bilder (med medbrakt bærbar e.l.), mørkerom (om det er nok etterspørsel/folk). Slik at man kan gjøre avtaler om å møtes på klubben, selv om det ikke er et arrangert møte. - ulike kurs, både med egne og eksterne, både enkeltkvelder, helger og over uker - gode nettsider som oppfordrer til sosial nettaktivitet. - gir meg mulighet til å dykke dypere i de foto-retningene jeg er ekstra gira på. Mvh Øystein Sanne 1 Lenke til kommentar
OysteinSanne Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg tar heller en fjelltur med kameraet i bagasjen i stedet for å sitte å diskute optikk og megapixler i en fotoklubb. Jeg har bestandig kameraet i nærheten og dyrker hobbyen mens jeg er sammen med barna, eller når jeg er ute på oppdrag. Vi bruker ikke mye tid på diskutere optikk og megapiksler i vår fotoklubb. Vi ser på og diskuterer bilder, og vi har ofte dyktige fotografer som kommer og viser bilder og holder foredrag. Jeg vil nok også si at disse som elsker å diskutere optikk, pixler, DOF, Bokeh og diverse tekniske ting er vel så godt representert på ulike foto-fora. Jeg har iallefall et klart inntrykk av at i nettverdenen tenderer folk til å blir mer opptatt av nerdete teknikkdilla enn fotografiet som uttryksform. Kanskje ikke så rart siden datadilla og teknikkdilla smitter over på fotohobbyen. Alle kan pugge tekniske begreper, og det kan være fristende fremfor det kunstneriske øyet... Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke er medlem i noen lokal fotoklubb er at de som er tilgjengelige/nærme nok består av bare "gamlinger" i forhold til meg, og jeg synes det er litt kjedelig å være eneste ung-gutten når alle de andre er 60-70 osv. Er mange på din alder i Fredrikstad Fotoklubb :-) Jupp, men jeg har bodd(og skal bo igjen) i Halden, og pendling i helgene til Fredrikstad er kun mulig via tog, og tog er dyrt og upresist:P Så Fredrikstad er desverre uaktuelt. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Finnes det ingen fotoklubb i Trondheim da? Jeg leiter og jeg leiter.. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Finnes det ingen fotoklubb i Trondheim da? Jeg leiter og jeg leiter.. Da har du ikke lett godt nok: http://www.trondhjemskameraklubb.no Andreas Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Tiden er nok det største hinderet for at jeg ikke er med i klubb. Hadde jeg hatt bedre tid så hadde jeg vært med i klubb for å lære nye ting og utvikle meg og kanskje også dele av det lille jeg kan. Fotoklubb er et glimrende sted for å bli flinkere. De som kan mye, vokser og blir bedre ved å øse av sine kunskaper. Vinn vinn situasjon for alle. Ellers så er jeg enig i mye av det andre som står her. Synes klubbene ofte er litt satt, og ofte kan ha mye oppmerksomhet på sine faste ting. Dessuten synes jeg konkurranse og sammenligning med bildekritikk er noe stort tull. Og diskusjoner rundt skjev horisont eller om noe er utbrent er direkte kjedelig. Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Finnes det ingen fotoklubb i Trondheim da? Jeg leiter og jeg leiter.. Da har du ikke lett godt nok: http://www.trondhjemskameraklubb.no Andreas Det heter TrondHEIM, og det vet tilogmed jeg som er Oslososs! Ikke rart jeg ikke fant den Men oki, takk skal du ha Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg var på et møte på Trondhjems kameraklubb, og følte det samme som OysteinSanne ift etablert miljø. De snakket nesten bare seg imellom, og vi "nye" ble sittende og prate for oss selv. I tillegg var det noen holdninger hos et par sentrale personer i klubben jeg ikke helt likte. Så da gikk jeg ikke dit mer. Trives mye bedre med Akam-fototreffgjengen i Trondheim som har treff en gang pr mnd. Lenke til kommentar
naero Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg har tiligere vært inne på tanken om å melde meg inn i en klubb både i Tønsberg, Stockholm og nå i Oslo, men jeg finner aldri noen klubber som appellerer til meg dessverre. Foredragene trekker opp though.. Og det sosiale er sikkert koselig Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Jeg er ikke medlem etter prøveperioden min fordi en god del av medlemmene i min lokale fotoklubb var for aktivt opptatte med å gi negativ kritikk til at jeg syns det var koselig å være der. Mange var trivelige selvfølgelig, men den andre gruppen var såpass fremtredende at jeg ganske enkelt ikke ville være med der.. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Ikke min fotoklubb, men klubben som søstera mi er med i (molde kameraklubb) er vistnok koselig etter hva jeg har hørt Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Jeg var på et møte på Trondhjems kameraklubb, og følte det samme som OysteinSanne ift etablert miljø. De snakket nesten bare seg imellom, og vi "nye" ble sittende og prate for oss selv. I tillegg var det noen holdninger hos et par sentrale personer i klubben jeg ikke helt likte. Klassen min hadde utstilling i midtbyen i desember. Da var det en fyr som sa han var fra kameraklubben innom, og han hatet så og si alt. Noe sier meg at kameraklubben, eller i alle fall enkelte medlemmer av den, har en viss estetikk som ikke samsvarer med min i det hele tatt. (Han fyren var den eneste jeg fikk med meg som var spesielt negativ. Ikke noe god reklame for klubben, vil jeg påstå.) Lenke til kommentar
iau Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Har vurdert medlemsskap i kameraklubb flere ganger (nå sist i Oslo), men føler at jeg ikke kommer til å følge opp og være aktiv. Å dra på medlemsmøter høres slitsomt ut. Spesielt om det er som tidligere beskrevet her, vanskelig å bli kjent med andre. Må innrømme jeg vel også er over snittet interessert i utstyr og det ikke virker så populært blant de "mer seriøse". Har jeg en halvtime å slå i hjelp er det alltid underholdende å lese forumet på foto.no! Det virker rett og slett ikke fristende. Min "billedsmak" ligger også nærmere det gode postkort enn uklare s/hv-bilder tatt på skrå med innslag av upresis manuell fokus. Synes elg i solnedgang kan være vel så fint som et bilde av en måke på taket av operaen... Synes dessuten det er morsommere å ta bildene enn å gi kritikk på dem, og selv om jeg tar bilder i RAW ville nok resultatet vært bedre om jeg brukte JPG.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå