Gå til innhold

Skal du i kirka på julaften?

183 stemmer

1. 1. Skal du i kirka på julaften?

• Ja, selvfølgelig :)
      21
    • Ja, jeg skal dessverre det
      13
    • Kanskje, vet ikke
      8
    • Nei, jeg går dessverre glipp av det
      6
    • Nei, heldigvis :)
      135

Anbefalte innlegg

Nei, jeg går ikke i kirken. Dette er pga. at kirken ikke har NOE med Jul å gjøre, ingen verdens ting.

Det er en populær myte, men det er ikke riktig.

Julefeiringen til nordmenn består av innslag fra mange forskjellige kulturer. Av de kristne innslagene som nordmenn, kristen eller ikke, forbinder med jul, er bl.a. advent, Julenissen, Betlehemsstjernen, Juleevangeliet, mange julesanger, julekrybben og julemesse.

Og hvordan bekrefter det du nettopp ramset opp at min teori er en myte?

Edit: det som er merket i rødt feires ikke hjemme hos oss. Så ergo så er din teori busted.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ? Kan du være litt tydeligere og komme med svar med noe faglig innhold og ikke bare retorikk?

Julenissen har sitt opphav fra st. Nicholas, en biskop fra dagens Tyrkia.

Julenissens opphav er det faktisk tvil rundt. Kristendommens kirker mener selvsagt at opphavet er biskopen fra Tyrkia, men en del religionshistorikere og myteforskere mener at St Nicholas er en personifisering av en rekke hedenske myter om bla gudene Nike, Neptun og Poseidon. Det sies også at noen elementer fra Odin er videreført.

Lenke til kommentar

Hæ? Kan du være litt tydeligere og komme med svar med noe faglig innhold og ikke bare retorikk?

Julenissen sin stamfar er vel Odin?

Julenissen stammer fra den før-kristne fedredyrkelse som ble forbudt etter kristningen på 1000-tallet. Tradisjonens folkelige markering fortsatte likevel i det private og på 1200-tallet ble han adoptert av kirken og knyttet til legendene om den kristne helgenen St. Nikolas. Denne Nikolas skal ha vært biskop i havnebyen Myra på 300-tallet hvor han regnes som vernehelgen for sjøfolk - også.

Det er således ingen tilfeldighet at de fleste granskere viser til de norrøne Asene og "guden Odin" som opphavet til vår tids julenisse. Asene og deres "Allfader" ("Odin") hadde som kjent bodd i norden "siden opphavs tid" og "alle folk i norderlanda regnet sin ætt etter dem" (Snorre Edda). Under det strengt katolske regime (ca. 1050-1550) ble disse gamle idealer bannlyst og årets merkedager ble tillagt latinsk opprinnelse og betydning

Lenke til kommentar

Nei, jeg går ikke i kirken. Dette er pga. at kirken ikke har NOE med Jul å gjøre, ingen verdens ting.

Det er en populær myte, men det er ikke riktig.Julefeiringen til nordmenn består av innslag fra mange forskjellige kulturer. Av de kristne innslagene som nordmenn, kristen eller ikke, forbinder med jul, er bl.a. advent, Julenissen, Betlehemsstjernen, Juleevangeliet, mange julesanger, julekrybben og julemesse.
Og hvordan bekrefter det du nettopp ramset opp at min teori er en myte?Edit: det som er merket i rødt feires ikke hjemme hos oss. Så ergo så er din teori busted.

Det er mange fine julesanger uten religiøst innhold. :)

Den amerikanske nissen har sikkert opphav derfra, men vår norske nisse, fjøsnissen, har oppgav fra folketro om troll, alver og sånt. Den amerikanske nissen, St. "Coca Cola" Nicolas, synes jeg er for amerikanisert. De norske fjøsnissene er mye koseligere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt morsomt hvordan mange som vanligvis ikke går i kirka går dit på julaften, gjerne fordi det er tradisjon. Det er noe litt inkonsekvent over det føler jeg. Klart, jeg er ikke troende selv, og går derfor heller ikke i kirken. Dermed har jeg kanskje ikke "rett" til å kritisere det heller, men det er nå mitt syn på det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt morsomt hvordan mange som vanligvis ikke går i kirka går dit på julaften, gjerne fordi det er tradisjon. Det er noe litt inkonsekvent over det føler jeg. Klart, jeg er ikke troende selv, og går derfor heller ikke i kirken. Dermed har jeg kanskje ikke "rett" til å kritisere det heller, men det er nå mitt syn på det i hvert fall.

Inkonsekvent å gå i kyrkja på julaften fordi du ikkje går der kvar søndag? Mange har sagt dei ikkje går i kyrkja av religiøse årsaker, difor ser eg ikkje behovet for å gå der kvar søndag.

Lenke til kommentar

Jul er bare en fest, folk kan få forbinde den med hva nå enn de måtte ønske ;)

Heh, jeg synes det er merkelig at vi skal kjøpe inn gaver og feste bare fordi en guttunge ble født for snart 2011 år siden..

Evt. så kan du kjøpe inn gaver og feste fordi du er glad i familien din.

Fordi en guttunge ble født for over 2000 år siden? O_O De veit da at jeg er glad idem, trenger ikke å kaste bort penger på å kjøpe inn gaver og mat for å vise at jeg er glad i dem..

Lenke til kommentar

Fordi en guttunge ble født for over 2000 år siden? O_O

Nei? Julen kan bestå av akkurat det du vil at den skal bestå av. Julen var til lenge før kristendommens blodige invasjon av landet. Du kan feire Satans motstand mot Guds ondskap også om du vil.

De veit da at jeg er glad idem, trenger ikke å kaste bort penger på å kjøpe inn gaver og mat for å vise at jeg er glad i dem..

Aner ikke hva slags feiring du bedriver, føler du ikke et behov for å benytte Julen på den måten så er det uansett valgfritt. Hvis du ikke ønsker gavehandel men likevel er utsatt for det, så er det sikkert bare å si til dem at du slutter å kjøpe gaver f.o.m. nå, og at du derfor ikke forventer noen gaver fra andre.

Lenke til kommentar

Å dra i Kyrkja på julaften må vere noen av de mest kjedligaste tinga en kan gjøre :( Stresse tidlig på dagen om å kle seg ut med dress, pynte heille familia, komme i tide og ha parkeringsplass og i tilegg høre noe en har hørt 100 ganger før.

Men er sikkert gøy for noen :D

Lenke til kommentar

Synes samværet og hyggen ved en slik gudstjeneste er koselig. Synes den timen/halvannen som brukes på en "hard benk" som noen nevner her er verdt det ettersom det tross alt er reiligionen vi i utgangspunktet er ment å hylle i juletiden.

Åhh? I utgangspunktet var vi ment å hylle solen da, en gammel universal hedensk skikk. Jesus ble vel ikke engang født i desember slik jeg har forstått det.

Julen stammer jo tross alt fra religiøs historie - på tross av at det nå er en mer kapitalistisk høytid.

Det uthevede stemmer ikke. Jul var opprinnelig en stolt og hyggelig hedensk skikk. Kilde: Wikipedia. Kristendommen har derimot forsøkt å kuppe hele jula fra oss. Nå i senere tid har handelsnæringen forsøkt å kuppe jula fra de kristne igjen.

Julen stammer i høy grad fra religiøs tradisjon/historie, men ikke nødvendigivis fra kristendommen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...