Gå til innhold

Skal du i kirka på julaften?

183 stemmer

1. 1. Skal du i kirka på julaften?

• Ja, selvfølgelig :)
      21
    • Ja, jeg skal dessverre det
      13
    • Kanskje, vet ikke
      8
    • Nei, jeg går dessverre glipp av det
      6
    • Nei, heldigvis :)
      135

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg er ikke kristen, så går ikke i kirken.

Uansett om jeg hadde villet, så er det ingen kirker der jeg er i jula, så hadde ikke vært mulig heller.

Lenke til kommentar

Ja - jeg skal på nattverden som vanlig.

Jeg er alikevel absolutt ikke troende, heller tvert imot (ateist) - men kirka er noe jeg og mine nærmeste venner gjør hver julaften etter julefeiringen med familien. Julen stammer jo tross alt fra religiøs historie - på tross av at det nå er en mer kapitalistisk høytid.

Synes samværet og hyggen ved en slik gudstjeneste er koselig. Synes den timen/halvannen som brukes på en "hard benk" som noen nevner her er verdt det ettersom det tross alt er reiligionen vi i utgangspunktet er ment å hylle i juletiden.

Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke feiret Julen med Jesus i fokus i nærmere 10 år. Faktisk har jeg egentlig aldri brydd meg så særlig om Jesus i forbindelse med Julen. For meg har det gått fra å være interessert i gaver til å være interessert i familie. Jeg ble konfirmert i kirken som agnostiker, men har likefullt gått i kirken hver Jul siden, først og fremst ut av respekt for min mor og hjemmets tradisjoner. De fleste gangene har jeg sittet oppe på galleriet der vi hadde vanlige stoler istedenfor ubekvemme benker, og var relativt privat fra resten av menigheten så det var ingen som ville bli plaget av vi ikke følgte med.

Det jeg faktisk liker med den årlige kirkevisitten er at jeg møter på flere andre utflyttere fra bygda, som også er hjemme til Jul, og kan ta en prat med utenfor kirka før kulda setter inn. Men jeg skulle gjerne sett en alternativ bygdesamling som ikke involverte primitiv overtro.

Det er godt mulig dette blir siste gang jeg er i kirka til Jul. Jeg har i løpet av de siste årene fått en langt større innsikt i hva dette med religion faktisk innebærer. Det er først med det at jeg har klart å ta innover meg hva som har gått for seg i bygda mi, når det gjelder hjernevasking av små barn til å tro på Jesus som Guds sønn og alt hva det innebærer. Det er først nå jeg føler meg rede til å konfrontere lokalsamfunnet med det.

Temaet Gud har stort sett vært fraværende innenfor familien for min del, det dukker svært sjelden opp og jeg har ikke hatt et behov for å forholde meg til det. Derfor har jeg syntes det har vært like greit å ikke være den som bringer det opp, da jeg ikke har sett at noe positivt kan komme ut av det. Men i løpet av de siste månedene har det blitt to nye barn i den nærmeste familien. Begge ble døpt. Familiekjær som jeg er så er det en selvfølge at jeg skal være til stede i slike begivenheter. Men de to kirkebesøkene som kom ut av dette har endret mitt perspektiv ytterligere. Jeg ser to små barn som ikke engang har et ferdigutviklet syn, langt mindre en evne til å snakke, langt mindre enn det, en evne til å sette seg inn i problemstillingen om vår opprinnelse. Likevel skal de prakkes på gudstro. De er på sitt mest sårbare, og det er nå religionen slår til.

Jeg har så smått noen planer om hva jeg kan gjøre framover i forhold til hjembygda, familien og det å "komme ut av skapet" i en større grad enn å ikke involvere meg i deres religiøse miljø. Og forhåpentligvis bringe fram en større åpenhet rundt det å ikke tro.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Flin: Det er interessant å vite om man man egentlig ville vært i kirka eller ikke. Det gjelder de to ja-alternativene.

Ja - jeg skal på nattverden som vanlig.

Jeg er alikevel absolutt ikke troende, heller tvert imot (ateist) - men kirka er noe jeg og mine nærmeste venner gjør hver julaften etter julefeiringen med familien. Julen stammer jo tross alt fra religiøs historie - på tross av at det nå er en mer kapitalistisk høytid.

Synes samværet og hyggen ved en slik gudstjeneste er koselig. Synes den timen/halvannen som brukes på en "hard benk" som noen nevner her er verdt det ettersom det tross alt er reiligionen vi i utgangspunktet er ment å hylle i juletiden.

Det uthevede stemmer ikke. Jul var opprinnelig en stolt og hyggelig hedensk skikk. Kilde: Wikipedia. Kristendommen har derimot forsøkt å kuppe hele jula fra oss. Nå i senere tid har handelsnæringen forsøkt å kuppe jula fra de kristne igjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det uthevede stemmer ikke. Jul var opprinnelig en stolt og hyggelig hedensk skikk. Kilde: Wikipedia. Kristendommen har derimot forsøkt å kuppe hele jula fra oss. Nå i senere tid har handelsnæringen forsøkt å kuppe jula fra de kristne igjen.

Ja - ordet jul er kanskje blitt "kuppet" fra enkelte hedenske folkeskikken (det finnes fryktelig mange typer hedenskap).

Men det jeg skrev i det uthevede stemmer. Jul i Norge har ingenting med den hedenske folkeskikken å gjøre - det er kun ordets bruk som er blitt kuppet som du hevder. For eksempel feirer engelskmenn og amerikanere "Christmas" som oversatt til jul på norsk.

Vi hadde andre typer julefeiringer før Norge ble kristnet, noe som da hadde gjort det du siterte uriktig.

Det er altså kun navnet som er uriktig - ikke hva jeg mener med hva jeg skriver. Og i den anledning synes jeg det er riktigere å kritisere Norsk Språkråd i stedet for religionen.

Jeg siterer her to relevante utdrag fra artikkelen du linket til:

I storparten av Europa har feiringa fått et kristent navn: På engelsk brukes navnet Christmas eller «kristmesse», tysk Weihnachten eller «vienatt», fransk Noêl fødsel, men i Skandinavia har høytiden fått beholde sitt gamle germanske navn Jul, engelsk har bevart Yuletide som en arkaisk form.

Da Norge ble kristnet ble det lagt vekt på å erobre gamle tradisjoner og gjøre de kristne. Julefeiringen holdt fram under det samme navnet, men med delvis nytt innhold. Man erstattet midtvintersblotet med feiringen av fødselen til Kvitekrist. Hvor man tidligere brygget øl og blotet til de norrøne gudene, ble det nå pålagt å brygge øl og signe det i Jesu og Jomfru Marias navn. Julebukken ble endret til en skapning som truet i førjulstiden og som kunne dukke opp på festen.

Mange av dagens juleskikker har utviklet seg fra den gamle jola, Mellom annet kan det å sette ut grøt til nissen i vår tid ha hatt sin bakgrunn i ofringene til forfedrene i gravhaugen, og holde seg inne med alle vesener som eksisterte. Skikken med å besøke familiegraver på juleaften har paralleller i den gamle feiring, som den gamle skikken «å sitte på haug». [6]

Endret av ochryl
Lenke til kommentar

Det har alt å gjøre med den gamle feringen, langt mer enn bare navnet. Det aller viktigste er at den pågår på samme tid som den gamle gjorde. Jesus ble lagt oppå den gamle feiringen istedenfor å bli innført som sin egen feiring.

Hvis du referer til det som religiøs tradisjon på generelt grunnlag, og ikke kristendomspesifikt, så stemmer det bedre.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jul i Norge har ingenting med den hedenske folkeskikken å gjøre - det er kun ordets bruk som er blitt kuppet som du hevder.

Ta en god titt på julefeiringen vi i dag bedriver og si det der en gang til...

Juletreet, når ble det kristent?

Jule nissen, når ble han introdusert fra bibelen?

Julenek, hva har de med julen å gjøre?

-(Dette er skikker som har kommer ETTER kristendokmmen ble påtvunget oss riktignok....)

Masse god mat, godt å drikke og gaver til hverandre, hva har det med julen å gjøre? (Husker at jeg som liten lærte at vi ga gaver til hverandre for å feire at jesus var gaven til oss... Fy for noen løgnhalser frelses armeen var...)

Og sist, men ikke minst, hva har jesus med julen å gjøre? Er jo bygget på en gedigen løgn at fyren var født 24 desember, dette ble gjort for å kuppe dagen som romerne feiret, en dag som ble hedret pga sol invicticu og juleblotet.... Ikke fordi jesus er født da... Samme går vel for påsken, som er lagt til den tredje fullmånen i året, som var hedensk vårblot... og som nå liksom er en flytende "jesus døde da" dag...

Så det er så og si ingenting ved julen som er kristent når du begynner å se etter... Vi er bare lurt av de geistelige til å tro at julen handler om jesus...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...