haakonts Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hei Akam-medlemmer! Jeg representerer Oslo Kamera Klubb. Vi er en av norges største og eldste fotoklubber (derav det litt antikvariske navnet). Vi har for tiden møter hver uke (unntatt jul og påske) med både medlemsmøter og på sommeren utflukter som er åpne for alle (også ikke-medlemmer). I tillegg til møtene har vi både workshopper, tilgang på utstyr og studio. Vi arrangere også konkurranser (små og store) der medlemmene kan få kvalifisert tilbakemelding, ofte fra profesjonelle fotorafer) på bildene sine. Jeg lurer på hvorfor folk tilsynelatende ikke er veldig interessert i å delta i en fotoklubb?Selv om vi er størst i landet er det veldig få aktive medlemmer i forhold til den store fotointeressen vi kan se i hovedstaden og rundt omkring i landet. Vi har mange svært oppegående medlemmer som gjerne deler av sin kunnskap og som er minst like fotonerdete som de gjennomsnittlige Akam-medlem Vi arrangerer kurs som er svært godt besøkte, mens det på våre medlemsmøter og utflukter typisk er en kjerne av medlemmer (30-50) som møter og få andre. det er hyggelige folk og det er litt vanskelig å forså hvorfor det ikke kommer flere? Hva er grunnene til at dere som er her på Akam for eksempel ikke er med i en fotoklubb, men heller bruker tiden til å poste her? Er vi for dårlig kjent? For kjedelig program? Ikke tid til å gå på møter? Har dere møtt på møter og ikke følt dere velkommen? Det hadde vært fint å få igang en liten diskusjon om hva som skal til for å få til et enda mer aktivt miljø rundt en fotoklubb. Med vennlig hilsen, Håkon T Sønderland Fotoleder, Oslo Kamera Klubb Lenke til kommentar
kopbjo Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hei, Jeg føler at jeg ikke er nok interessert til å bli med i en fotoklubb. Jeg er en av dem som skyter i JPG-format, har bedre utstyr enn jeg trenger og er heldig en gang i blant og får et blinkskudd. En annen årsak er nok at jeg føler at jeg ikke har tid til å delta på møter og utflukter (selv om jeg ikke har anelse om hvor mye tid slikt tar....). Er ikke fotoklubber bare for foto-nerder som kan "alt" om fotografering? Vil ikke jeg bli mobbet fordi jeg ikke har stålkontroll på lukkertid/blender/ISO? -Bjørn Lenke til kommentar
andreash Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hei, Jeg føler at jeg ikke er nok interessert til å bli med i en fotoklubb. Jeg er en av dem som skyter i JPG-format, har bedre utstyr enn jeg trenger og er heldig en gang i blant og får et blinkskudd. En annen årsak er nok at jeg føler at jeg ikke har tid til å delta på møter og utflukter (selv om jeg ikke har anelse om hvor mye tid slikt tar....). Er ikke fotoklubber bare for foto-nerder som kan "alt" om fotografering? Vil ikke jeg bli mobbet fordi jeg ikke har stålkontroll på lukkertid/blender/ISO? -Bjørn Du blir garantert ikke mobbet i en fotoklubb. Der er det likesinnede, og selvsagt noen som kan mer eller mindre enn andre. Er det noe du lurer på er en fotoklubb et sted å spørre om det på. Jeg føler ihvertfall at vi i Asker og Bærum Fotoklubb er et slikt sted. Koster jo ingenting å teste da, bortsett fra litt tid med å sjekke om det er noe for deg da Andreas Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Er ikke fotoklubber bare for foto-nerder som kan "alt" om fotografering? Vil ikke jeg bli mobbet fordi jeg ikke har stålkontroll på lukkertid/blender/ISO? Nå kjenner jeg ikke OKK (er medlem i en annen klubb et annet sted i verden), men min erfaring er: de gode kameraklubbene er mer opptatt av selve fotografiet og prosessen enn i hvilken grad man behersker enhver teknisk spissfindighet. De aller fleste er der uansett for å lære mer og utveksle erfaringer og idéer. Min lokale fotoklubb har et fantastisk spenn i både alder (fra studenter til pensjonister), nivå (fra sitt første kamera til de med flere utstillinger bak seg) og interesseområde (alle tenkelige sjangre), noe som gjør hvert møte og hver ekskursjon til noe man kan lære noe av, uansett nivå og ambisjoner. Anbefaler alle å ta en tur innom sin lokale kameraklubb for å se om det er noe for dem. Ofte kan man bare droppe innom, gratis og helt uforpliktende -- den som intet våger, intet vinner Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Hos oss er det bare å droppe innom på møtene. Asker og Bærum Fototklubb er linken for de som vil se på sidene våre. Andreas Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke er medlem i noen lokal fotoklubb er at de som er tilgjengelige/nærme nok består av bare "gamlinger" i forhold til meg, og jeg synes det er litt kjedelig å være eneste ung-gutten når alle de andre er 60-70 osv. Lenke til kommentar
cen Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg kunne godt ha tenkt meg å være med i en fotoklubb, men siden det koster penger så blir det til at jeg ikke blir med. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke er medlem i noen lokal fotoklubb er at de som er tilgjengelige/nærme nok består av bare "gamlinger" i forhold til meg, og jeg synes det er litt kjedelig å være eneste ung-gutten når alle de andre er 60-70 osv. Noen må jo bli den første "ungsauen" da.. Kanskje kommer det fler etterhvert. Det er vel ikke helt utenkelig at du kunne lære ett og annet fra gamlingene heller (: Jeg er selv medlem i OKK, men desverre lite aktiv på møter. Ambisjonene om å delta er der, men det er vrient å få tid til alt. Må berømme OKK for kursvirksomheten, har deltatt på et par og flere blir det sikkert. /Frode Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Takk for innspill. Jeg ser at det med aldersspennet er en utfordring. Det er mange godt voksne i klubben, men heldigvis er det også mange damer med blant de aktive, antagelig like mange som menn. Du blir garantert ikke mobbet for ikke å kunne noe, der har vi alle vært og det er alltid noe nytt å lære. Når det gjelder pris så er det klart det koster noe å drive en klubb med lokaler og foredragsholdere. Men er du under 25 så blir det halv pris så det er ganske rimelig vil jeg hevde. Tid er jo noe som mange sliter med å få til for slike aktiviteter. Men jeg vil hevde at det faktisk er vel investert tid å bruke på aktiviteter man er interessert i sammen med andre som har samme interesse. Det får man mye ut av både for å bli bedre og som et sosialt fellesskap. i OKK er det definitivt mer vekt på bildet enn teknikken, nesten slik at vi ikke bruker nok tid på å gi medlemmer som ønsker det foredrag om tekniske ting. Men vi har hatt møter med både photoshop teknikk og komposisjon på programmet nå i 2010. For den som måtte være interessert så åpner vi programmet 10.1 med en av våre medlemmer som jobber mye med pinhole, storformat og eksperimenter med analog fotografering. Vi skal også få til en avtale med noen som har et mørkerom slik at det blir tilgjengelig for en hyggelig pris til medlemmene. Vi prøver å ta godt i mot alle nye som kommer så ikke vær redd for å komme innom. Kaffe og vafler har vi også Håkon Endret 18. desember 2010 av haakonts Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg kunne godt ha tenkt meg å være med i en fotoklubb, men siden det koster penger så blir det til at jeg ikke blir med. Først og fremst vil jeg si du har en flott blogg! Masse fine bilder og du skriver bra! Men du skriver jo at du har god råd til fotoutstyr, jeg ville tro at et medlemskap i en fotoklubb vil kunne gi minst like mye tilbake til fotograferingen som å kjøpe nytt utstyr. Ihvertfall for noen hundrelapper som vi snakker om her? Det er jo en annen arena for å vise frem bildene dine og får skikkelige tilbakemeldinger på bildene, også fra profesjonelle fotografer Hvis du bor i Osloområdet så er du ihvertfall hjertelig velkommen på besøk til OKK Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Grunnen til at jeg ikke er medlem i noen lokal fotoklubb er at de som er tilgjengelige/nærme nok består av bare "gamlinger" i forhold til meg, og jeg synes det er litt kjedelig å være eneste ung-gutten når alle de andre er 60-70 osv. Noen må jo bli den første "ungsauen" da.. Kanskje kommer det fler etterhvert. Det er vel ikke helt utenkelig at du kunne lære ett og annet fra gamlingene heller (: Jeg er selv medlem i OKK, men desverre lite aktiv på møter. Ambisjonene om å delta er der, men det er vrient å få tid til alt. Må berømme OKK for kursvirksomheten, har deltatt på et par og flere blir det sikkert. /Frode Joa, noen må jo være den første, men jeg liker ikke være den første osv. (jeg er komplisert, end of story) Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Bor i Nittedal og Nittedal Fotoklubb holder til bare noen hundre meter unna med sine møter. Jeg er ikke med på grunna av alder. Ut i fra oppfattelsene og det jeg vet så er det ingen unge med der. Jeg er ikke fylt 17 år enda og føler ikke jeg vil passe inn der helt. Men har tenkt å kanskje prøve å reise på et møte hvis jeg finner det av interesse. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Jeg ser at det er flere av dere unge som føler at dere ikke passer i en fotoklubb da det ikke er noen unge der. Der er egentlig veldig dumt, da fotoklubbene savner unge medlemmer. Min erfaring er at unge, voksne, middelaldrende og gamle går godt sammen når man har en felles interesse. Det ser vi på våre fototreff; der vi har deltagere i alder fra 13 år til over 60. Jeg selv meldte meg inn i Asker og Bærum Fotoklubb (klubben til andreash) i år, og angrer ikke et sekund. Lenke til kommentar
HappyStabby Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Har vel egentlig aldri tenkt på det, men dere er jo ikke lange stykket unna(bor på Sandaker). Så regner med jeg melder meg inn over nyttår. Kanskje jeg lærer noe fornuftig:-) Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Tror det er 2 fotoklubber her i Moss, kan være det er fler. Og jeg er ikke medlem i noen av de. Årsaken er vel flere sikkert, men mest fordi jeg rett og slett ikke føler noe behov for det. Jeg kan sikkert lære masse av erfarne medlemmer, men den kunnskapen kan jeg tilegne meg på internett også. Og ikke er jeg utpreget sosial heller så behovet for å oppsøke folk har jeg ikke. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hei og takk for fin tråd. Håper du får noe fornuftig ut fra svarene, her er iallefall noen av tankene mine angående fotoklubb/-er. Her er en fotoklubb på plassen jeg også bor på. Men jeg tror mye av grunnen til at jeg selv ikke har møtt opp for å prate med Canikonerne der, er delvis pga utstyrsmaset jeg vet eksisterer i dette miljøet og delvis pga jeg er et individ som trives med hobbyen min for meg selv. Med den siste grunnen mener jeg det at jeg gjerne deler mine bilder og erfaringer på div nettforum som her inne, men ikke nødvendigvis drar på ekskursjoner eller lignende til stedene jeg fotograferer sammen med en horde likesinnede av den grunn. Er bare slik at det på en måte byr meg litt imot å springe sammen med masse andre tullinger for å utføre min store hobby. Minner meg litt om linedance. Det er ille det. Kanskje det er flere som har slike grunner til at de ikke er medlem av sin lokale fotoklubb, at de rett og slett er for selvstendig/ikke vil dele sine innerste "hemmeligheter"/"arbeidsmetoder" med masse andre folk. Drar av og til på tur ilag med en her inne, det er gøy det, men jeg tror jeg kan styre meg for det fellesskapet som rapporteres fra klubber her og der. Håper du ble klokere av mitt svar. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Har vurdert det, men har litt problem med å få tid til alt, og nærmeste klubb ligger ca 8 mil fra der jeg bor. Får se om jeg somler meg til å melde meg inn en dag. Time will show Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 22. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2010 Takk for mange fine svar! Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Har vurdert sterkt å bli med i min lokale fotoklubb, sendte til og med mail til dei. Då dei svarte Skreiv dei "Hei, Andrea", eg heiter Ådne. Svarte aldri. Vurdere å bli med framleis. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Har vurdert sterkt å bli med i min lokale fotoklubb, sendte til og med mail til dei. Då dei svarte Skreiv dei "Hei, Andrea", eg heiter Ådne. Svarte aldri. Vurdere å bli med framleis. Lurer på hva Andrea gjorde, når hun fikk en mail med "Hei Ådne"... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå