TorVidle Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Vurderer å kjøpe en A2+ printer, har en A3+ fra før som er snart utdatert. A2 siden jeg kunne tenkt meg noe bredere størrelser enn A3 gir, skjønt A2 er ikke allverdens det heller. Har og sett på prisene på ferdige print i størrelser fra A2 og oppover, det er en jungel med sterkt varierende priser. Dessuten mister man endel av kontrollen med farger osv ved å bare sende fila avgårde og la automatikken i en eller annen fotosjappe ta seg av saken, farger er litt (minst) personlig smak og referanser. Både Canon og Epson har A2+ printere, foreløpig synes Canons iPF 5100 å være mest aktuell, prisen hos fotovideo er oppgitt til snaut 11.000,- inkl stativ/bord http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Skrivere--and--rekvisita/Storformat-skriver/Canon/Canon-ImagePrograf-iPF-5100-Inkludert-Printerstand-118286.aspx i tillegg kommer selvsagt frakt. Denne printeren har oppsett for rull, mens Epsons 3880 ikke har, jo man kan mekke til en jallaløsning selv. Epson er dyrere, selv uten stativ/bord. Uansett føler jeg kostnadene med utskrift blir ikke ubetydelige enten man velger å gjøre det selv eller får andre til å gjøre det for en. Spørsmålet blir da litt hva erfaringer andre har med dette forholdet, og ikke minst erfaringer (og priser) med fotosjappene angående større print. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Du kjøper ikke egen fotoprinter først og fremst for å spare penger - så tror jeg det heller lønner seg å finne et trykkeri eller en fotolab. Poenget med egen printer er heller å få fleksibiliteten - å gjøre det selv, eksperimentere og få resultatet med det samme. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Har ikke 3880 rull? Jo, det er jeg nesten helt sikker på at den har. Jeg har hvert fall det på 2880... Og for å svare, kjøp egen printer. Mye mer morro, og dyrere enn å kjøpe kopier, noe som jo også forsterker morroa... Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Du kjøper ikke egen fotoprinter først og fremst for å spare penger - så tror jeg det heller lønner seg å finne et trykkeri eller en fotolab. Poenget med egen printer er heller å få fleksibiliteten - å gjøre det selv, eksperimentere og få resultatet med det samme. Nei, du er selvsagt inne på det der. Samtidig er det greit å få noe input/erfaringer fra andre. Tor Har ikke 3880 rull? Jo, det er jeg nesten helt sikker på at den har. Jeg har hvert fall det på 2880... Og for å svare, kjøp egen printer. Mye mer morro, og dyrere enn å kjøpe kopier, noe som jo også forsterker morroa... Nei, 3880 har ikke opplegg for rull, en merkelig avgjørelse fra Epsons side. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Fotovideo har et par folk som kan dette med fotoskrivere. Var der med fotoklubben for en måneds tid siden. Jeg fikk inntrykk at både denne modellen og Epson sin er bra saker. Man må nesten opp i denn klassen for å skikkelig glede av alt det nydelige fotopapiret som er mulig å få kjøpt om dagen. Men for å få full glede av en slik skriver så må man nok ha en skikkelig monitor og bruke skjermkalibrering. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 17. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2010 Fotovideo har et par folk som kan dette med fotoskrivere. Var der med fotoklubben for en måneds tid siden. Jeg fikk inntrykk at både denne modellen og Epson sin er bra saker. Man må nesten opp i denn klassen for å skikkelig glede av alt det nydelige fotopapiret som er mulig å få kjøpt om dagen. Men for å få full glede av en slik skriver så må man nok ha en skikkelig monitor og bruke skjermkalibrering. Enig, man må nok (minst) opp i den klassen/størrelsen. Jeg har som nevnt en gammel A3+ printer (Canon S9000) som er moden for utskifting, men føler A3 blir for puslete. Samtidig er det et betydelig hopp i prisnivået opp til A2. Antagelig er dette mye pga volumet er mye mindre enn A3-salget antar jeg. Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Enig, man må nok (minst) opp i den klassen/størrelsen. Jeg har som nevnt en gammel A3+ printer (Canon S9000) som er moden for utskifting, men føler A3 blir for puslete. Samtidig er det et betydelig hopp i prisnivået opp til A2. Antagelig er dette mye pga volumet er mye mindre enn A3-salget antar jeg. Lavere volum er en av årsakene til prisøkningen. Men jeg tror at det faktum at blekkpatronene er vesentlig større, og at skriverene er laget for et større utskriftsvolum også påvirker prisen. Slikt sett er nok ikke 11 lapper alt for ille. Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Egne utskrifter gir jo en helt ny dimensjon til fotograferingen, så for meg er valget enkelt, jeg printer selv. Prisen på en A3+ print på min 9500 ligger på 33 til 50 kr avhengig av papir. Skulle jeg kjøpt en A2 i dag ville jeg nok ha valgt en med ferdig oppsett for rull. Føles feil å kjøpe en printer til 10 lapper for så å begynne hobbymekk for å utnytte papir på rull. Jeg har ikke brukt IPF5100 selv, men har tittet på den, lekker sak. Nå er det jo snart messe, kanskje det blir noen gode tilbud her? /Frode Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Epsons 4880 har rull, og har akkurat blitt byttet ut med 4900 - kanskje man kan få en god deal på "gamle" 4880? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Ellers - er det et stort poeng i rull? Antar det først og fremst er for å få billigere papir? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Oppskrytt at rull er så mye billigere, men fleksibelt er det da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå