Gå til innhold

Osilloscope til å finne ut når en forsterker klipper (clipping)?


Anbefalte innlegg

Hei.

Så en film på youtube, hvor en fyr brukte et håndholdt multimeter med et osilloscope funksjon til å måle når en bil cd-spiller, forsterker osv begynte å klippe.

Og måling på denne måten så jo veldig enkelt ut :) så jeg vurderer å kjøpe det billigste osilloscopet jeg kan finne (som hittil er et USB osilloscope, til rundt 160kr fra ebay..), men jeg har ikke peiling på osilloscopes, så jeg lurer på om det kan brukes på denne måten??

Også trenges det vel probes regner jeg med?

Og er det i det heletatt bra nok til det jeg vil bruke det til??

Eneste negative jeg har funnet ut, er at dem ikke funker med windows 7.. men rart om det ikke finnes en driver til dette også.. ellers har jeg en acer mini pc som jeg kan legge inn xp på igjen.

 

Jeg driver også litt på hobby basis med reparasjon av bilforsterkere og hjemme forsterkere, så dette kan vel sikkert brukes til feilsøking her også regner jeg med..

 

Her er ihvertfall det jeg har sett litt på: Billig USB osilloscope, og prober har dem jo også mye av her.. og lurer da på om disse er brukbare? (om jeg trenger dem da, og evt om dem går å bruke?).

 

Som sagt, har jeg ikke peiling på osilloscope, vet bare det brukes til feilsøking osv :) (og som i filmen, finne ut når en forsterker clipper)

Om noen vil ha linken til filmen på youtube, så kan jeg godt finne den også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det riktig at det ikke skal mye til for et skop for å se på audiosignaler. Det skopet kan jo i utgangspunktet gjøre det også MEN det er et stort problem med det og det er at det ikke viser frekvenser over 4KHz (max 8 khz samplerate). Husk audio området regnes fra 20Hz til 20KHz. Så når det måler bare opp til 4KHz så er det ikke særlig egnet til å se klipping en gang. Har skopet et bra antialias filter vil klippingen kunne bli litt avrundet. Har det dårlig antialiasing filter vil frekvenser over 4KHz speiles ned og man vil bare se støy.. Så til audio er det skopet så dårlig som det kan bli. Har det bra antialiasing filter vil det jo fungere slik at du vertfall kan se om det er noen fornuftige signaler, men om ikke så vil man bare se støy, om du ikke ser på en ren sinus tone da.

 

En mye bedre løsning vil være et hvilket som helst lydkort til PC med et dempeledd og passende software, finnes en del. Søk litt på noe som: using soundcard as oscilloscope

Lenke til kommentar

I filmen blir det brukt ei plate forskjellige frekvenser.. som f.eks det første som ble brukt er 1000hz -5db til å teste mellomtone/diskant på front phono utgang f.eks.. og 40hz -10db for sub utgang.

 

På den måten, så får han et bølge mønster på skopet, og når det begynner å klippe, så blir det mer firkant mønster, man ser ganske godt at det blir klippa ;)

 

, må vel ca midt uti filmen, og denne omhandler vel bare måling av spiller, men det er vel en film til, hvor det er på forsterker.

Men det er jo som han selv sier, om spillern klipper veldig tidlig, så vil jo forsterkern klippe også.

 

 

Lenke til kommentar

Vurderer fremdeles å kjøpe dette.. eller.. den auksjonen er over, men dem har flere til samme pris.

Jeg vil isåfall måle på samme måten som han, men jeg har ikke den plata han bruker (rockford 360 test discen), men fant en frekvens generator på nett, som lar meg lage og lagre dem samme sporene..

Og siden dette scopet bare kan måle opptil 3khz, så behøver jeg jo ikke å lage spor som går over det ;)

 

Vil det da funke til mitt bruk, og vil det tåle å bli kobla på f.eks utgangen på en kraftig forsterker uten at scopet og evt usb porter/pc blir grilla? (noe jeg tror ville skjedd med den andre løsningen med å bruke lydkort..)

F.eks forsterkern som en kamerat har liggende, 6500W soundstream tarantula??

Eller mine PA forsterkere som brukes inne? (kraftigste er vel på ca 2x900w).

 

Regner med at det holder med å bare koble dem medfølgende BNC kontaktene på passende kabler for å kobles til spiller, for-forsterker, effekt forsterker osv?

 

Takker for alle svar og innspill, føler meg temmelig n00b når det gjelder scope :p hehe

Lenke til kommentar

Vurderer fremdeles å kjøpe dette.. eller.. den auksjonen er over, men dem har flere til samme pris.

Jeg vil isåfall måle på samme måten som han, men jeg har ikke den plata han bruker (rockford 360 test discen), men fant en frekvens generator på nett, som lar meg lage og lagre dem samme sporene..

Og siden dette scopet bare kan måle opptil 3khz, så behøver jeg jo ikke å lage spor som går over det ;)

 

Du vil trenge et som kan måle betydelig høyere enn 3 kHz dersom du vil se klipping på den frekvensen. Klippingen har mye høyere frekvenskomponenter enn sinusbølgen, så om oscilloskopet er begrenset til 3 kHz vil du faktisk ikke se klippingen selv om den skjer.

Lenke til kommentar

Det scopet kunne bare måle opp til 5V. DVS 5V p-p = 2.5V amplitude noe som vil si 1.8V RMS (2.5/sqrt(2)). 1.8V RMS. Ved 4 ohm last kan man da måle opp til (1.8²)/4 = 0.8W. Så du vil med det dær kunne måle en 0.8W forstærker. Men du kan jo lage en demping til inngangen så du kan måle så kraftig forsterker du vil.

 

Men som jeg nevnte tidligere et vanlig lydkort er mye mye bedre egnet til slik måling (vertfall om det har linje inngang mikrofon, inngangen er litt tvilsom ofte). Et enkelt søk gav meg http://www.zeitnitz.de/Christian/scope_en . Ellers så finnes mer proffe programmer som spectralab som kan måle forvrengning å slikt (med lydkort)vhor bra måling kommer jo selvfølgelig ann på kvaliteten på lydkortet, men alle kort er bedre enn det skopet du har sett på. Om du bruker linux finnes et tilsvarende programm som heter baudline og er gratis. Og bare for å pressisere dette for måling av forvrengning så er de fleste lydkort bedre enn selv de dyreset skop. (skop er normalt 8bit, lydkort er minst 16 bit).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...