Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp VPN. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp mitt eget domenenettverk på Windows 2008R2. Jeg tenkte å ta det litt lenger, og sette opp et VPN slik at filene mine er tilgjengelig når jeg er på internett.

Serveren inneholder alt jeg vil ha tak i over nettet, og den fungerer samtidig som arbeidsstasjonen min. De andre pcene er enten bærbar, eller fungerer kun som noder i en renderfarm.

Serveren er koblet til en hjemmerouter som er tilkoblet internett. Fordi jeg deler internett med to andre boenheter, så kan jeg ikke sette min server ytterst. Jeg kan derimot åpne porter og styre med routeren som jeg vil.

SPM1:

Siden jeg har Windows Server, så har jeg forstått det slik at det kun er å åpne riktige porter på routeren, sette opp serveren riktig, og skaffe et domenenavn for å kunne få tak i min dynamiske IP? Stilles det noen spesielle krav til routeren med dette oppsettet?

Hvilke tjenester skal jeg slå på? Jeg ser flere av tutorialsene på nettet ber meg om å installere for eks. "routing", men det virker som at disse forutsetter at serveren står rett ut mot internett. I mitt oppsett trenger jeg ikke slikt?

Setter utrolig pris på om noen kan hjelpe meg litt ... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å skaffe seg fast IP er ikke noe problem.

Skaff deg intern fast IP ved enten å gjøre det lokalt på serveren, eller ved å resservere mac i DHCP i ruteren.

Deretter bruker du f.eks dyndns.org til å gi ruteren et domene utenifra.

VPN setter du opp med OpenVPN. http://openvpn.net/

Jeg har ikke brukt OpenVPN selv så kan ikke si akkurat hvordan det settes opp.

Lenke til kommentar

Hehe, med "å få tak i min dynamiske ip", så mente jeg selvsagt å få tak i IP`en fra ISP. Altså å få et domene fra dyndns.com ;). Serveren ville blitt en smule kranglete uten fast IP lokalt på nettverket :p

Og med å sette opp VPN, så vil jeg altså bruke min server, ikke annen programvare. Det blir mye mer fleksibelt.

Hovedproblemet mitt (i tillegg til at jeg ikke har gjort det før :p) er at det tas utgangspunkt i at man har en Active Directory server og en VPN-server separat, hvor VPN-serveren er koblet direkte ut mot internett. Den fungerer altså som brammur og router. Nå er ikke det et aktuelt oppsett for meg i det hele tatt. Jeg har kun mulighet til å kjøre en server, og den må naturlig nok fungere som AD med DNS og DHCP, i tillegg til den nye VPN-funksjonaliteten jeg vil legge til.

Jeg må derfor ha serveren for VPN på et lokalt nettverk. Er dette uproblematisk med vanlige routere? Mange routere har diverse VPN-funksjoner som jeg aldri har sett nærmere på, samtidig som at jeg ser at noen anbefaler at VPN-serveren skal være helt separat fra Active Directory. Det aner meg at det er en sammenheng her ... Bør jeg anskaffe en router med slik VPN-funksjonalitet?

Jeg er fullstendig grønn på VPN, og før jeg i det hele tatt kan begynne å sette det opp, så må jeg få ting grovt sortert. For en måned siden visste jeg kun om nettverk i arbeidsgrupper. Det går altså framover, men jeg er rimelig grønn enda. Setter utrolig pris på noen som kan peke meg i riktig retning ihvertfall :)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...