Gå til innhold

Skal du i kirka på julaften?

183 stemmer

1. 1. Skal du i kirka på julaften?

• Ja, selvfølgelig :)
      21
    • Ja, jeg skal dessverre det
      13
    • Kanskje, vet ikke
      8
    • Nei, jeg går dessverre glipp av det
      6
    • Nei, heldigvis :)
      135

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diskuter!

Selvsagt, Simen1

I den natt ble Jesus Kristus (det sanne mennesket) født.

Pga. Han vil menneskeheten bestå i all evighet.

Det må feires :)

Du tror Jesus ble født 24.desember?

Ja, natten mellom 24. og 25. desember

Lenke til kommentar

Han sier ikke at han vet det, han tror det. Alle religiøse tror ting, de vet det ikke. Hele poenget er å tro...

Det la jeg ikke merke til.

Jeg tror at det ble bestemt at man skulle tro at Jesus ble født da, ikke fordi Jesus ble født da, men fordi hedenske tradisjoner over hele Europa markerte datoen så sterkt. Hvis man leser bibelen er det ingenting som tyder på at han ble født i desember engang.

Lenke til kommentar

Diskuter!

Selvsagt, Simen1

De fleste teologer er enige om at Jesus ikke ble født på denne tiden, men mot våren. I sannhet er det likevel ingen som er sikre på akkurat når han ble født. Det at man feirer han på denne dagen var strategisk plassert av kirken for å få romerne til å slutte å feire Saturnalia - som var en hyllest til solguden Saturn.

Her i Norge derimot hadde vi en lignende feiring på denne tiden vi kalte midtvinterblot eller jòl med andre ord. Det var Håkon den Gode som første begynte å indoktrinere den hedenske feiringen med Jesus sin fødsel, noe som viser oss hvorfor vi fortsatt har så mange hedenske tradisjoner blendet inn med feiringa.

- Saturnalia var en romersk religiøs fest som ble holdt til ære for guden Saturn eller Saturus. Opprinnelig skjedde den kun på den 17. desember, men ble med tiden utviklet til i alt syv dager. Festen hadde karakter av karneval, og det ble forventet at den ble feiret med gaver og stor munterhet. Ettersom festen skjedde i slutten av desember falt den sammen med en rekke andre hedenske fester, som med Midtvinterdagen (eller juleblot eller midtvinterblot) i de nordiske landene, og disse, inkludert feiringene i Saturnalia, ble deretter inkorporert og overtatt av i den kristne julefeiringen som vi kjenner i dag.

- Midtvinterdagen er altså dagen da våre norrøne forfedre feiret Jul, som således altså var synonym med midtvinter, da landet var på det kaldeste, og altså ikke ved vintersolverv, slik mange har trodd.[1] Det er imidlertid uklart hva det var folk egentlig feiret for. Noen hevder at det var til ære for Sola, slik at den skulle komme tilbake. Andre at det var til fruktbarhetsguden Frøy. Noen mener også at feiringen kunne vært til ære for de døde.

http://no.wikipedia.org/wiki/Midtvinterdagen

http://no.wikipedia.org/wiki/Saturnalia

Lenke til kommentar

Hva feirer man jul for som streng ateist og areligiøs?

Jesu' fødsel?

Solguden Saturn?

Fruktbarhetsguden Frøy?

Vintersolverv?

99 prosent sikkert er det blind feiring på deg, "fordi det er tradisjon", uten løfte en tanke om at det har religiøs bakgrunn. Hyklere! :tease:

God jul alle sammen! :xmas:

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Hva feirer man som streng ateist og areligiøs?

Jesu' fødsel?

Solguden Saturn?

Fruktbarhetens Frøy?

Vintersolverv?

ingenting, vi eg feirer hvertfall en høytid som er tradisjon. Og jula holder markedet igang slik at innbyggerene fremdeles kan få varer.

EDIT: nice, du edited posten din etter at eg hadde svart at det var tradisjon..Eg feirer Odin eg. Odin er stor, Tor har hammer og frøya liker å pule, skikkelig religion er det ja!

Endret av Gabbe
Lenke til kommentar

Jesu' fødsel?

Solguden Saturn?

Fruktbarhetsguden Frøy?

Vintersolverv?

99 prosent sikkert er det blind feiring på deg, "fordi det er tradisjon", uten løfte en tanke om at det har religiøs bakgrunn. Hyklere! :tease:

Jeg feirer jul fordi det er tradisjon... Det er ikke noe bedre å feire jul pga en jødisk zombie som blei født for 2010 år siden! :whistle:

God jul, ja! :xmas:

Endret av Anarkorken
Lenke til kommentar

Jesu' fødsel?

Solguden Saturn?

Fruktbarhetsguden Frøy?

Vintersolverv?

Selv feirer jeg familien. Jeg skjønner at du kan sitte og le av at ateister feirer, men som ateist synes jeg det er latterlig å feire en mann som hadde en forestilling om at han var sønn av en gud, evt. en mann som aldri eksisterte.

Og ikke at du ikke allerede vet dette, men Julen var til lenge før Jesus kom inn i bildet. Kristne har ingen problemer med å overta gamle markeringer, så de har ingenting de skulle ha sagt om andre som ønsker å bruke markeringene på sin egen måte.

Edit: God Jul, ja.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hykler er jeg heller ikke. Da blander du sammen kortene...

Jeg feirer den gode tradisjonen, de gode opplevelsene alene, ikke dets opphav. Det er ikke hyklersk å kunne skille mellom selve feiringen, og dens mytologiske historie. Hvordan er det med deg, da, benytter du deg ikke av ukedagene, kanskje?

Slik en intetsigende kommentar. Du får ha en betenksom jul, MikkelRev. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jesu' fødsel?

Solguden Saturn?

Fruktbarhetsguden Frøy?

Vintersolverv?

Og god jul til deg og!!

Jul er vel jul for de fleste av oss... Tradisjon og tradisjon, var noen år der jeg ikke feiret jul i det hele tatt og jeg tror det hadde blitt sydentur og palmesus på meg hvis jeg ikke hadde hatt unger... Dessverre har jeg ikke klart å opprettholde løgnen om nissen lenger enn til de var rundt fire år, da gjennomskuet de løgnene om julenissen... Skjønt de vil GJERNE tro på julenissen for å få opp pakke antallet... Hmm, det minner meg om... :tease:

I det minste feirer jeg ikke jul fordi jeg tror på verdens største og best bevarte løgn, noe jeg ikke kan si om flesteparten av kristne rundt om i verden, som fullt og helt tror på løgnene de er servert om fødselsdagen til helten sin og som tror vi feirer jul ene og alene på den løgnen... Stakkars mennesker...

Men du har helt rett, vi feirer den 99% pga tradisjon, det er bare det at det er så himla vansleig å bestemme seg for hvem tradisjon... He he. Hykleri? Ja sikkert. Gøy? Helt klart! Kommer jeg til å feire jul til neste år selv om jeg ikke har bestemt hvem tradisjon, om noen, jeg skal følge? Definitivt! Slik jeg ser det er jul for unger og barnebarn, hvis ikke tror jeg faktisk ikke at det var så mange som hadde giddet å legge så mye i det... Jeg hadde ikke det hvis jeg ikke hadde egne unger...

Akkurat nå sitter jeg her med min yngste sønn på fem, kona jobber, mine to eldste sønner feirer jul hos sin mor og mine tre andre stebarn er hos sin far, og slik er det i mange norske hjem i dag, der mor og far er serie monogame og ungene må feire jul annenhver gang hos mor og far... Opprivende? Sikkert, men som far så prøver jeg så godt JEG kan å skrape av de skarpeste kantene i denne ordningen... Blir jul jul for det? Vet ikke, for min mor og far bor fremdeles sammen, så jeg vet ikke hvordan en jul hos far og en jul hos mor føles... skulle ønske jeg gjorde det, men tror ikke det hjelper... Noen ting må man bare gjøre som best man kan og julen er en av dem...

Så god jul til ALLE der ute!!!

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuter!

Selvsagt, Simen1

De fleste teologer er enige om at Jesus ikke ble født på denne tiden, men mot våren....

Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn)

NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria."

Siden døperen Johannes ble født 24. juni er 24./25. desember riktig dato for Jesu Kristi fødsel.

Lenke til kommentar

Johannes ble da ikke født 24. juni. Det mest aksepterte blandt historievitere er at Johannes ble født et sted mellom siste halvdel av mars måned, og april. Dette samsvarer også bra med Jesus fødsel som er trodd å ha vært ett sted i sen-høsten (september er seks måneder etter mars).

Lenke til kommentar

Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn)

NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria."

Siden døperen Johannes ble født 24. juni er 24./25. desember riktig dato for Jesu Kristi fødsel.

Johannes ble da ikke født 24. juni. Det mest aksepterte blandt historievitere er at Johannes ble født et sted mellom siste halvdel av mars måned, og april. Dette samsvarer også bra med Jesus fødsel som er trodd å ha vært ett sted i sen-høsten (september er seks måneder etter mars).

Wikipedia > Født 24. juni

Elisabet ble gravid rett etter den uken hennes mann Sakarja

var ferdig med sin tempel tjeneste (brenne røkelse) i oktober ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Sakarja,_far_til_Johannes

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...