Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritak fra praktisk gym på VGS

Anbefalte innlegg

Hvem bryr seg om jeg skriver dans eller cp. hvor man cp unger har 6'er i matte? Anyway, jo, skole er for å se hva du er god i/ergo du kommer til å like det. Hvis du ikke fikk prøvd deg på forskjellige ting kan du ikke se hva du er god i! Dessuten kan du velge mellom 12 studier, som har mange forskjellige under-fag, så du har gode muligheter.

Er det Down syndrom du mener?

Uanset så tror jeg at du har bevist at du ikke er voksen nok til å være med på en slik diskusjon.

Haha, mye søt du er altså. Jeg tror jeg er vel voksen nok, når jeg selv er eldre enn jenta som startet tråden, og enda går på skolen. Jeg kjenner flere som har lignende syn på gym som henne, og det irriterer meg at det er lovlig å få topp-karakterer i gym ved å lese en bok. Du burde kanskje fokusere litt mer på grunnen til problemene i tråden, i stede for å bruke 30 min på å analysere mine innlegg og søke opp alt jeg skrive på google. Du er latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de som får dette er de med mentale skader som downs, de ville aldri klart å bruke matte til noe effektiv anyway. Jeg regner med at hvis hun kapper av seg beina kan hun få fritak? Eller bare leve med at folk ikke kan være gode i alle fag, derfor vi har skole, for å se hva du er god i. Man kan ikke bare be om fritak fordi du er lat og feit. Capiche?

TAKK for at du beviser at du ikke er særlig opplyst.

Og en annen ting, capiche brukes når du faktisk har peiling på noe, hvilket du ikke har.

LES DETTE NØYE:

Det er bedre å la folk tro at du er dum, enn at du åpner munnen og faktisk beviser det

CAPICHE!

Lenke til kommentar

Skal folk som er født med mindre egenskaper i tall, ha fritak fra matte?

Personer som av ulike grunner ikke klarer å henge med i matematikkundervisningen har krav på å få tilpasset opplæring ELLER individuell opplæring. Ved IOP kan de få fritak fra mattekarakter. Så ja, personer som er født med mindre egenskaper i tall kan få fritak for matte.

Capiche?

Ja, de som får dette er de med mentale skader som downs, de ville aldri klart å bruke matte til noe effektiv anyway. Jeg regner med at hvis hun kapper av seg beina kan hun få fritak? Eller bare leve med at folk ikke kan være gode i alle fag, derfor vi har skole, for å se hva du er god i. Man kan ikke bare be om fritak fordi du er lat og feit. Capiche?

Du synes det er kjekt med fritak fra matematikk mao.

Lenke til kommentar

Ser ikke på hvilken måte down syndrom og CP har noe med denne diskusjonen å gjøre, men det vitner vel bare til folks manglende kunnskaper. Når det er sagt er det vel ingen her som kan uttale seg om trådstarters helse og i hvor stor grad hun sliter med astma, og hvordan dette affekterer hennes prestasjoner i gymtimene. Selv om folk kjenner en eller annen som fikk femmer i gym (selv med astma), behøver det da slettes ikke gjelde en annen som er rammet av sykdommen. Blir litt i samme gate som; "jeg kjenner en som ruset seg i hele svangerskapet og barnet ble helt friskt, så det er bare sunt".

For å svare på spørsmålet ditt; ja, du kan få fritak. Det blir litt samme opplegget som om hvis du skulle tatt det som privatist. Du blir fritatt fra den praktiske delen, og får derfor tilbud om en teoretisk del av gym. Du må ha legeattest som dokumenterer at du ikke er i stand til å være delaktig i den praktiske delen av gymnastikk.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Jeg vil først og fremst nevne at det er fullt mulig for en elev som går 1. VG å ta kroppsøvingsfaget som privatist, uten at det skal stride mot at man ikke kan være elev i det faget man tar som privatist. I 1. VG så deltar man i kroppsøvingskurset for VG1, men kroppsøving for VGS inneholder både VG1+VG2+VG3, slik at om man tar privatisteksamen i VG3, får man godkjent VG1,VG2 og VG3 uten å stride mot denne paragrafen.

Noe annet som jeg leste i begynnelsen av tråden var at det var en teoretisk eksamen som gikk over tre timer. Dette kan jeg avkrefte. Dette er helt opp til hva slags skole man går på, ettersom eksamen i kroppsøving VG3 er lokalgitt. Selv avla jeg privatisteksamen i kroppsøving VG3 (KRO1003) mens jeg gikk VG2, og alle som skulle opp til privatisteksamen i dette faget måtte avlegge en 5-timers eksamen.

Selv må jeg foreløpig delta i kroppsøvingstimene grunnet litt uenigheter med ledelsen på skolen (ettersom de mener det er for lett for en elev å avlegge privatisteksamen i kroppsøving, for så å "slippe" faget), men det hele er under vurdering i fylkeskommunen, så jeg får vente å se hva det blir til.. men jeg har også tidligere lest andre skoler som praktiserer å gi elevene fritak når elevene allerede har avlagt eksamen og fått standpunkt i faget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal folk som er født med mindre egenskaper i tall, ha fritak fra matte?

Personer som av ulike grunner ikke klarer å henge med i matematikkundervisningen har krav på å få tilpasset opplæring ELLER individuell opplæring. Ved IOP kan de få fritak fra mattekarakter. Så ja, personer som er født med mindre egenskaper i tall kan få fritak for matte.

Capiche?

Du synes det er kjekt med fritak fra matematikk mao.

Definitivt. Det er svært kjekt at folk som deg får fritak fra matte, slik at du slipper å sinke toppelever som meg.

Lenke til kommentar

Meh, hadde mye heller tatt en teorieksamen enn å hatt 3 år med gym. Greit nok at det er sunt og flott og alt det der, men to ekstra fritimer i uka i tre år hjelper mer på motivasjonen.

Dessuten så er karaktergrunnlaget for gym idiotisk da nesten alle gymlærere bruker egne måter for å sette karakterer. Veldig mye trynefaktor er det også, om man skal tro hva folk sier.

Lenke til kommentar

De har jo strammet veldig inn på denne "muligheten". Jeg klarte allikevell og få viljen min siste året på vgs. Jeg hadde tidenes nazi av en gymmlærer som i det store og hele baserte alt av karakterer på hvor fort man løp og hvor mange pushups man klarte. Jeg var litt overvektig og slet med en håndballskade og andre småting i kneet (hadde sykemelding men det hjalp jo ikke) og selvom jeg trente mye og sånt så var det jo ikke mange armhevninger og runder jeg klarte på cuperen for å si det slik, jeg kunne bare se drømmen bra nok snitt til å studere juss forsvinne.

Jeg oppsøkte en eller annen dame i skoleledelsen og sa til henne at jeg pga kneproblemer hadde problemer med å klare meg i gymmen og ville ta det som privatist, først nektet hun og sa at det gjorde ikke noe for man skulle måles etter det man kunne, så svarte jeg at sånn er det ikke, karakteren er ikke basert på forbedring og evne, det fungerer ikke slik og det er ikke riktig, jeg nekter å la fremtiden min ruineres av et lite drittfag som aldri har lært meg noe mer enn at jeg hater høydehopping, suger i badminton og heller vil slukke et leirbål med ansiktet enn å måtte gå gjennom helvetet med å være den som kommer 20 min etter alle andre i den helsikkes drittløypa vi alltid skal spurte rundt i. (Ja ikke ordrett det jeg sa da. Hadde også tårer i øynene som sikkert bidro i min favør.) Jeg presiserte også at jeg trente flere ganger i uken og ikke skulle ende opp som en 150 kilo tung sofapotet i nærmeste fremtid fordet om jeg går glipp av den ukentlige skoletrimmen.

Kan legge til at oppgavene på den skriftlige eksamenen var lett, men rettes strengt, endte ikke opp med så veldig mye bedre enn jeg ville om jeg tok gym. Men fikk iallefall mer fri og slapp helvetet. :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ser ikke på hvilken måte down syndrom og CP har noe med denne diskusjonen å gjøre, men det vitner vel bare til folks manglende kunnskaper. Når det er sagt er det vel ingen her som kan uttale seg om trådstarters helse og i hvor stor grad hun sliter med astma, og hvordan dette affekterer hennes prestasjoner i gymtimene. Selv om folk kjenner en eller annen som fikk femmer i gym (selv med astma), behøver det da slettes ikke gjelde en annen som er rammet av sykdommen. Blir litt i samme gate som; "jeg kjenner en som ruset seg i hele svangerskapet og barnet ble helt friskt, så det er bare sunt".

LOL overhodet ikke!

Fritak er for ekstreme tilfeller i.e. hvis for eksempel personen sitter i rullestoll eller har CP. Hun jenten der hørtes bare, vel, lat ut. Hun klarer fint en 4rer selv med astmaen sin.

Det at hun skal ha fritak fra gym p.g.a. mild astma (astma som kan behandles med medisiner og som ikke ødelegger for hennes hverdag) er helt latterlig.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Jeg har en medfødt hjertefeil som gjør at jeg ikke er i nærheten av å være så utholdende som er normalt. Dette ga jeg beskjed om til gymlærer da jeg startet VGS, og det ble arrangert et møte mellom meg, gymlærer og klasseforstanderen. (Mulig jeg hadde med meg et skriv fra legen også, det husker jeg ikke).

Det var flere i klassen min som hadde problemer med knær og lign. etter flere år med fotballspilling. Så når vi skulle ha noe i gymmen som var spesielt krevende, så ble jeg og de andre med skader satt i styrkerommet for å trene styrke.

Kan du trekke inn klasseforstanderen din, TS, og få arrangert et møte mellom ham, deg og gymlæreren? Så kan du foreslå f.eks at du trener styrke i stedet for, og at dere kanskje lager en progresjonsplan du skal følge gjennom året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...