Gå til innhold

Post på to forskjellige steder, mulig?

Jo Are

Anbefalte innlegg

Hei

Situasjonen er den at jeg i januar flytter til Nesna for å studere, men siden studiene jeg tar er samlingsbasert hadde jeg tenkt å bo hjemme i Sandnessjøen mellom samlingene, dette fordi jeg nylig har fått meg jobb her.

Problemet er bare at jeg må beholde hybelen på Nesna for hele studieperioden for at jeg skal få muligheten til å bli trokket 40% av studielånet ved bestått eksamen (dette får man ikke om man bor hjemme til foreldrene), jeg blir derfor nødt til å la hybelen på Nesna bli min folkeregistrerte adresse.

Spørsmålet er da hva jeg skal gjøre med posten? Brev kan fint komme til Nesna, men hvis jeg for eksempel bestiller noe via qxl.no (som jeg ofte gjør) ønsker jeg dette levert i Sandnessjøen.

Er dette mulig, eller må jeg bestille i navnet til noen andre i husstanden?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig for studenter at folkeregistrert addresse er hjemme hos foreldrene.

For å motta post, så oppgir du den addressen som anses som mest henisktsmessig til avsender. Bare husk å merk postkassen godt og tydelig for postbudet.

Videre er det ikke hvorvidt du disponerer et bosted ved studiestedet, men om du faktisk der eller hos dine foreldre som er avgjørende for stipendandelen.

Hvilket du plikter å opplyse om når du søker om stipend.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ha forskjellig folkeregistrert adresse og postadresse. Når du melder om flytting får du opp eit spørsmål om post skal sendes til folkeregistrert adresse, eller om du vil oppgje ein anna. Om du må være folkeregistrert her eller der for å få stipend veit eg ikkje.

Er sånn eg har det i dag. Leiligheten er mi folkeregistrerte adresse, mens post er registrert og sendes til ei anna adresse.

Når det er snakk om kjøp på nett så er det ikkje noko problem, dei sender til adressa du oppgjev, ikkje det som ligg i folkeregisteret. Om du skriv inn adressa til foreldrene dine ved bestillinger vil det bli sendt der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ok, slik jeg forstår det av deg så kan min folkeregistrerte adresse være hjemme hos min mor. Er det da nok å vise lånekassen leieavtalen for at jeg skal få 40% trekk ved bestått eksamen?

Du kan være folkeregistrert hvor det passer deg, og når du søker om lån og stipend så opplyser du at du ikke bor hjemme.

Vil det være mistanke om misbruk av stipendordningen så kan nok lånekassen etterlyse en form for bekreftelse. Eksempelvis leiekontrakt, eller kontoutskrift av overføringene tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ok, slik jeg forstår det av deg så kan min folkeregistrerte adresse være hjemme hos min mor. Er det da nok å vise lånekassen leieavtalen for at jeg skal få 40% trekk ved bestått eksamen?

Du kan være folkeregistrert hvor det passer deg, og når du søker om lån og stipend så opplyser du at du ikke bor hjemme.

Vil det være mistanke om misbruk av stipendordningen så kan nok lånekassen etterlyse en form for bekreftelse. Eksempelvis leiekontrakt, eller kontoutskrift av overføringene tenker jeg.

Ok, har ordnet opp i det nå venter bare på svar fra lånekassen.

Takk for svar begge to :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...