Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bipolar 2, Hypomani

hina

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente som har diagnosen Bipolar 2, Hypomani. Dette medfører en del svingninger i humøret, litt over det som er normalt hos "vanlige" mennesker. Selv om jeg tar stabiliserende medisin nå, er jeg fortsatt sårbar for små og store ting i hverdagen. Tåler ikke veldig store forandringer, noe jeg nylig har opplevd nå i form av samlivsbrudd.

Vil veldig gjerne komme i kontakt med folk som er bipolar, eller som har en lignende psykisk lidelse.

- Eller bare noen som selv omgås folk med samme sykdom, og som kanskje har forståelse for dette.

Send gjerne en PM. Sykdommen er medfødt og varer livet ut, så denne tråden går ikke ut på dato.. :blush:

Jente, 20.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg er ei jente som har diagnosen Bipolar 2, Hypomani. Dette medfører en del svingninger i humøret, litt over det som er normalt hos "vanlige" mennesker. Selv om jeg tar stabiliserende medisin nå, er jeg fortsatt sårbar for små og store ting i hverdagen. Tåler ikke veldig store forandringer, noe jeg nylig har opplevd nå i form av samlivsbrudd.

Vil veldig gjerne komme i kontakt med folk som er bipolar, eller som har en lignende psykisk lidelse.

- Eller bare noen som selv omgås folk med samme sykdom, og som kanskje har forståelse for dette.

Send gjerne en PM. Sykdommen er medfødt og varer livet ut, så denne tråden går ikke ut på dato.. :blush:

Jente, 20.

Hei :)

Vil bare legge til at bipolaritet ikke er medfødt, men at en har en medfødt genetisk sårbarhet til å utvikle sykdommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

indiska: Takk for den særdeles viktige detaljen. :whistle:

Trodde først jeg var bipolar, men etter en del samtale med lege har vi kommet frem til at jeg muligens har ADD fremfor bipolaritet.. Med unntak av hypomanien kjenner jeg meg igjen i noe av det som går under bipolaritet, men kanskje ikke i like ekstrem grad. Humørsvingninger inni helvete er megaslitsomt, går utover livskvaliteten og kan rive istykker et kjæresteforhold over tid.. Spesielt når det skal den minste ting til for å trigge det løs.

Lenke til kommentar

Hei

Veldig viktig poeng indiska. Det er ingen automatikk i at en må bli syk fordi om en har genetikk som disponerer for det. Mange av oss har genetiske sårbarheter for både det ene og det andre, men dette latente bryter aldri ut for vi utsettes ikke for store nok belastninger.

Til Melkekartong vil jeg si at det var litt rart at det skulle være ADD i steden for bipolar. ADD er jo dårlig konsentrasjon og hukommelse, at man roter med avtaler og har vansker med å ha struktur på dagene sine - men at man mangler den økte aktiviteten som ADHD har så mye av.

Bipolar har ofte økt aktivitet og litesøvnbehov - men det aller mest typiske som skiller det fra ADD er jo at man er så sprudlende i humøret og har så mange idèer. Mange med ADD er jo triste og nedfor. Bipolar har også de helt karateristiske svingningene i tilstanden, det har jo ikke ADD. Der er det mer på det jevne.

Det er betydelig overlapp mellom Bipolar og Ustabil Personlighetsforstyrrelse (Borderline som det tidliger hette). Det kan være mer nyttig å se om du har noe av det, vil jeg tro.

Ved Ustabil PF er det ofte sterke svinginger i humør og følelser, forhold til andre mennesker er så og si alltid kompliserte, det er ofte en følelse av indre tomhet og de kjeder seg lett. Ofte er det raskt sinne som kan komme fra forholdsvis små årsaker. Mange har vanskelige liv og har det vondt og trasig, og mange har flere selvmordsforsøk bak seg. Ofte er det også problemer med rusmidler. Som regel er det vanskelige oppvekstforhold som ligger under.

Diagnosen kan være vanskelig å stille, for det kreves at man observerer personen over tid slik at en kan se om det er ett mønster i væremåten eller om det bare er forbigående ved kriser og andre belastninger. D

Det er tildels ganske ulik behandling for disse tre tilstandene, derfor er det viktig å få stilt riktig diagnose.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg en medfødt genetisk sårbarhet som har utviklet seg. For min del utviklet det seg tidlig og det har ødelagt mye for meg. Men det er ikke fakta om sykdommen jeg er ute etter, vil bare høre om det er andre med samme lidelse her.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg en medfødt genetisk sårbarhet som har utviklet seg. For min del utviklet det seg tidlig og det har ødelagt mye for meg. Men det er ikke fakta om sykdommen jeg er ute etter, vil bare høre om det er andre med samme lidelse her.. :dontgetit:

Beklager. Det var ikke meningen å ødelegge tråden din.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Beklager. Det var ikke meningen å ødelegge tråden din.

Hilsen

Dag

Kjenner du til disse psykiske lidelsene personlig? Setter pris på at du opplyser, ikke misforstå, jeg ønsker bare ikke at tråden skal spore av. Ser forøvrig at det står nærmest ingenting om dette på diskusjon.no fra før av, så da er kanskje dette feil sted å lete etter likesinnede. :blush:

Lenke til kommentar

Hei

Nei jeg har ikke denne sykdommen selv, men kjenner flere med den.

Her er et veldig ok magasin for "folk flest" http://www.psykiskhelse.no/

På forumet tror jeg ikke jeg har sett noen tråder om og av pasienter med bipolar lidelse.

Dag

Ja, det er nok flere som har den uten å være klar over det også. Kan i mange tilfeller forveksles med depresjon hvis man har flest nedturer. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Kan godt være jeg burde vært til utredning for noe annet. Har en veldig flink fastlege, som henviste meg til en psykiater som har vist svært liten interesse for meg og eneste "undersøkelsene" jeg har fått er et par spørreskjema hvor en krysser av på ja/nei/aldri/ofte, samt et par samtaler. Forresten forbausende lett å få ritalin, tok et par ukers tid og jeg kunne like gjerne feika. Ritalin har "stabilisert" meg. Jeg går ikke like mye opp/ned, men føler at de triste følelsene kommer sterkere når de først kommer.

Første gang jeg var til konsultasjon med fastlege om dette , var jeg inne hos ham i tre kvarter.

Første konsultasjon hos psykiater krysset jeg av på to skjemaer som en forresten skulle tro ble lagd til for 15 år siden. Det tok 15 minutter that's it. Offisielt har jeg ingen diagnose, blant annet fordi han ikke er "overbevist", men ville prøve. Videre har jeg ikke fått noen time til "endelig behandling"/henvisning til fastlege. Jeg har prøvd å få den timen siden august.

I følge fastlegen min er ADD et veldig nytt felt og det er mye som kan knyttes opp mot ADD, blant annet humørsvingningene mine. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du nevner om borderline, men jeg blir ikke utagerende sint. I tillegg har jeg lett for å bli usikker/trist, til tross av at jeg er/fremstår som en selvsikker person. Samt har jeg følelsen av at jeg kjeder meg i livet, alle gleder er kortvarige, alle oppnåelser etterfølges av et antiklimaks. Jeg er aktiv i studentmiljøet og har arrangert store arrangement med typisk 8-900 besøkende. Når jeg har fullført, har alt gått over all forventning, men jeg er ikke stolt - det er bare en oppgave som er fullført. Jeg vet at jeg er ressurssterk og vurderer ikke meg selv som et dårligere/mindreverdig menneske enn andre, selv om jeg til tider har følelse av mindreverdighet. Problemet er ikke tanker, men følelser i kroppen.

Konklusjonen jeg har fått presentert er at jeg ikke kan være bipolar da jeg svinger "for fort". Vanligvis må en visstnok ha samme sinnstilstand i et par uker av gangen for at det skal falle innunder bipolaritet. For meg kan det variere fra dag til dag. Sprudlende humør har jeg, så sant jeg ikke er nedfor. Ideer, tanker etc har jeg masse av, men ikke alltid de blir satt til livs. Står ikke på kreativiteten. :p

Edit: Lest litt om borderline og kjenner igjen en del av det, men ikke i så stor grad at jeg får en "wow, dette er meg!"-følelse.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg har, men har vurdert å gå til lege.

Humøret mitt går opp og ned hele tiden (jeg er jente forresten). Når jeg er med venner, gode venner, er jeg normal, har stabilt humør og er nokså glad. Men hver gang jeg er alene, og tenker blir jeg depressiv, og nesten suicidal. På skolen blir jeg ofte meget innelukket, og får ikke med meg noen ting - alt bare passerer hjernen min. Slik går hver eneste skoledag. Plutselig kan jeg bli rasende og nærmest bare skrike på folk, mens plutselig går det over og jeg er normal. Jeg har perioder hvor jeg ikke får med meg noe som helst, men plutselig kan jeg "klikke" og lese alt, forstå alt og score meget bra. Jeg har ikke lengre noen motivasjon til noe som helst, og har styrt unna alt som er av en større sosial karakter. Fraværet mitt på skolen er forøvrig veldig høyt.

Jeg har ikke peiling på om dette har noe med det øvrige nevnte å gjøre, men jeg blir sliten av det, og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg har, men har vurdert å gå til lege.

Humøret mitt går opp og ned hele tiden (jeg er jente forresten). Når jeg er med venner, gode venner, er jeg normal, har stabilt humør og er nokså glad. Men hver gang jeg er alene, og tenker blir jeg depressiv, og nesten suicidal. På skolen blir jeg ofte meget innelukket, og får ikke med meg noen ting - alt bare passerer hjernen min. Slik går hver eneste skoledag. Plutselig kan jeg bli rasende og nærmest bare skrike på folk, mens plutselig går det over og jeg er normal. Jeg har perioder hvor jeg ikke får med meg noe som helst, men plutselig kan jeg "klikke" og lese alt, forstå alt og score meget bra. Jeg har ikke lengre noen motivasjon til noe som helst, og har styrt unna alt som er av en større sosial karakter. Fraværet mitt på skolen er forøvrig veldig høyt.

Jeg har ikke peiling på om dette har noe med det øvrige nevnte å gjøre, men jeg blir sliten av det, og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Hei

Du bør bestille time hos fastlegen din, slik at dere sammen kan finne ut hva problemene dine skyldes. Ikke så lett å si hva dette er ut fra det du beskriver, men det er klart at du har forholdsvis store problem, og at du trenger hjelp til å få bedre tak i hva som skjer med deg, og hva som må til for at du skal slippe å ha det slik.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...