pandan Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Hei! Jeg er en jente som går i 1.vgs. Jeg har siden fødselen slitt med kraftig astma og allergier, og dette er en plage i all fysisk aktivitet. De siste tre årene har jeg gjennomført gymfaget på ungdomsskolen, og endte til slutt opp med 3 i gym. Dette var etter iherdig innsats, hvor jeg alltid presset meg til det ytterste. Når jeg nå begynte på VGS, regnet jeg med at det ville bli mer teori i gymfaget. Den gang ei. På skolen jeg går på har vi nesten ikke teori i det hele tatt, bare tester. Vi startet året med 2000m-testen, og med astma gikk det som det måtte gå. Jeg presset meg til jeg knapt fikk puste, og klarte å fullføre på en tid som ga meg en 2'er. Læreren er klar over sykdommen min, men viser null hensyn ved karaktersetting. Vi hadde nettopp en ny test innen sporten jeg liker best, nemlig håndball. Jeg har alltid vært god i håndball, og det er en av de få sportene jeg faktisk liker. Jeg gledet meg til testen, ga mitt ytterste.. Og endte opp med 2'er IGJEN, fordi jeg ikke "involverte" meg nok. (Jeg sitter igjen med en følelse av trynefaktor-karaktersetting. Jeg spilte bedre enn flere på laget mitt. En av lagkameratene mine sto bare og hang, og mistet ballen hele tiden. Han fikk 4/5.) Den siste testen vi har hatt i år gikk på dansing. Jeg har alltid slitt med koordinasjon pga synsfeil, og dansingen gikk kort sagt elendig. Resten av klassen hadde personer på gruppen som allerede gikk på dansing, og da det var lov å bruke eksisterende koreografier, hadde ikke vår gruppe (der ingen danser) sjangs på god karakter. Disse tre karakterene utgjør standpunktet jeg får i jul i gym. Jeg har de siste tre årene ligget på 5-6 i alle andre fag, men gym drar ned snittet mitt til det ligger rett over 4'eren. Er dette rettferdig? Etter tre år med gym på ungdommskolen, der jeg hele tiden fikk hamret inn, "du er elendig, du er heldig om du står i gym, du har ikke teknikken inne" er motivasjonen min innen faget lik null. Dette er trist, da gym var yndlingsfaget mitt til 8 klasse, da vi begynte med karakterer. Det siste halvåret har jeg vært lettere deprimert, og dette skyldes mye gymmen. Vi har gym en gang i uka, nemlig onsdager. Tirsdags kveld klarer jeg ikke å tenke på annet, jeg vurderer å skulke (noe jeg aldri gjennomfører, da jeg aldri skulker), jeg blir liggende våken og grue meg, tenke på gymmen, og føler meg så motløs at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Når gymmen er gjennomført på onsdagen, begynner jeg straks å tenke at "om en uke er det gym igjen.." Dette tærer på psyken min, og i løpet av halvåret har jeg blitt deprimert. Jeg er redd for å dumme meg ut, redd for å stryke i gym, redd for å få kritikk av læreren... Læreren vet som sagt om astmaen, men sier alltid "du presser deg ikke nok" for det om. Skal jeg presse meg til jeg ikke får puste? Er det det læreren vil? Jeg er slank og i moderat god form. Jeg gir alltid mitt beste i gymtimene, er hyggelig til tross for stygge kommentarer fra lærer, og presser meg hele tiden til det ytterste. Til ingen nytte. Spørsmålet mitt blir da, hva skal til for å få fritak fra den praktiske delen av gym? Er det nok å si at jeg blir sterkt deprimert, og at faget påvirker hele livet mitt? Den gnagende følelsen i bakhodet gjør at jeg oppfører meg annerledes enn jeg gjorde før, jeg blir mer sensitiv, tåler ikke kritikk, er hele tiden på gråten, og blir rett og slett deprimert. Astmaen spiller også inn, etter en test i gym er jeg gjerne tett (har problemer med å puste) de neste dagene. Jeg tar medisiner, men disse hjelper ikke. Hvor alvorlig må plagene mine være for å få fritak? Er svært takknemlig for hjelp. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Løysninga er enklare enn du kanskje trur - tak faget opp som privatist. Då betaler du cirka 400 kroner for ein 3 timars skriftleg eksamen, som erstattar 3 år med gym. Snakk med skulen din om dette, så skal du få fritak frå gym. Oppmeldingsperioden for privatisteksamen er 15. januar - 1. februar. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) Selv folk med "kraftig" astma skal kunne klare å få en firer i gym. En jeg kjenner med astma driver med fotball og greier,, han klarer lett en femmer i gym. Du må bare trene. Når jeg skulle løpe 4 KM'ern så trente jeg en gang i uka, og endte opp med en femmer selv om jeg ikke ville ha klart mer enn en treer før jeg begynte med løpe-trening og boksing. Endret 17. desember 2010 av Shushi Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Løysninga er enklare enn du kanskje trur - tak faget opp som privatist. Då betaler du cirka 400 kroner for ein 3 timars skriftleg eksamen, som erstattar 3 år med gym. Snakk med skulen din om dette, så skal du få fritak frå gym. Oppmeldingsperioden for privatisteksamen er 15. januar - 1. februar. Er det ikke regler som sier at man ikke kan være elev i faget, samtidig som privatist? Forsøkte selv noe lignende en gang i et annet fag, men skolen ville ikke/hadde ikke lov å la meg droppe ut av faget. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Det er varierende hvordan de opptrer, men de har definitivt lov. Et problem er at de får penger per elev, og da kan du gjøre matten selv. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Du burde ta dette opp med skoleledelsen. Om du må presse deg til du nesten ikke klarer å puste, og læreren gir det nedlatene kommentarer som skaper så store problemer gjør læreren noe feil. Tror du har rett til tilrettelagt opplæring om du sliter slik. Om det vil si fritak eller eventuelt tilrettelagte gymtimer i dette tilfellet vet jeg ikke. Lærere har ikke lov til å mobbe elever heller, dette er det også viktig du tar opp. Snakk med fastlege og skaff deg henvisning fra lege om at du ikke har kapasitet til å gjennomføre den vanlige gymnastikkundervisningen. Da har du bevis å stille opp med. Hadde selv først fritak, så tilrettelagt gym på VGS pga. kroniske hodesmerter, og IMO. astma burde være en minst like god grunn til å få hjelp. Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 (endret) Å ta opp faget som privatist er faktisk ganske enkelt. Da jeg gikk på VGS (kunnskapsløftet06) var det et par i min klasse som ikke ville ha gym, rett og slett fordi de ikke ville vise seg fremfor klassen. De tok gym som privatist. DVS de slapp gym i 3år, og leste teoriboka et par dager før eksamen og fikk 6 i gym. (til tross for at de hadde vært gode deltakere til fat camp) Bare stå på, så får du viljen din. Du har UANSETT RETT på tilpasset undervisning, sjekk opp dette! Det er så få som vet om denne sterke rettigheten! Dersom de ikke går med på privatist (noe som for meg er uforståelig) kan du søke/kreve IOP Individuell opplæringsplan, dog da må en innom PPT/BUPP. Ang. depresjonen, få deg en kjapp tur til din nærmeste helsestasjon for ungdom! Du kan ikke la en slik drittsykdom fucke opp hodet ditt, og ødelegge din utdannelse. Det er du som skal styre hvordan du har det på skolen, ikke en jævla drittsykdom, grrrrr. Capiche? EDIT: Sjekk ut ung.no, der står det mye fornuftig! Endret 18. desember 2010 av Scannor Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 sekser? serriøst? Jepp. Kun en teoretisk eksamen, slik var det i det minste da jeg gikk på skolen. Men at de fikk 6er, betyr ikke at teorien er lett. Lenke til kommentar
Wakarimasen Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Løysninga er enklare enn du kanskje trur - tak faget opp som privatist. Då betaler du cirka 400 kroner for ein 3 timars skriftleg eksamen, som erstattar 3 år med gym. Snakk med skulen din om dette, så skal du få fritak frå gym. Oppmeldingsperioden for privatisteksamen er 15. januar - 1. februar. Kan hvem som helst gjøre dette selv om man ikke har noen sykdom eller lignende ? EDIT; Sorry, så ikke at dette spørsmålet var besvart allerede Endret 21. desember 2010 av usedtobesane Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 sekser? serriøst? Jepp. Kun en teoretisk eksamen, slik var det i det minste da jeg gikk på skolen. Men at de fikk 6er, betyr ikke at teorien er lett. jo, det tror jeg. Vi har hatt en del skriftelige prøver i gym, og det er jo bare jalla. halvparten er jo allmennkunnskap. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Ikke for å virke frekk, men det høres ut som om gym er godt for deg. Hvis du er i ellendig form (ser du skriver du er i morderat, men det er du nok ikke), hvorfor skal du kunne ha fritak fra gym da? Skal folk som er født med mindre egenskaper i tall, ha fritak fra matte? For meg høres det ut som du kommer opp med masse undskyldninger for at du egentlig er i dårlig fysisk form. Astma? Han som løpte best på 3000m i klassen min har astma, og han får medisiner for det. Hvis du har astma, får du medisiner. Hva er problemet? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Selv folk med "kraftig" astma skal kunne klare å få en firer i gym. En jeg kjenner med astma driver med fotball og greier,, han klarer lett en femmer i gym. Du må bare trene. Når jeg skulle løpe 4 KM'ern så trente jeg en gang i uka, og endte opp med en femmer selv om jeg ikke ville ha klart mer enn en treer før jeg begynte med løpe-trening og boksing. Jeg får 5 i gym, men slet tidligere med astma. Jeg vokste det av meg, heldigvis, men da slet jeg med enkel jogging. Å si at alle med kraftig astma skal greie å få 4 i gym er respektløst overfor de rammede. Det blir som å kreve at en svaksynt skal skrive skjønnskrift for a living. Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Skal folk som er født med mindre egenskaper i tall, ha fritak fra matte? Personer som av ulike grunner ikke klarer å henge med i matematikkundervisningen har krav på å få tilpasset opplæring ELLER individuell opplæring. Ved IOP kan de få fritak fra mattekarakter. Så ja, personer som er født med mindre egenskaper i tall kan få fritak for matte. Capiche? Lenke til kommentar
Betico Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det ser ut som at læreren din ikke forstår problemet ditt helt. Men snakk med rådgiver/rektor, for jeg tror det skal gå an å gå opp til privatist i dette. Umenneskelig å drive å presse en med astma for at hun eller han skal ha gym med de andre på vanlig måte. Kjente en med astma i skolen, som alltid hadde eget opplegg i gymmen. Dette bør også gå. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Skal folk som er født med mindre egenskaper i tall, ha fritak fra matte? Personer som av ulike grunner ikke klarer å henge med i matematikkundervisningen har krav på å få tilpasset opplæring ELLER individuell opplæring. Ved IOP kan de få fritak fra mattekarakter. Så ja, personer som er født med mindre egenskaper i tall kan få fritak for matte. Capiche? Ja, de som får dette er de med mentale skader som downs, de ville aldri klart å bruke matte til noe effektiv anyway. Jeg regner med at hvis hun kapper av seg beina kan hun få fritak? Eller bare leve med at folk ikke kan være gode i alle fag, derfor vi har skole, for å se hva du er god i. Man kan ikke bare be om fritak fordi du er lat og feit. Capiche? Endret 23. desember 2010 av St€rk 1 Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Ja, de som får dette er de med mentale skader som CP, de ville aldri klart å bruke matte til noe effektiv anyway. Jeg regner med at hvis hun kapper av seg beina kan hun få fritak? Eller bare leve med at folk ikke kan være gode i alle fag, derfor vi har skole, for å se hva du er god i. Man kan ikke bare be om fritak fordi du er lat og feit. Capiche? - Vet du i det hele tatt hva du snakker om? CP er en muskelsykdom. En i klassen min har CP, og han er like mentalt fungerende som alle andre. - Feil. Det er kansje sånn det burde vært, men akkuratt nå har man skole for å se hvor god man er, ikke hva man er god i. Universiteter driter lang mars i hva du har i de forskjellige karrakterene (noen untak) de ser bare på det samlede karaktersnittet. Endret 23. desember 2010 av N.N 1 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Ja, de som får dette er de med mentale skader som CP, de ville aldri klart å bruke matte til noe effektiv anyway. Jeg regner med at hvis hun kapper av seg beina kan hun få fritak? Eller bare leve med at folk ikke kan være gode i alle fag, derfor vi har skole, for å se hva du er god i. Man kan ikke bare be om fritak fordi du er lat og feit. Capiche? - Vet du i det hele tatt hva du snakker om? CP er en muskelsykdom. En i klassen min har CP, og han er like mentalt fungerende som alle andre. - Feil. Det er kansje sånn det burde vært, men akkuratt nå har man skole for å se hvor god man er, ikke hva man er god i. Universiteter driter lang mars i hva du har i de forskjellige karrakterene (noen untak) de ser bare på det samlede karaktersnittet. Hvor man cp personer har 6'er i matte? Anyway, jo, skole er for å se hva du er god i/ergo du kommer til å like det. Hvis du ikke fikk prøvd deg på forskjellige ting kan du ikke se hva du er god i! Dessuten kan du velge mellom 12 studier, som har mange forskjellige under-fag, så du har gode muligheter. Endret 23. desember 2010 av St€rk Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Hvem bryr seg om jeg skriver dans eller cp. hvor man cp unger har 6'er i matte? Anyway, jo, skole er for å se hva du er god i/ergo du kommer til å like det. Hvis du ikke fikk prøvd deg på forskjellige ting kan du ikke se hva du er god i! Dessuten kan du velge mellom 12 studier, som har mange forskjellige under-fag, så du har gode muligheter. Er det Down syndrom du mener? Uanset så tror jeg at du har bevist at du ikke er voksen nok til å være med på en slik diskusjon. 2 Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hvis ingen av de andre metodene nevnt ovenfor her fungerer kan du gå til bupp og si at du holder på og få tilbakefall eller er på vei inn i en lidelse. Som går utover alle fag osv. Hvem bryr seg om jeg skriver dans eller cp. hvor man cp unger har 6'er i matte? Anyway, jo, skole er for å se hva du er god i/ergo du kommer til å like det. Hvis du ikke fikk prøvd deg på forskjellige ting kan du ikke se hva du er god i! Dessuten kan du velge mellom 12 studier, som har mange forskjellige under-fag, så du har gode muligheter. Er du helt idiot eller? CP og Downs er jo ikke i nærheten av det samme! Hvor er det du får sånne holdninger fra at alle som ikke er fra Bærum og heter Nicolai R skal lide under et lite tilpasset opplegg. Når de har krev på et tilpasset ett! Kommentarene dine i denne tråden har vært idiotiske, du burde vise at du ikke ligger helt på bunn. Endret 23. desember 2010 av martin808 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå