Gå til innhold

Hvitbalanse, blitz (og ISO) - Jeg vil ikke være en amatør!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Canon EOS 450D med et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM objektiv, og ofte bruker jeg Speedlite 430EX II når jeg tar bilder innendørs. Jeg har forlengst erkjent at jeg er en amatør, men jeg har sakte men sikkert lyst til å prøve å lære meg å bruke utstyret mitt.

Én ting jeg har lært meg nå er å bruke custom hvitbalanse. Endelig har jeg klart å få korrekt fargegjengivelse innendørs - uten å bruke blitz! Det er jeg fornøyd med, med unntak av at jeg blir "tvunget" til å sette en uforholdsmessig høy ISO-verdi for at lukkertiden skal bli akseptabel (når jeg bruker kameraet håndholdt). Og sånn må det sikkert være når jeg tar bilder innendørs?

I går tok jeg bilder innendørs med custom hvitbalanse - i "P"-modus på kameraet. Det velger da ISO 800 automatisk, og i den mørkeste delen av leiligheten fant jeg ut at jeg måtte bruke blitz for å slippe uklare bilder. Og med custom hvitbalanse (definert fra et bilde tatt uten bliz) og med blitz fikk hele bildet et blåskjær. Hvorfor skjer det? Og hva er sammenhengen mellom blitz og hvitbalanse? Må jeg definere ny custom hvitbalanse når jeg bruker blitz?

Det er så utrolig liten vits med bra utstyr når man ikke kan bruke det - det er jeg et levende bevis på. Og det er frustrerende! Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trondster sitt råd er godt som vanlig.

Men til spørsmålet om hvitbalanse. Skal man bruke custom hvitbalanse må man sette det til de ulike lyskildene. Rett og slett fordi ulikt lys har ulik farge, lampelys og blits har helt ulik farge - typisk er fargen til blitslyset mer blå (høyere fargetemperatur, ca 5000 K), mens normal innomhusbelsyning nærmere seg mer røde toner (lavere fargetermperatur, ca 3000 K).

Så derfor får du blåstikk når du bruker blits sammen med en hvitbalanse satt for "lampelys".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Når du har blandet lys (dvs. en kombinasjon av glødelamper, halogenlys og neonlys sammen med din blits), er det ikke til å unngå at du ender opp med at enten bakgrunnen eller ditt motiv får feil hvitbalanse. Dersom du lar hvitbalansen stå på "auto" vil ditt kamera automatisk sette hvitbalansen til fargetemperaturen på din blits, uavhengig av omgivelseslyset. Dersom du overstyrer hvitbalansen til omgivelseslyset risikerer du at ditt motiv får et underlig fargestikk mens omgivelsene blir korrekte (som du vel har erfart).

Det enkleste og vanligste for å motvirke dette er å sette et fargefilter på din blits slik at den får samme fargetemperatur (og dermed hvitbalanse) som omgivelseslyset. Slike fargefilter ("gels" på engelsk) kan du kjøpe relativt billig på bl.a. eBay: http://viewitem.eim.ebay.no/Strobist_Lee_Flash_Gel_Kit_10_Gels__Velcro_Strap/270666417392/item

Se også denne snutten som forklarer prinsippet ganske kort og greit:

Når du gjør dette må du også sette manuell hvitbalanse slik at den matcher den fargetemperaturen du har på ditt fargefilter. Det absolutt enkleste er imidlertid å ta bilder i RAW, da har du full fleksibilitet til å juste hvitbalansen i ettertid uten tap av kvalitet, uansett hvilken hvitbalanse som var innstilt på ditt kamera da du tok bildet. Dersom du tar et bilde av en nøytral farge i samme belysning som dine motiver gjør du denne innstillingen svært enkelt i ettertid med din RAW-fremkaller. Et liten sak som f.eks. WhiBal (http://mtapesdesign.com/whibal/) er da kjekk å ha med seg om du vil ha nøyaktig fargegjengivelse. Det finnes også mange andre løsninger av forskjellig kvalitet og prisnivå.

Avslutningsvis vil jeg anbefale websiden til Chuck Gardner, den forklarer det aller meste (og litt til) av hva du behøver å vite om Canons blitssystemer, og gir også flere gode råd om hvordan bruke det på best måte. Du må nesten se bort fra det litt cheesy designet, men Chuck Gardner kan sine saker...

Lykke til!

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Med utgangspunkt i Trondsters tips og innedørsfoto; For å få med mer naturlig lys i bildene ville jeg nok pushet ISOen opp til 400. Kanskje til og med 800. Personlig syns jeg 450D yter temmelig godt selv på den ISOen.

Enig. Det medvirker også til at blitsen ikke behøver å slite så mye for å lyse opp rommet. Det betyr lengre levetid på batteriene samt raskere skuddtakt. Win-win!

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode råd - jeg ble klokere med en gang.

Jeg forsket litt på hvitbalanse i helgen. Setter jeg den på auto blir bildene alt for gule - nesten uavhengig av hva slags innendørsbelysning vi snakker om (ikke blitz selvsagt). Men når jeg baserer en custom hvitbalanse på en hvit mur eller et hvitt A4-ark synes jeg bildene blir så blasse... de er selvsagt med "korrekte" og har bedre fargegjengivelse enn de gulaktige bildene, men kanskje litt for blasse etter min smak.

Leste en plass at man kan kjøpe ark / papp som har 15% eller 20% gråtone, og at man kan basere hvitbalansen på disse..

Hva gjør dere for å få riktig fargegjengivelse?

PS! Jeg tar (dessverre) såpass mange bilder at jeg vil helst slippe etterbehandling på PC..

Lenke til kommentar

Skyt i RAW og kjør etterbehandling for best mulig kontroll på hvitbalansen.

Bilder rett ut fra kameraet er by design blasse og softe - dette så du skal ha best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen. For å få skarpere og mer fargerike jpg'er ut fra kameraet - endre bildeinnstillingene til å ha økt farge og skarphet.

Lenke til kommentar

Skyt i RAW og kjør etterbehandling for best mulig kontroll på hvitbalansen.

Bilder rett ut fra kameraet er by design blasse og softe - dette så du skal ha best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen. For å få skarpere og mer fargerike jpg'er ut fra kameraet - endre bildeinnstillingene til å ha økt farge og skarphet.

Visst du ikkje veit kva RAW er er:

Fil-formatet av filene du tek. Du skyt no sikkert i JPEG. Visst du velg RAW i menyen i staden vil du få større filer,men du har også mykje meir å gå på/fleire val i ettertid under bildebehandlinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...