Ideal Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3953011.ece Planen var opprinnelig av norske elever skulle lese fra Koranen under skolegudstjenesten, men heftige protester fra flere foreldre fikk sogneprest Klara Vogl til på endre mening, melder NRK. Meningen var nå at hun selv skulle lese, men protestene var så kraftige at hun nå bare skal referere fra Koranen. Kan noen være så snille å fortelle meg hvorfor man skal lese fra koranen _I EN KIRKE_? Endret 17. desember 2010 av Ideal 7 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3953011.ece Planen var opprinnelig av norske elever skulle lese fra Koranen under skolegudstjenesten, men heftige protester fra flere foreldre fikk sogneprest Klara Vogl til på endre mening, melder NRK. Meningen var nå at hun selv skulle lese, men protestene var så kraftige at hun nå bare skal referere fra Koranen. Kan noen være så snille å fortelle meg hvorfor man skal lese fra koranen _I EN KIRKE_? Alt for å tekke den andre påstands klubben vet du, de setter mer makt bak påstandene sine enn vi er vant med i kristendommen de siste hundre årene... Er vel bare en måte å rekke ut en hånd på tror jeg, fra troende til andre troende... Er vel ikke lenge før de første kristen-muslimene kommer på banen tenker jeg.... 1 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Mer her: http://www.vl.no/samfunn/article107421.zrm Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg ser ikke helt problemet med at kirken (av alle institusjoner) driver med religionsopplysning? Det er vel ikke som om presten hadde store planer om å konvertere ungene til islam? 1 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Å lese fra koranen i en kirke er som å lese fra Mein Kampf i en synagoge. http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Quran-Hate.htm 5 Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Ehm, nei. Mein Kampf er et politisk manifest, koranen er en hellig bok. Det er også smålig å benytte holocaust for å vinne et poeng. Uansett skulle det jo leses om Jesus fra koranen. De skulle altså bli servert røverhistorier fra to forskjellige kilder. 6 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hvorfor skam man lese bibelen i offentlige skoler lurer heller jeg på... 4 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Kirken er betalt og driftet av den norske stat, så ideelt skulle alle livssynsorganisasjoner kunne benyttet seg av dem i egne dedikerte sesjoner for det formålet de selv ønsket. I min utopiske verden kunne ateister så vel som medlemmer av DNK gifte seg i kirken med sine respektive autoriserte prester/forstandere som leder av seremonien. Allikevel mener jeg at enn så lenge Kirken utfører en kristen seremoni, så bør ikke andre religioner ha noe å gjøre i den seremonien enn så lenge budskapet strider mot den kristne ideologi. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3953011.ece Planen var opprinnelig av norske elever skulle lese fra Koranen under skolegudstjenesten, men heftige protester fra flere foreldre fikk sogneprest Klara Vogl til på endre mening, melder NRK. Meningen var nå at hun selv skulle lese, men protestene var så kraftige at hun nå bare skal referere fra Koranen. Kan noen være så snille å fortelle meg hvorfor man skal lese fra koranen _I EN KIRKE_? Hva slags påvirkning er du redd for? At ungene skal lære at det ikke er ok med homoseksuelle par i presteboligen og lesbiske biskoper? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Dette er hvorfor Kristendom er et elendig forsvar mot Islam. Men tydeligvis kan det komme en utmeldelse fra statskirken ut av dette, og da er det ikke bare dumt. 2 Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Begrepet her er tilnærming, større opplysningsfaktor og moderasjon. Hvis denne handlingen kan bidra i forhold til alle tre begrep, så ser jeg ingen problemer at det leses fra Koranen i kirken, eller at det leses fra Bibelen i moskeen. Begge har noe å lære fra hverandre. Muslimer kan lære om reformasjon av kristendommen, og de kristne kan lære om at islam ikke består kun av jihad og sharia-lover. Spesielt er dette nyttig når det er ungdom det gjelder, dvs. neste generasjon som skal leve sammen til tross for religiøse forskjeller. Eller kanskje finner dem ut at begge sider ikke har noen godt livsgrunnlag og blir en del av det sekulære samfunnet (for øvrig et alternativ som jeg foretrekker). Alle tiltak som på noen som helst måte bidrar til moderasjon og aksept på ulikhet, og dermed koeksistens, er jeg stor tilhenger av. La de religiøse finne en felles vei til enighet, vi andre sekulære tar ikke akkurat skade av det. Endret 18. desember 2010 av statsviter 5 Lenke til kommentar
monnord Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Begrepet her er tilnærming, større opplysningsfaktor og moderasjon. Hvis denne handlingen kan bidra i forhold til alle tre begrep, så ser jeg ingen problemer at det leses fra Koranen i kirken, eller at det leses fra Bibelen i moskeen. Begge har noe å lære fra hverandre. Muslimer kan lære om reformasjon av kristendommen, og de kristne kan lære om at islam ikke består kun av jihad og sharia-lover. Spesielt er dette nyttig når det er ungdom det gjelder, dvs. neste generasjon som skal leve sammen til tross for religiøse forskjeller. Eller kanskje finner dem ut at begge sider ikke har noen godt livsgrunnlag og blir en del av det sekulære samfunnet (for øvrig et alternativ som jeg foretrekker). Alle tiltak som på noen som helst måte bidrar til moderasjon og aksept på ulikhet, og dermed koeksistens, er jeg stor tilhenger av. La de religiøse finne en felles vei til enighet, vi andre sekulære tar ikke akkurat skade av det. Kunne ikke være mer enig... Endret 18. desember 2010 av monnord Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Ehm, nei. Mein Kampf er et politisk manifest, koranen er en hellig bok. Slik virker det på overflaten ja, men realiteten er en helt annen. Hvis man studerer Islam så finner man at de hellige bøkene sier mye mer om hvordan muslimer skal behandle vantro, enn hvordan man skal være en god muslim og komme til paradis. Hele 64% av koranen - muslimenes helligste bok - handler om de vantro. Koranen er en hellig bok som du sier, men den er i større grad et politisk manifest. Nærmere bestemt 36% religion og 64% politikk. Det er også smålig å benytte holocaust for å vinne et poeng. Jeg benyttet meg ikke av holocaust. Ikke alt handler om å missbruke holocaust for å unnskylde Israel, selv om du ser ut til å tro det. Jeg benyttet Mein Kampf fordi det er den boken som lettest lar seg sammenligne med koranen - på grunn av en lang rekke fellestrekk. Det politiske elementet er illustrert på bildet over. Jødehatet er illustrert på bildet under. Legg merke til at den delen som ble åpenbart i Medina, som er den nyeste og som overskriver tidligere fredeligere vers, inneholder mer enn dobbelt så mye jødehat som Adolf Hitlers Mein Kampf! MER ENN DOBBELT SÅ MYE JØDEHAT SOM MEIN KAMPF! Uansett skulle det jo leses om Jesus fra koranen. De skulle altså bli servert røverhistorier fra to forskjellige kilder. Koranen sier at de kristne er perverse fiender av muslimene. Kort og enkelt. Muslimenes gud Allah forbanner kristne og jøder en rekke ganger i Koranen. Muhammeds siste ord før han døde var å forbanne de kristne og jødene, og si at ingen av disse skulle sette fot i Arabia uten å miste hodet. Og at muslimene skulle marsjere mot Byzantinerne, og fortsette å betale/bestikke de vantro lederne. Dette er en ideologi som sier at vi er fienden, og at vi skal nedkjempes. Å stikke hodet i sanden og late som om dette ikke er viktig, i håp om at vi skal klare å bli venner, det er så naivt at det burde være straffbart. Alle burde lese Max Freischs "Brannstifterne", som ble skrevet på 50'tallet for å illustrere hvordan mennesker nekter å se det åpenbare i øynene av frykt for konfrontasjon, og skaper de triveligste bildene i hodet mens øynene ser noe helt annet. Stykket handler i realiteten om hvordan Nazismen fikk breie seg ut blandt sivilbefolkningen, og det er skremmende mange fellestrekk med hvordan Islamiseringen går sin gang her hjemme. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Fire_Raisers_%28play%29 4 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det er en bygning! Hvorfor gidder noen engang å bry seg om hvilke løgner som blir fortalt hvor? Hvorfor skille mellom kirker, synagoger og moskeer? De har samme funksjonen, og vi trenger ikke tusenvis. Hvorfor ikke bruke kirkene til andre religioner også? Og så lenge de er statsfinansiert er vi nesten nødt til å tillate det uansett. Jeg godtar ikke diskriminering i bruk av offentlige bygg på grunnlag av tro. 1 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Det handler ikke i første rekke om hva som er riktig, men hva de aller fleste TROR er riktig. Før du forstår det så vil du heller ikke forstå hvorfor religiøse gjør som de gjør og hva de søker å oppnå. Først når du kan nok om religionene til å vite hva som er deres agenda, vil du forstå hvorfor ditt forslag om å dele bygg for rituell praktisering er totalt utopisk, urealistisk og ugunstig. Du har det rette svaret, men regnestykket ditt er helt feil. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Selv om jeg ikke er helt med på notene om det å 'tro'. Så må jeg si det er idiotisk å lese fra en annen hellig bok i kirken. Det blir mer med tradisjoner enn hva som er 'rett og galt'. Havner for meg i samme kategori som om NRK skulle sende nye tegneserier på julaften, droppe å sende grevinnen og hovmesteren og heller sende en ny og oppdatert versjon. Skal du lese i koranen, ta de med til riktig hus. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Det handler ikke i første rekke om hva som er riktig, men hva de aller fleste TROR er riktig. Før du forstår det så vil du heller ikke forstå hvorfor religiøse gjør som de gjør og hva de søker å oppnå. Først når du kan nok om religionene til å vite hva som er deres agenda, vil du forstå hvorfor ditt forslag om å dele bygg for rituell praktisering er totalt utopisk, urealistisk og ugunstig. Du har det rette svaret, men regnestykket ditt er helt feil. De får ta seg en sprøyte med virkelighet, og innse at det er idiotisk å krangle om hvem som har rett til å bruke en bygning alle har betalt for. Dessuten ville jeg trodd at dersom Gud faktisk eksisterte, ville han klare å forsvare denne saken selv dersom Gud faktisk bryr seg. Det gir ikke helt mening å bli fornærmet på vegne av guden en velger å tro på. Endret 19. desember 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Synes du Vigrid burde ha rett til å tale i Norske synagoger? Vigrid er et trossamfunn. De er en minoritet. De blir utsatt for forfølgelse. De blir hetset i media. De får ikke statlig støtte. Man bruker alltid betegnelsen "Nynazist" når de er i media (for å identifisere vedkommende til den gruppen). Dersom man skulle tilskrive Vigrid en "hellig" bok så er det naturlig å henvise til Mein Kampf. Ikke at den boken regnes som hellig i den forstand, men det er et politisk manifest som i stor grad oppsummerer deres verdisyn. Skulle man sammenligne Mein Kampf med Koranen, hva gjelder jødehat, så kommer utrolig nok Mein Kampf bedre ut enn Koranen. Ja, det er faktisk sant. Jøder omtales som aper og griser, og profeten Muhammed har uttalt at "dommedag vil ikke komme før muslimene dreper jødene. Trær og steiner vil rope ut: "Å muslim, tjener av Gud, det gjemmer seg en jøde bak meg. Kom og kutt av hans hode!". Muhammed har også gitt en universal ordre om å: "Kill any jew that falls innto your power". På hvilket grunnlag kan du argumentere for at man kan lese fra koranen i en kirke, men ikke fra Mein Kamfp i en synagoge, tatt de overstående argumentene i betraktning? 1 Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Synes du Vigrid burde ha rett til å tale i Norske synagoger? Vigrid er et trossamfunn. De er en minoritet. De blir utsatt for forfølgelse. De blir hetset i media. De får ikke statlig støtte. Man bruker alltid betegnelsen "Nynazist" når de er i media (for å identifisere vedkommende til den gruppen). Dersom man skulle tilskrive Vigrid en "hellig" bok så er det naturlig å henvise til Mein Kampf. Ikke at den boken regnes som hellig i den forstand, men det er et politisk manifest som i stor grad oppsummerer deres verdisyn. Skulle man sammenligne Mein Kampf med Koranen, hva gjelder jødehat, så kommer utrolig nok Mein Kampf bedre ut enn Koranen. Ja, det er faktisk sant. Jøder omtales som aper og griser, og profeten Muhammed har uttalt at "dommedag vil ikke komme før muslimene dreper jødene. Trær og steiner vil rope ut: "Å muslim, tjener av Gud, det gjemmer seg en jøde bak meg. Kom og kutt av hans hode!". Muhammed har også gitt en universal ordre om å: "Kill any jew that falls innto your power". På hvilket grunnlag kan du argumentere for at man kan lese fra koranen i en kirke, men ikke fra Mein Kamfp i en synagoge, tatt de overstående argumentene i betraktning? Det er ikke rart at Mein Kampf kommer bedre ut når det gjelder jødehat. Det er ikke den som skisserer "die Endlösung der Judenfrage". Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Det er ikke rart at Mein Kampf kommer bedre ut når det gjelder jødehat. Absurd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå