Gå til innhold

Golf - Hva er et handicap

MilKman'

Anbefalte innlegg

Jeg veit at mange bruker uttrykket "handicap" i golf, men jeg har aldri skjønnt hva det er.

Selv spiller jeg golf på fritiden, da jeg spiller rundt på baner, putter eller slår litt på drive (Eller hva det nå heter).

Det jeg lurer på er hva er handicap?

Hva vil de si å ha 30 handicap?

Kan noen gi et par eksempler i tillegg?

tyty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Handicap i golf er en målestokk for en spillers spilleferdighet. Handicaptallet gir uttrykk for hvor mange flere slag enn banens par spilleren vanligvis vil bruke. Handicap utjevner forskjellen i spillestyrke, og legger dermed til rette for at spillere på forskjellig nivå kan konkurrere mot hverandre.
Endret av xaco
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Handicap indikerer hva som er ditt aktuelle potensiale som spiller. Hvis du har handicap 10 betyr dette at du er kapabel til å prestere opp til dette ferdighetsnivået på dine beste dager. Man må ikke tro at man skal spille opp til handicapet til enhver tid, dette klarer ingen. Grovt sett regner man med at man skal klare å spille opp til handicapet sitt på 1 av 10 runder.

For dem som konkurrerer i stableford-turneringer (poengkonkurranse basert på spillerens handicap), så er det mer rettferdig at man deltar med et handicap som ikke er for høyt. De som bevisst deltar med et høyere handicap for å hevde seg i slike konkurranser gir seg selv urettmessige fordeler. Et for lavt handicap i stableford-konkurranser sørger ikke for fordeler, heller bakdeler. De samme fordelene kan utnyttes/misbrukes i konkurranser som baserer seg på netto-slag. Altså turneringer der man trekker fra ditt handicap på ditt slagresultat. Hvis du har handicap 10 og har gjort en 86-runde, så vil ditt nettoresultat bli 76 etter at man har trukket fra ditt handicap. Videre har man andre varianter av samme turneringsform, eksempelvis 3/4- handicap som forøvrig er mye anvendt. Videre kan det også være slik at resultatet baseres på ditt slaghandicap, altså etter banens slope.

I rene slagkonkurranser spiller det ingen rolle hvilke handicap du har. Her er det kun harde fakta som gjelder. Her er det hverken fordeler eller ulemper å hente med handicap. Har du prestert å spille banen med 86 slag, så er det disse 86 slagene som blir det gjeldende resultatet.

Det å gå ned i handicap er som å dra i en fjær, desto lenger du strekker den, desto tyngre blir det. Hvis du spiller dårligere enn ditt handicap må handicapet justeres opp, men man justeres ikke like mye opp som ned. Oppjustering er låst etter handicapkategori, like så gjelder det for nedjustering, men her er det mer frie tøyler. Har du prestert en fantomrunde vil handicapet justeres der etter. For dem som er i første kategori justeres man ned 0,5 for hvert poeng over 36 poeng.

Tidligere ble handicap justert og notert på ditt hvite kort, men nå har man gått over til et elektronisk system som heter Golfbox. Kortet man har nå ligner på et kredittkort, men man anvender den ikke til noe i praksis. På Golfbox får man opprettet en profil av klubben man representerer. På golfbox kan du reservere starttider, melde deg på turneringer, føre statistikker, samt registrere fullførte runder. Du taster inn din score og så vil handicapkalkulatoren regne ut resultatet for deg, samt justere handicapet ditt. Dette går automatisk.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...