Gå til innhold

Venninne kræsjet med bil som ikke har betalt årsavgift

kaaasen

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er egentlig en enkel, men likefullt ganske komplisert sak.

Vi har ei venninne som kræsjet med en bil (hennes skyld) som ikke hadde betalt årsavgift. Dette er kun en drøy mnd. siden, og da skulle vel ikke den andre bilen vært på veien?

Såvidt jeg har forstått har han tatt kontakt med venninnen vår og bedt henne betale kontant til han istedet for å gå gjennom forsikringsselskapet.

Jeg har oppfordret henne til å ikke betale mer enn hun ville gjort til sitt eget forsikringsselskap i egenandel (doh!), men lurer på hva konsekvensene for han andre er om venninnen vår likevel tar det gjennom forsikringsselskapene (som jo er det eneste riktige mener nå jeg - skadene er moderate).

Har det i det hele tatt noe å si at han ikke har betalt? Såvidt jeg skjønner skulle jo ikke han vært på veien i utgangspunktet - ikkesant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at andre part ikke vil blande inn forsikringsselskap kan vel egentlig like godt være fordi vedkommende ikke har gyldig forsikring. Det at vedkommende ikke har betalt årsavgift skulle vel bety at bilen nå er begjært avskiltet, og det kan vel i seg selv bety at det ikke eksisterer gyldig forsikring?

Det å kjøre det igjennom forsikringsselskap kan vel ikke være så mye å tape på. Enten ender det opp med at vedkommende må trekke saken som følge av mangel på noe selskap som kjører saken, eller så ender det opp med en regning som uansett må betales. Ulempen med det er at dette havner i registrene til forsikringsselskapene og vil (uavhengig av evt. bonustap) gi vesentlig høyere forsikringspremie ved forsøk på å bytte selskap.

Lenke til kommentar

Har det i det hele tatt noe å si at han ikke har betalt? Såvidt jeg skjønner skulle jo ikke han vært på veien i utgangspunktet - ikkesant?

Var det oblatet som avslørte at årsavgift ikke var betalt eller opplyste bileier om det?

Hva slags årsmodell/tilstand var det på bilen som ble kjørt på? Gammelt vrak som var moden for pressa?

Var det noen mistenkelige faktorer i forbindelse med påkjørselen?

Lenke til kommentar

Ved mindre skader er det vanlig å gå utenom forsikringselskapet og bare betale kontant slik at man ikke taper bonus.

Jenta bør ikke snike seg unna her, men hun kan selvsagt ta det på forsikringen om hun vil, dog er det små skader lønner ikke nødvendigvis det seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

hvor går grensen i denne saken for hva bilen er verdt da? uten forsikring eller årsavgift? Det vil gjerne ikke svare seg å reparere den i det hele tatt, og ihvertfall ikke å stole på en fremlagt regning motpart viser til her. Dette er en såpass gråsone at jeg hadde valgt tryggheten ved å ta det via forsikringselskapet. Ikke hadde jeg blunket to ganger om kravet ble frafalt heller, da bilen teoretisk sett ikke skulle vært der den var når kollisjonen inntraff. :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å få mer informasjon om den faktiske situasjonen? Det er fullt mulig at dette kan være gjort med vilje av motparten for å få erstatning for en ellers ødelagt bil (som antydet tidligere i tråden). I noen tilfeller hvor det for mange vil se helt opplagt ut som at den ene parten har skylden vil det fra et forsikringsselskap kunne påstås å være motsatt. Det er f.eks ikke slik at et vikepliktsbrudd alltid vil føre til at vikepliktbrytende part får skylden.

Verdt å merke at dette med "ellers ødelagt bil" og evt. mangel på forsikring er da bare synsing basert på første påstand om at årsavgift ikke er betalt. For alt jeg vet er det snakk om en ellers godkjent og fungerende bil hvor bare årsavgiften ikke er betalt.

Nå er det ikke slik at innblanding av forsikringsselskap automatisk medfører reduksjon av bonus og evt. egenandel. Det skal være mulig å betale kostnadene i etterkant av behandling av en skadesak for den/de parten(e) som får tildelt skyld.

Uansett vil jo evt. eget forsikringsselskap fungere som rådgiver. Skal vel ikke være noe problem å spørre hva de anbefaler i gitte situasjon.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

En bil uten betalt årsavgift er vel begjært avskiltet og skal ikke være på norske veier.?

Hadde tatt det opp med veimyndighetene og hørt deres mening om saken.

Har en kamerat som var med i ein kjedekollisjon(forårsaket av en politikontroll). Han(bil 2) klarte å stoppe til bilen forran (bil 1) men ble skubbet frem av neste (bil 3) som igjen ble truffet av 4. bil etterfulgt av bil 5.

Der blei det skyldeling mellom bilene 2,3,4 og 5 selv om kameraten min i bil 2 IKKE hadde førerkort(meldte seg til politiet dagen etterpå).

Fekk kraftig strafferabatt for ærligheten. Hadde kjøpt sin eneggede tvillings bil, som har lappen. Bilen sto på tvillingen sitt navn og politiet hadde ALDRI funnet det ut om ikke han hadde meldt seg. Det sa de selv.

Han skulle heller aldri ha vært på veien, men skylddelinga ble som om han hadde lappen i kollisjonen.

Lenke til kommentar

Kjør forsikkringssak på det, få en gyldig takst, og betal det selv. Når forsikkrisngsselskapet har vurdert skadebeløp osv, så kan du velge etterpå om du eller forsikringen skal betale saken. Grunnen til at du bør kjøre sak er for at da har du(hun) sitt på det tørre dersom det blir noe etterspill.

Det er tilogmed mulig at du slipper å betale, og at motpart må betale alt, eller at det blir skyldfordeling siden han ikke ahr betalt årsavgift.

Slik jeg forstår det så er det motparts bil som ikke har betalt årsavgift? i såfall kommer han til å få smekk på pungen for å ha kjørt mens skiltet er begjært avskiltet/uten årsavgift.

Bruk forsikkringsselskapet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...