Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fornyelse av arbeidskontrakter?

NorvegianDad

Anbefalte innlegg

Hei!

Situasjonen er slik:

Min samboer har jobbet i kommunen som hjemmehjelp i 2,5 år der ca 2 av årene har vært som ringevikar. På sensommeren ble hun tilbudt kontrakt med fast vikariat til 1.1.2011.

Hun har jobbet bort i mot fulltid hele perioden som ringevikar og har selvfølgelig jobbet fulltid den siste perioden.

Nå får hun derimot ikke fornyet kontrakt som fast vikariat, men som ringevikar igjen. Begrunnelsen er at hun ikke har sertifikat, som er en betingelse de stiller nå til fast vikariat stillingen. Men hun har da behersket denne stillingen helt fint i 2,5 år uten sertifikat, der det uten tvil er stort behov for henne. Kommunen leier inn fra vikarbyråer hver eneste dag, og jeg er 90% sikker på at hun kommer til å jobbe hver eneste dag som ringevikar. Har de egentlig lov til dette, å behandle folk på den måten?

Konsekvensene for henne er jo mindre timelønn, ingen lønn ved sykdom, ikke betalte helligdager for å nevne noe.

Jeg tror aldri dette ville skjedd i en privat bedrift, skal ikke det statlige/kommunale gå foran med et godt eksempel?

Har de ikke etiske retningslinjer de skal følge?

Bryter ikke dette med lover?

Jeg synes dette er skammelig oppførsel av kommunen, men jeg er ikke noe juridisk ekspert, er det noen her som kan hjelpe meg?

Hun er forøvrig medlem i fagforbundet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har hun, men for å være ærlig synes jeg ikke de "la sjelen" sin i problemstillingen. Verdt å nevne at hun nettopp meldte seg inn og er enda ikke fullverdig medlem, tok visst 2-3 uker.

De sa situasjonen er hårreisende og gispet i telefonen og deretter skjedde det fint lite. Jeg er ikke helt sikker på om de er helt ferdig med saken, men antar det.

EDIT: leif

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Jeg prøver konstant å overtale hun, men det er så lett å komme med unnskyldinger. Men vi er blitt enige om at det skal ha førsteprioritet fremover. Kommunen har sikkert holdt seg på det juridisk tørre i dette tilfelle, men synes ikke de har oppført seg etisk, som også er en del av det å være en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...