Gå til innhold

Søker på 35mm kamera

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen. SKulle gjerne prøvd å søke på forumet, men helt ærlig ikke sikker på hva jeg skal søke etter. Så here goes:

Jeg lurer på om man får med alt som man ser i søkeren på 35mm analoge kameraer? For når jeg skal ta det samme bildet med DSLR, så får jeg med mye mindre i søkeren. Det er derfor litt greit å vite om det blir kuttet når jeg framkaller filmen, eller om man fåpr med alt. Hadde vært ganske kjipt om man tar masse bilder og så blir de croppet mye tettere. Om det er relevant, så er kameraene:

Analogt: Minolta XG-1 med 50mm f/1.7

DSLR: Nikon D40 med Af-d 50mm f/1.8

På forhånd hjertlig takk<3

Endret av Aeilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Petteram svarte ikke på det du spurte om. Han svarte på det han trodde du spurte om.

Du ser mindre i søkeren på D40 ettersom D40 er et crop-kamera (sensoren er mindre enn et 35mm negativ). Det gjør at du får med mindre på bildet enn med det analoge kameraet (ved samme brennvide på objektivet). Søkeren er laget for å ta hensyn til dette.

Det Petteram nevner, er at søkeren dekker ikke nøyaktig det området som kommer med på bildet (93-95%). Dette gjelder de fleste speilreflekskameraene.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Så om jeg f.eks fremkaller et bilde fra Minoltaen så får jeg med litt MER enn det jeg ser i søkeren?

Tusen takk for svar:)

Det stemmer, men hvis du sjekker bildene på D40 på skjermen etter at du har tatt det, så vil du se at du ser litt mer der også. Det ser du lettes ved å ta et bilde der f.eks. en stolpe er helt i kanten av søkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...