Gå til innhold

Tips meg om en DAC med optisk -> RCA

Anbefalte innlegg

Trenger en ekstern DAC som har optisk inngang og analog RCA ut, tar gjerne imot tips om hvilken man kan gå for uten å bli helt ruinert. :) Nettsøk gir veldig få resultater som har riktige tilkoblinger OG koster mindre enn en ny digital forsterker.

Edit: Legger til at jeg foretrekker noe som er tilgjengelig i Norge, gjerne i fysisk butikk.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis du uansett skal ha vanlig stereolyd ut fra en analog stereoforsterker anbefaler jeg deg å følge KISS prinisppet.

Keep

It

Simple

Stupid

med andre ord. kjør analogt signal til forsterkeren. den støyene du muligens eliminerer i kabelen til konverteren, kan du like greit få i konverten eller kabelen fra konverteren til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Her tror jeg ikke nødvendigvis det enkleste er det beste. Analog lyd fra TV-en får jeg bare gjennom hodetelefonutgangen, da har signalet først passert gjennom en sannsynligvis veldig billig intern D/A-konverter, deretter gjennom en like billig hodetelefonforsterker.

Takker for innspillet, men spørsmålet mitt er fortsatt om det finnes en ekstern D/A-konverter som har optisk inn - analog RCA ut. :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke DAC-en til andre digitalsignaler så kan du jo legge litt penger i det. Hvis forsterkeren har coax spdif inn så kan du jo bare kjøre converter fra toslink spdif til coax spdif. Det er det billigste.

En veldig billig dac er ikke mye bedre enn det som er i en integrert forsterker, og hvis du bare skal bruke den til tv-en så er det like greit å gå konverter.

Lenke til kommentar

Hvis forsterkeren har coax spdif inn så kan du jo bare kjøre converter fra toslink spdif til coax spdif. Det er det billigste.

Godt tips, takker. :thumbup: Dessverre har ampen kun analoge innganger.

Men jeg har kommet over et par konvertere nå som kan være aktuelle, likevel håper jeg på innspill fra noen som har erfaring med spesifikke produkter.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Skal du bruke DAC-en til noe annet enn tv-signaler? Hvilke andre ting har du evt. tenkt å koble til?

Tanken er å minimere kabelrot med å kjøre alle kilder til TV-en med HDMI, og kjøre optisk fra TV-en til DAC-en, som er koblet til en stereoforsterker.

Dermed får jeg switcha både inngang og lydkilde med fjernkontrollen til TV-en, og forhåpentligvis stilt volum. Ampen har ikke fjernkontroll, serru :)

Cambridge'n har fanga interessen min, skal nok snuse opp en sånn. Takker, folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar

DAC1

DAC2

DAC1 70$ gratis frakt.

DAC2 60+ 14$ i frakt. Kabinett og strømforsyning.

Mye akkurat det samme, kanskje litt bedre kondensatorer på nr.2 hvis du har strømforsyning liggende (12v +center) så gå for nr.1

Det finnes kombinasjoner av samme type med kjipere oppsett, men det er meningsløst å spare inn på sånt.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet å fulgt med litt i denne tråden, da også min nye tv kun har hodetelefon- og optisk utgang, og jeg "bare" har stereoforsterker. En surroundreciver ligger litt i planene, men ikke med det første.

Jeg er litt interessert i DAC-kortet som Spetsnaz linket til.

Begge linkene linker foresten mot samme side, men jeg tipper Spetsnaz mente denne som "DAC2" (inkl. strømforskyning)

Er det noen som har noe mer å tilføye til dette valget?

Kanskje et alternativ med kabinett? :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...